شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تاثیر ماساژ کیسه اشکی، سونداژ مجرای اشکی با مایع و یا هوا بر بهبودی انسداد مادرزادی مجرای اشکی در کودکان ۱۲-۲۴ ماهه


تاثیر ماساژ کیسه اشکی، سونداژ مجرای اشکی با مایع و یا هوا بر بهبودی انسداد مادرزادی مجرای اشکی در کودکان ۱۲-۲۴ ماهه
● هدف:
یکی از علل شایع اشک ریزش در کودکان انسداد مجرای اشکی می باشد هر چند که اکثریت اعتقاد بر بهبودی خودبخودی آن دارند لکن نسبت به نوع مداخله و زمان آن متفق القول نیستند. بدین منظور جهت تعیین بهبودی انسداد مادرزادی مجرای اشکی در سه روش درمانی در کودکان ۱۲ تا ۲۴ ماه این مظالعه انجام شد.
● روش مطالعه:
از دیماه ۱۳۸۴ لغایت آبان ماه ۱۳۸۵ کلیه کودکانی که به مرکز چشم پزشکی به علت اشک ریزش مراجعه نمودند و سن آنها در محدوده ۱۲ تا ۲۴ ماه بود و تشخیص انسداد مجرای اشکی در آنها داده شد وارد این مطالعه شدند. والدینی که پس از توضیحات لازم تمایل به ادامه درمان غیر جراحی را داشتند به مدت یک ماه دیگر توسط چشم پزشک ماساژ کیسه اشکی در کلینیک داده می شد و با تجویز آنتی بیوتیک، هر هفته یک بار معاینه می شدند. کودکانی که والدین آنها درمان جراحی را انتخاب می نمودند به طور تصادفی در یکی از روش ها که سونداژ با شستشوی مایع و یا سونداژ با هوا بود قرار گرفتند.
● یافته ها:
از تعداد ۶۰ کودک که وارد مطالعه شدند ۲۷ نفر (۴۵%) دختر و ۳۳ (۵۵%) کودک پسر بودند. میانگین سن در گروه سونداژ با مایع ۵۲/۱۸ در گروه سونداژ با هوا ۴۴/۱۹ و در گروه غیر جراحی ۴۱/۱۹ بود. میزان موفقیت در گروه سونداژ و شستشوی مجرای اشکی ۳۵/۹۱% و در گروه سونداژ با هوا ۹۶% و در گروه غیر جراخی ۱۰۰% بود.
● نتیجه گیری:
انسداد مادرزادی مجرای اشکی در اکثریت اوقات چه با درمان های غیر جراحی و چه با مداخلات جراحی بهبود می یابد. این مطالعه نشان داد که سن به تنهایی عامل تعیین کننده در انتخاب روش درمانی نمی باشد و نتایج سونداژ با مایع و یا با هوا تفاوت قابل ملاحظه ای نداشت.
غلام حسین یعقوبی
بهروز حیدری
احمد نصیری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید