پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی سرطان سلول قاعده ای در نواحی پوشیده و غیرمعمول بدن در بیماران بیوپسی شده در بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز (۸۴-۱۳۷۱)


بررسی سرطان سلول قاعده ای در نواحی پوشیده و غیرمعمول بدن در بیماران بیوپسی شده در بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز (۸۴-۱۳۷۱)
● مقدمه و هدف:
سرطان های سلول قاعده ای Basal cell carcinomas (BCCS) شایع ترین بدخیمی در انسان می باشند و اکثرا در نواحی تابش نور آفتاب دیده می شوند ولی وجود آنها در نواحی پوشیده بدن غیر معمول می باشد. بدین ترتیب، محل ضایعه نمی تواند نخستین فاکتور در تشخیص BCCS باشد. هدف از این مطالعه ارایه اطلاعاتی در رابطه با BCCS نواحی پوشیده و غیرمعمول بدن می باشد.
● روش کار:
این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی می باشد که در آن ۱۱۳۵ پرونده BCCS اولیه، در بخش آسیب شناسی بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز، طی سال های ۱۳۸۴-۱۳۷۱ که تشخیص آنها از نظر آسیب شناسی تایید شده بودند،‌ مطالعه شد.
● نتایج:
از مجموع ۱۱۳۵ مورد BCCS، ۴۸ مورد آن (۲۷ نفر مرد و ۲۱ نفر زن) در نواحی پوشیده و غیرمعمول بدن بودند. میانگین سن بیماران ۵۲.۷±۱۴.۱ سال و نسبت مرد به زن ۱.۲ بود. از ۴۸ مورد BCCS، ۲۷ مورد (%۵۶.۳) در تنه، ۸ مورد (%۱۶.۷) در اندام فوقانی، ۱۱ مورد (%۲۲.۹) در اندام تحتانی و ۲ مورد (%۴.۲) در ناحیه تناسلی خارجی بودند. Solid BCCS بیشترین فرم هیستولوژیک تمامی نواحی آناتومیک بود (%۶۶.۶).
● نتیجه نهایی:
اگرچه از کل موارد BCCS اولیه ثبت شده، فقط ۴۸ مورد (%۴.۲) آن در نواحی پوشیده و غیرمعمول بدن بود ولی می بایست وجود BCCS در این نواحی را در نظر داشت و از تمامی ضایعات مشکوک آن نمونه برداری کرد.
رضا یعقوبی
علی اکبر افشین افشون
نسترن رنجبری
سیدمحمود لطیفی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید