شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بررسی ارتباط رفتارهای بهداشتی و عادات غذایی با ابتلا به سکته مغزی در مراجعین به بیمارستانهای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهر تهران


بررسی ارتباط رفتارهای بهداشتی و عادات غذایی با ابتلا به سکته مغزی در مراجعین به بیمارستانهای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهر تهران
پیشگیری از سکته مغزی در گرو شناسایی عوامل خطر و توسعه استراتژیهای کاهش دهنده یا حذف کننده این عوامل است. بدین منظور پژوهشی جهت تعیین ارتباط رفتارهای بهداشتی و عادات غذایی با ابتلا به سکته مغزی به صورت یک مطالعه توصیفی – تحلیلی در دو گروه شاهد و مورد طرح ریزی گردید.
ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای مشتمل بر ۴۴ سوال باز و بسته در رابطه با اهداف پژوهش بود و روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری آسان بود. در انتخاب افراد گروه شاهد همسان سازی با افراد گروه مورد در موارد سن، جنس و تحصیلات انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافته های پژوهش نشان داد که اکثر بیماران مبتلا به سکته مغزی، زن، بی سواد و دارای شغلی با فعالیت بدنی کم و در گروه سنی ۶۰-۷۰ سال قرار داشتند و دارای سابقه قبلی بیماریهای فشار خون بودند. کلیه رفتارهای بهداشتی و عادات غذایی گروه مورد و شاهد امتیازبندی شد. براساس میانگین امتیازها، گروه بندی به دو گروه ضعیف و خوب صورت گرفت. اکثر گروه مورد (۷۳.۷۵ درصد) در گروه عادات غذایی ضعیف قرار داشتند. انجام آزمون تی، اختلاف معنی دار بین میانگین امتیاز عادات غذایی و رفتارهای بهداشتی در دو گروه را نشان داد (P<۰.۰۰۱). بنابراین آموزش افراد در جهت شناسایی و اجتناب از رفتارهای غیربهداشتی، از بروز سکته مغزی و عوارض ناشی از آن می کاهد.
طاهره یعقوبی
فریده رضایی ابهری
سعادت پرهیزگار
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید