پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

کنترل بهینه راحتی سفر خودروی سواری، با سیستم تعلیق هیدرواکتیو


کنترل بهینه راحتی سفر خودروی سواری، با سیستم تعلیق هیدرواکتیو
در این پژوهش، سیستم کنترلی تعلیق نیمه فعال با تغییرات پیوسته، بر پایه‌ی فنر و دمپر هیدروپنماتیکی برای خودروی سواری بسط داده شده‌ است. بهبود رفتار دینامیکی خودروی سواری، با توجه به قیود وزن، انرژی مصرفی و هزینه نیازمند توسعه‌ی چنین سیستم تعلیق نیمه فعالی می‌باشد. مدل کامل خودرو با زیر سیستم هیدروپنماتیکی مشتمل بر حرکات غلتش، کله زنی، جهش و یک درجه آزادی برای راننده، استخراج شده است؛ این در حالیست که پژوهش‌های پیشین، محدود به حرکت جهش بدنه می‌باشند. با استفاده از مدل خطی شده‌ی خودرو –مجهز به سیستم هیدروپنماتیکی- نیروی استهلاکی بهینه بر پایه‌ی تئوری کنترل بهینه با پسخور تمام متغیرهای حالت به روش L.Q.R. برای بهبود راحتی سفر به همراه پایداری خودرو بکار رفته است. در ضمن محدودیت‌های عملی ساخت اجزا و تاخیر زمانی اجزای کنترلی نیز، بشمار آمده‌ است. تحریک خودرو با ورودی bump با در نظر گرفتن فیلتر فاصله‌ی محور دو چرخ صورت می‌گیرد. نتایج شبیه‌سازی در محدوده‌ی زمان برای سیستم کنترلی تعلیق هیدروپنماتیکی در مقایسه با سیستم ایستای معمولی، حاکی از بهبود فوق‌العاده‌ی رفتار سیستم، در تمامی مودهای کنترل شده می باشد.
نویسندگان :
احسان سرشاری ، نوید اسدی ،رضا کاظمی ، علی غفاری


همچنین مشاهده کنید