شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه یافته های پرفیوژن و حرکات دیواره های قلب به روش ECG-Gated۹۹mTc-MIBI SPECT قبل و بعد از CABG جهت بررسی نسج زنده میوکارد


مقایسه یافته های پرفیوژن و حرکات دیواره های قلب به روش ECG-Gated۹۹mTc-MIBI SPECT قبل و بعد از CABG جهت بررسی نسج زنده میوکارد
تعیین میزان نسج زنده میوکارد در بیماران مبتلا به بیماری مزمن عروق کرونر و اختلال عملکرد بطنی اهمیت قابل توجهی دارد. اسکن میوکارد به روش ECG-gated SPEC با قابلیت ارزیابی همزمان پرفیوژن و فونکسیون متد مناسبی برای این منظور است. این مطالعه با هدف مقایسه یافته های پرفیوژن و حرکات دیواره ای به روش ECG-Gated SPECT قبل و بعد از عمل و بررسی توانایی این پارامترها در تعیین قابلیت حیات میوکارد انجام شد. ۴۰ بیمار با سابقه مثبت انفارکتوس قلبی و کاندید عمل جراحی پیوند عروق کرونر در دو نوبت قبل و ۳-۲ ماه بعد از عمل اسکن شدند. وضعیت خونرسانی و حرکات دیواره ای قلب بین دو مرحله مقایسه شد.
نتایج نشان داد که برخی سگمانهای با کاهش شدید برداشت رادیو دارو قبل از عمل، بعد از عمل بهبودی نشان دادند که دال بر زنده بودن این نواحی می باشد. در دیواره سپتوم وضعیت پرفیوژن بعد از عمل تفاوت معنی داری نشان نداد، همچنین حرکات دیواره ای سپتوم پس از عمل بهبود معنی داری نداشت. این نتایج مطرح کننده عدم کارایی وضعیت پرفیوژن و حرکات سپتوم در بررسی نتایج عمل در این منطقه است. حرکات دیواره ای در اکثر دیواره ها بعد از عمل بهبودی قابل توجه نشان داد.
با توجه به نتایج این مطالعه توصیه می شود که در استفاده از معیار شدت نقص پرفیوژن به تنهایی به عنوان علامت زنده یا غیر زنده بودن بافت قلب تجدید نظر شود و با افزودن معیار حرکت دیواره به بهبود قدرت تشخیصی روش SPECT کمک گردد.
سپیده حکمت
فریدون راستگو
غلام رضا عمرانی
ناهید یعقوبی
رامین بقایی
سیدحسن فیروزآبادی آقایی
شهرام سیف الهی اصل
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید