سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

انتخاب فیلتر در تصویربرداری اسپکت مغز


انتخاب فیلتر در تصویربرداری اسپکت مغز
● مقدمه:
یکی از عوامل فنی و تکنیکی که بر روی کیفیت تصاویر اسپکت تاثیر قابل ملاحظه ای دارد فیلتراسیون تصاویر خام می باشد که اگر درست و دقیق انتخاب شوند دقت تشخیص تصاویر را بطور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.
● روش بررسی:
کلیه تصاویر به وسیله نرم افزار با روش بازسازی فیلتر بک پروجکشن در حالت بدون فیلتر (Ramp) و فیلترهای Wiener , Metz, Butterworth, Hanning, Hamming, Shepp- Logan, Cosine مورد پردازش قرار گرفتند. هر یک از تصاویر توموگرافیک در ۶۲۰۰ حالت شبیه سازی و هر بار با تصویر مرجع مربوط به آن مقطع مقایسه و مقدار شاخص کلی کیفیت تصویر به عنوان ملاک شباهت با تصویر مرجع محاسبه شد. در روش کیفی تصاویر پردازش شده توسط متخصصین پزشکی هسته ای از نظر قدرت تفکیک، کنتراست، صاف بودن تصویر و بطور کلی بهترین تصویر مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.
● یافته ها:
انتخاب فیلتر در فانتوم سه بعدی مغز بر اساس چهار پارامتر قدرت تفکیک، کنتراست، صاف بودن تصویر و بهترین تصویر گروه بندی شدند. بر اساس نتایج جدول Test-Statistics، بین درصد مربوط به فیلترها اختلاف معنی داری وجود دارد (۰.۰۵>p-value).
● نتیجه گیری:
نتیجه کیفی این مطالعه پیشنهاد می کند که فیلتر Metz , Wiener بهترین کیفیت تصویر از نظر قدرت تفکیک و کنتراست را نمایش می دهند. هم چنین نتایج کیفی این مطلب را نشان می دهد که فیلترButterworth بهترین کیفیت تصویر را از نظر صاف کنندگی ایجاد می کند. از نظر بهترین تصویر نتایج این تحقیق فیلترButterworth را به عنوان فیلتر معرفی می کند.
الهام رییسی
احمد بیطرفان رجبی
حسین رجبی
محمودرضا آقامیری
شهرام سیف الهی اصل
ناهید یعقوبی
سیدحسن فیروزآبادی آقایی
ابراهیم حاجی زاده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید