جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


تمرین خودشناسی‌ پیش از ورود به بازار کار!!!


تمرین خودشناسی‌ پیش از ورود به بازار کار!!!
برای یافتن شغل و شناخت بهتر خودتان وقت صرف کنید. انتظار نداشته باشید ظرف چند روز یا چند هفته شغل مناسبتان را پیدا کنید.
بی‌شک مهم‌ترین کارکرد تحصیلات عالی و طی دوره‌های مختلف آموزشی اعم از نظری یا عملی، ورود به حیطه‌ای گسترده‌تر با عنوان بازار کار و مقابله با چالش‌های مختلف فردی و اجتماعی در این عرصه پررقابت است.
امروزه با پیشرفت فناوری و دگرگونی بافت سنتی جوامع، صنایع مختلف به عنوان شالوده اقتصاد جامعه، نگاهی متفاوت به مفهوم کار یا حرفه دارند و حتی تعابیر و تعاریف متفاوت یا جدیدی از نیروی حرفه‌ای ونقش او در شکوفایی اقتصاد ارائه می‌کنند.
امکان تکمیل درخواست‌های شغلی در سایت شرکت‌های مختلف تجاری، استخدام آنلاین، مصاحبه‌های ویدئویی یا اینترنتی، دسترسی به تست‌های روان‌شناسی رایج برای مشاغل مختلف، همگی حاکی از وجود مطالباتی جدید در بازار کار، فشرده‌تر شدن رقابت برای ورود به این بازار و نیز شکل‌گیری تعاریف جدیدی از مسوولیت‌های حرفه‌ای است که دورنمای متفاوتی از بازار کار حتی در مقایسه با ۲ دهه پیش برای فارغ‌التحصیلان می‌آفریند.
در همین خصوص مشاوره حرفه‌ای، آموزش مهارت‌های لازم برای کاریابی در قرن ۲۱ وحتی ارائه چشم اندازی از بازار مشاغل مختلف، امروزه، نقش مهمی‌در آموزش دانشگاهی پیش از فارغ‌التحصیلی دارد که در بسیاری از کشورهای خارجی این موضوع، به عهده بخش خدمات کاریابی و مشاوره در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است.
از آنجا که بازار کار در ایران طی چند سال اخیر متاثر از بسیاری از تغییر و تحولات بازار کار بین‌المللی بوده است، آموزش مهارت‌های لازم در زمینه کاریابی و بحث‌هایی از این دست همچون شیوه تنظیم رزومه، آمادگی برای مصاحبه، اهداف شغلی، رضایت از حرفه، یافتن شغل مورد نظر و... نگاهی جهانی به بازار کار در همه ابعاد می‌تواند کمک موثری برای کسانی باشد که سودای ورود به این عرصه‌ها را در سر دارند.
● خودتان را بشناسید
تصمیم‌گیری برای شغل آینده، نخستین گام حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان برای ورود به بازار کار است که تا حد زیادی متاثر از علایق و استعدادهای فرد جویای کار، رشته تحصیلی او در دانشگاه، انتظارات او از شغل خویش و بسیاری از فاکتورهای دیگر است. اگر هنوز بر سر انتخاب حرفه‌ای که برایتان مناسب است مردد هستید، قطعا به زمان بیشتری برای شناخت خودتان نیاز دارید و چنانچه تحصیلات عالی خود را شروع نکرده‌اید، اما به چشم‌اندازهای حرفه‌ای خود می‌اندیشید باید وقت بیشتری صرف مطالعه رشته‌های مختلف، بازار کار آنها، مشورت با دیگران و برآورد بودجه خود برای تحصیل کنید.
یافتن یک شغل مناسب یا حتی تصمیم‌گیری برای شغل آینده مانند هر فعالیت روزمره دیگری همچون تحصیل، نیازمند یک برنامه‌ریزی مناسب است و شناخت خویشتن یا به عبارتی بهتر، شناختی که خودتان از خودتان (و نه دیگران از شما) دارید، گام اول در این برنامه‌ریزی شغلی یا حرفه‌ای است. برای شناخت بهتر خودتان به علایق خود فکر کنید و به تجارب لذت‌بخش خود از انجام کارهای مختلف بیندیشید. طی ۴ سال گذشته، از انجام چه نوع فعالیت‌هایی لذت برده‌اید؟
مهارت‌ها، نقاط مثبت و علایق خود را بشناسید و در یک کلام به آن چیزی فکر کنید که شما را بر سر ذوق می‌آورد. هنگام در نظر گرفتن هر یک از این فاکتورها به محدودیت‌ها و مزایا و معایبی فکر کنید که هر یک از این فعالیت‌ها یا مشاغل برای شما ایجاب می‌کنند؛ به عنوان مثال، محدودیت‌هایی نظیر دور بودن از خانواده یا معایبی نظیر شب کار بودن، سروکار داشتن با مواد شیمیایی خاص، متحمل شدن شرایط جغرافیایی خاص، خطرآفرین بودن برخی مشاغل و... و سپس با در نظر گرفتن این گونه عوامل، توانایی‌های خود را در نظر بگیرید.
این توانایی‌ها می‌توانند شامل توانایی‌های فردی یا توانایی‌‌هایی به لحاظ داشتن دانش فنی، نظری یا عملی لازم برای کار باشند. اگر تحصیلات عالی خود را به پایان رسانده‌اید به این فکر کنید که آموخته‌های شما پاسخگوی نیازها و مسوولیت‌های حرفه‌ای تان خواهد بود؟ اگر اینچنین نیست، باید در چه نوع دوره‌های آمادگی لازم پیش از آغاز به کار شرکت کنید؟ کلاس‌های رایانه، گرافیک، مترجمی‌متون بازرگانی؟ شاید هم لازم باشد به سراغ تحصیلات عالی‌تر همچون کارشناسی ارشد (اگر مدرک کارشناسی دارید)، کاردانی (اگر مدرک دیپلم دارید) و... بروید.
در حالت دوم، اگر هنوز در مرحله ورود به دانشگاه و انتخاب رشته هستید با در نظر گرفتن فاکتورهای یاد شده و با توجه به علایق و استعدادهای خود به رشته تحصیلی مورد نظر خود بیندیشید و در مورد دانشگاه‌ها ومراکزی که این رشته را ارائه می‌کنند با دیگران مشورت کنید. آموزش بسیاری از رشته‌ها به دانشگاه‌های خاص محدود نمی‌شود.
به عنوان مثال ممکن است تحصیل در یک مرکز فنی، حرفه‌ای یا یک مرکز علمی ‌ کاربردی، تضمینی بر موفقیت حرفه‌ای شما باشد، در صورتی که تحصیل همان رشته در یک دانشگاه، کلاسیک و صرفا مبتنی برآموزش نظری، راه آینده شما را هموار نکند.
در انتخاب نوع دانشگاه بر اساس بودجه مالی خود دقت کنید. در کشورهایی مثل انگلیس که دانشجویان برای تحصیل دانشگاهی، متحمل وام‌های دانشجویی کلانی می‌شوند بازپرداخت این وام‌ها پس از فارغ‌التحصیلی دغدغه بزرگی است که گاه مانع یافتن شغل دلخواه یا تحمل شرایط ناخواسته حرفه‌ای می‌شوند. نکته دیگری که باید مد نظر قرار دهید بازار بین‌المللی شغل مورد علاقه‌تان است.
به عنوان مثال، برخی مشاغل محدود به بازارهای داخلی و محلی و برخی دیگر در همه کشورهای دنیا مورد نیاز هستند. همچنین میزان نیاز به فارغ‌التحصیلان برخی رشته‌ها در برخی کشورها محسوس‌تر و در کشورهای دیگر کمتر است.
بنابر آمار رسمی‌اتحادیه استخدام‌کنندگان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در بریتانیا، استخدام از فارغ‌التحصیلان در سال ۲۰۰۸ در مقایسه با سال ۲۰۰۷ ،۵/۱۱ درصد افزایش داشته و این به معنای رونق بازار کار بین‌المللی است، اما در عین حال نیاز به فارغ‌التحصیلان جویای کار در برخی مشاغل همچون ارتباطات و فناوری، اطلاع‌رسانی و نیز مهندسی بیشتر و حقوق پرداختی در برخی مشاغل نظیر کارهای حقوقی وشرکت‌های تجاری در زمینه نفت، مدیران مالی و شرکت‌های مشاوره افزون‌تر خواهد بود.
انتشار آماری از این نوع می‌‌تواند تا حدی چشم‌اندازی از آینده حرفه‌ای‌تان را نشان دهد در حکم مشاوری امین برای شما عمل کند. در شناخت بهتر خود و انتخاب حرفه مناسب می‌توانید از تست‌های مختلف روان‌شناسی موجود در اینترنت و یا کتاب‌های روان‌شناسی مرتبط با مشاغل مختلف کمک بگیرید و مهارت‌های خود را در حوزه‌هایی خاص همچون ریاضیات و محاسبه، استدلال و... بهتر کشف کنید.
از بسیاری از این گونه تست‌ها در مصاحبه‌های شغلی یا به هنگام گلچین نیروهای حرفه‌ای برای مشاغل مختلف استفاده می‌شود واز همین رو آشنایی با این تست‌ها می‌تواند مفید واقع شود. علاوه بر آنچه گفته شد، مراکز مشاوره و کاریابی با هدف هدایت شما به شغل مورد نظرتان، یافتن استعدادها وعلایق حرفه‌ای‌تان یا حتی یافتن فرصت‌های مختلف شغلی وجود دارند که بسیاری از آنها خدمات خود را به صورت آنلاین، روی اینترنت ارائه می‌کنند.
به عنوان مثال، شما با ورود به سایت این‌گونه شرکت‌ها و مراکز کاریابی، با انبوهی از شغل‌های مختلف مواجه خواهید شد که پس از انتخاب شغل مورد نظرتان و نیز پرکردن فرم‌هایی در ارتباط با مشخصات فردی، تحصیلات و حقوق درخواستی‌شان، کارفرمایان مختلف به شما معرفی می‌شوند و با آنها در ارتباط مستقیم قرار خواهید گرفت.
تقریباً تمامی‌دانشگاه‌های خارجی، دارای دپارتمان یا بخش مشاوره و کاریابی هستند که به دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان خود خدمات اینچنینی و اغلب به صورت رایگان ارائه می‌کنند.
‌‌‌ ‌برای یافتن شغل مورد نظر خود، همچنین مشاغل پاره‌وقت یا کارآموزی را نیز مد نظر قرار دهید. در بسیاری از مواقع، داشتن تجربه کاری کوتاه‌مدت یا بدون حقوق می‌تواند به شما در یافتن شغل مورد نظرتان و نیز شناخت بهتر خودتان کمک کند تا پس از کسب این تجربه نسبت به یافتن یک شغل مناسب با مزایای خوب اقدام کنید. در یافتن شغل مورد نظراین نکته‌های نهایی را هم مد نظر قرار دهید:
۱) از دوستان و خانواده کمک بگیرید. آنها می‌توانند بیشترین آشنایی را به خصوصیات و توانایی‌‌های شما داشته باشند و به عنوان حامیانی قابل اعتماد، شما را تشویق یا از انجام شغلی که برای شما مناسب نیست منصرف کنند.
۲) برای یافتن شغل و شناخت بهتر خودتان وقت صرف کنید. انتظار نداشته باشید ظرف چند روز یا چند هفته شغل مناسبتان را پیدا کنید.
۳) جستجوی خود را وسعت بخشید. از وسایل مختلف ارتباط جمعی همچون رایانه و مراجعه به سایت‌های مختلف کاریابی بیشترین کمک را بگیرید.
۴) منظم باشید و فهرستی از همه مشاغلی که برای داشتن آنها اقدام کرده‌اید، افرادی که با آنها صحبت کرده‌اید یا پاسخی که از آنها دریافت کرده‌اید تهیه کنید. با تهیه این فهرست به نقاط ضعف خود به خاطر از دست دادن برخی مشاغل نظیرمصاحبه ضعیف، رزومه ناقص و... آشنا خواهید شد.
۵) بکوشید با افرادی که در شغل مورد نظر شما کار می‌کنند آشنا شوید واز آنها برای استخدام، بالا بردن توانایی‌های حرفه‌ای و نیز تجربه‌آموزی کمک بگیرید.
در مقاله بعد با چگونگی یافتن فرصت‌های خالی شغلی، کارفرمایان جویای کار و اقدامات اولیه برای استخدام آشنا خواهید شد.
منبع : روزنامه هموطن سلام


همچنین مشاهده کنید