سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


بالاخره این شتر درخونه تون می خوابه!


بالاخره این شتر درخونه تون می خوابه!
چند وقت پیش توسط سازمان ملی جوانان استان شبکه ای به نام شبکه فعالان ازدواج راه اندازی شد. هرچی منتظر شدند دیدند نه بابا این جوونای امروزیمون انگاری قصد ندارن حالاحالاها ازدواج کنن. بی خیال همه چیز شدن!
حالا مسئولان براساس یه سری برنامه ریزی های حساب شده در ۳۰ استان کشور این شبکه رو راه اندازی کردند و هدف اصلی این شبکه هم آموزش به جوونا و ایجاد بستر مناسب برای ازدواج جوونا و ... فکر کنید چه قدر این موضوع واسه اونا مهم بوده که حتی اصل ۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم به این امر تاکید دارد!
براس اس این قانون و با توجه به لزوم انجام فعالیت های جامع و هدفمند در حوزه ازدواج جوونامون و هم چنین برای جلوگیری از فعالیت های غیرضروری تصمیم گرفتند این کار توسط سازمان ملی جوانان انجام بشه! خوب حالا فکر نکنین اونا باید واسه شما کاری کنن! یا این که مسئولان واسه همتون آستین بالا بزنن و برن خواستگاری!! بی خیال این کار بشین شما خودتون باید آستیناتونو بالا بزنین! راستی می دونستید ۱۴ میلیون جوون مجرد در کشورمون وجود داره!! و هنوز زمینه لازم واسه ازدواجشون فراهم نشده و همه جوونا می دونن ازدواج یه پدیده اجتماعیه که با تشکیل خانواده و ازدواج جوونامون این پدیده مستحکم تر می شه!
حسین ۲۷ ساله داره و تاکنون ازدواج نکرده و می گه: با این هزینه های گرون زندگی و نبود کار، کی می یاد به ما زن بده!
حسین ادامه می ده: کار که ندارم، خونه هم ندارم شما بگین چطوری برم ازدواج کنم؟ وقتی هم می رم خواستگاری بابای دختر خانم می گه آقا شغلت چیه؟ خونه داری یانه؟ وقتی می بینه حرفی برای گفتن ندارم می گه: پاشو برو دختر مثل دسته گلم رو می خوای بی چاره کنی!! پاشو...
حامد یکی دیگه از جوونامون که هم کار داره هم خونه می گه: هنوز نتونستم خودمو واسه ازدواج آماده کنم باید کم کم سعی کنم تا ببینم چه می شه.
اون می گه: هر کسی واسه ازدواجش یه معیاری داره همین طور الکی که نیست باید فکر کنم ببینم می تونم مسئولیت یه خونواده رو قبول کنم. اصلا بیکاری غرغر زنتو بشنوی همین طوری دارم کیف می کنم!
یکی دیگه از جوونامون عقیده داره: وقتی مشکلاتمون زیاده دیگه وقت نمی شه به ازدواج فکر کنیم البته حوصله هم نداریم!
وای وای از دست بعضی از شماها اولش که همه می گفتن ما کار نداریم، خونه نداریم اما در این بین بعضی هاشون هم نمی خوان تن به ازدواج بدن! اما چند نکته کلیدی برای این که شرایط اولیه ازدواج به وجود بیاید باید که یه تصمیم صحیح و منطقی و بدون وابستگی بگیرید یعنی این که گوش نکنین به مامان و بابا که می گن فلان دختر رو بگیر، سراغ دختر فلانی نری!
سعی کنین با افراد آگاه و باتجربه مشورت کنین و بدون چون و چرا نظر دیگران رو قبول نکنید... داشتن برنامه ریزی در زندگی، داشتن انتظارات معقول و منطقی و سنجیده ... بعد می تونید شرایط اولیه یه ازدواج موفق رو فراهم کنید...
می دونید که باید سعی کنید آهسته آهسته از وابستگی و تعلقتون به خانواده تون کم کنین، این قدر مامانم اینا و بابام اینا نکنین! بابا بسه دیگه شما بزرگ شدین فکر نمی کنین بهتر باشه به خودمون اجازه بدیم یه سری تغییراتی در ذهنمون ایجاد کنیم!!
می دونستین، برای این که در ازدواج، انتخاب صحیحی داشته باشیم باید اول از همه از شناخت روحیات و خلق و خوی خودتون شروع کنین! (حتما می گین این چه ضدحالیه که دارین به ما می زنین، ولمون کنین!!)
راستی می دونین هدف سازمان ملی جوانان از راه اندازی شبکه فعالان ازدواج چی بوده؟ اول این که ایجاد یه سری تغییرات برای افزایش آمار ازدواج در کشور و استان. دوم: کاهش آمار طلاق های رسمی و عاطفی! لابد با خودتون می گین اینا به ما چه ربطی داره؟ بابا ربط داره دیگه... الکی که نیست...
حتی با دستور رئیس جمهورمون این اصل یعنی توجه به ازدواج جوونا در اولویت های اصلی برنامه کاری دولت قرار گرفته پس چی! باید بی چون و چرا همگی خودتون رو واسه ازدواج آماده کنین! این سری دیگه نمی تونین از زیر بار مسئولیت شونه خالی کنین!!
مطمئن باشین به همه تون تسهیلات می دن زیاد غصه نخورین، بعد با این قیافه داغون، چه طوری می خواین برین خواستگاری؟
در ضمن مجلس شورای اسلامی هم داره یه کارایی می کنه، داره لایحه تسهیل ازدواج جوونا رو بررسی می کنه و راهکارهایی در این باره ارائه می ده!!
می دونین قانون تسهیل ازدواج چیه؟ اجازه بدین براتون بگم که برای توانمندسازی جوونامون برای تشکیل خانواده، دولت باید صندوق اندوخته ازدواج جوونا رو ایجاد کنه و اساس نامه صندوق هم شامل ماهیت صندوق، منابع مالی، ارکان، شرح وظایف صندوق و چگونگی عضویت در آن ظرف ۳ ماه از تصویب قانون فکر کنم چیز بدی نباشه، دوم این که دولت مکلف هست علاوه بر استفاده از بودجه وام ها رو واسه ازدواج به جوونامون بده!...
دارین کم کم خوشحال می شین! اولا زیاد دل به این جور چیزا نبندین! سعی کنین یه مراسم ساده عروسی بگیرین، بی خیال تجملات هم بشید! لابد شما آقا پسرا الان می گید این رو به دخترخانوما بگین! چشم! طرف حساب ما هم دخترای گلی که آرزو دارن شب عروسیشون بهترین شب باشه و آقا داماد، هرچی که پول داره خرج کنه و جونش هم دربیاد ولی نه اونا گناه دارن و شاید شما بگین وظیفه شون هست باید خرج کنن اما انصافا کی این وظیفه رو براشون تعیین کرده؟ درسته که مردا باید خرج کنن اما خرج کردن هم چند مدل داره، می تونن یه شب عروسی یک میلیون خرج کنن و یه عمر بدون دغدغه زندگی کنن یا نه! همون شب، هرچی دارن بریزن وسط و اسراف اندر اسراف، بعدش هم که موعد پرداخت چک و پول قرض از راه می رسه که حسابی کوفتشون می شه!
آقا شما بیاین ریش سفیدی کنین، یک کمی جوونامون رو نصیحت کنین!! نتیجه اخلاقی که ما می گیریم اینه که اولا دلتون خواست ازدواج کنین، دلتون هم نخواست این کار رو نکنین! دوما یا در نهایت مجبور می شین ازدواج کنین یا مجبورتون می کنن!
سوم این که بعضی ها به خاطر فرار از ازدواج سعی می کنن از خونه فرار کنن بعد که می بینن جایی ندارن دوباره نه ۳ باره، مجبور می شن ازدواج کنن پس باید ازدواج کنین، دنبال بهونه هم نباشید، این شتری که بالاخره باید یه روزی جلوی در خونتون بخوابه....
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید