شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

آیا می دانید که


آیا می دانید که
● برای رفع سرفه آویشن مصرف کنید
برای رفع سرفه آویشن مصرف کنید. اگر سه بار در روز ۱تا ۴ گرم پودر را به صورت گیاه خشک یا دم کرده مصرف کنید علاوه بر رفع سرفه در نفخ، خلط آور، ضد قارچ و شب ادراری در کودکان، دهان شویه موثر می باشد. گیاه آویشن بومی کشور ایران بوده و در اکثر نقاط کشور دیده می شود. جمع آوری گیاه آویشن زمان گل دادن کامل و با توجه به شرایط رویش از فروردین تا پاییز خواهد بود. عصاره آویشن به سبب وجود ترکیبات فنلی موجود در اسانس آن کاهنده فشار خون است. در مصرف دراز مدت آن احتیاط ضروری است و عصاره آن به تنهایی و به صورت رقیق نشده نباید مورد مصرف قرار گیرد. مصرف گیاه آویشن در حاملگی و شیردهی با دوزهای معمولی مشکلی ندارد. تمام قسمت های هوایی، به خصوص سرشاخه های گل دار این گیاه مورد استفاده دارویی قرار می گیرد و پس از برداشت در سایه خشک نگهداری می شود.
● ریختن غذاهای داغ داخل ظروف یکبار مصرف برای سلامتی مضر است
ریختن غذاها و نوشیدنی های گرم در ظروف پلاستیکی و یک بار مصرف، برای سلامتی افراد مضر است. دکتر "فرزاد شیدفر« متخصص تغذیه در گفت و گو با ایسنا در خصوص استفاده زیاد از ظروف پلاستیکی یک بار مصرف در ایام محرم گفت: توصیه می شود غذاهای گرم در داخل این ظرف ها ریخته نشود و تا حد امکان استفاده از وسایل یک بار مصرف برای توزیع نوشیدنی های گرم مثل چای محدود شود.دکتر شیدفر با اشاره به ترکیب غذاهای داغ با الیاف مصنوعی موجود در ظروف پلاستیکی اضافه کرد: استفاده درازمدت از ظروف پلاستیکی در نگهداری و صرف غذا، باعث ایجاد مشکلات گوارشی و حتی بروز برخی بدخیمی ها در افراد خواهد شد. وی درپایان افزود: ظروف یک بار مصرف پلاستیکی باید از مراکز معتبر که از مواد اولیه مرغوب و مطلوب استفاده می کنند; تهیه گردد
● سردردهای مزمن کودکان با بی خوابی آنها در ارتباط است
متخصصان طب خواب معتقدند سردردهای مزمن ومتناوب کودکان، با بروز اختلالات حین خواب و خصوصا بی خوابی در آنها مرتبط است. براساس مطالب ارائه شده در کنفرانس سالانه اختلالات خواب کودکان و نوجوانان در آمریکا، طی تحقیق صورت گرفته روی ۱۰۰ کودک ۶ تا ۱۷ ساله که دچار سردردهای مزمن بودند، مشخص شد بیش از دو سوم آنها از اختلالات خواب و بی خوابی شکایت داشتند. همچنین، کودکان یاد شده عموما پس از خواب احساس خستگی کرده و یا در طول خواب شبانه بار ها بیدار می شدند و در مجموع خواب راحتی نداشتند.دکتر"Mack Kenneth" ، سرپرست این تحقیق، در خصوص یافته ها توضیح می دهد: نتایج کسب شده نتوانست به ما نشان دهد که کدام یک از این دو مشکل ( سردرد و بی خوابی)، زودتر ایجاد می شود.اما در هر حال نکته واضح این است که باید هرچه زودتر در صدد رفع آنها برآمد زیرا هیچ چیز مانند خواب در تسریع رشد و ایجاد آرامش روانی در کودک موثر نیست.
● استرس روحی مادران احتمال تولد نوزادان فلج مغزی را افزایش می دهد
بیماری های عصبی و استرس های روحی و روانی مادر در دوران بارداری، احتمال تولد نوزادانی با فلج مغزی یا اختلالات عصبیPalsy Ceredral) ) را افزایش می دهد. دکتر «توران محمودیان» فوق تخصص اطفال و نوزادان در گفتگو با ایرنا در اصفهان افزود: در مادران باردار به لحاظ ترشح"آدرنالین" در خون و تحریک رشته های عصبی در اطراف رحم و عضلات آن ، استرس بیشتر به جنین منتقل می شود. وی با اشاره به این که جنینی که چنین استرسهایی به او وارد شده، آمادگی ابتلا به اختلالات عصبی را پیدا کرده است،افزود: این بیماری به دو شکل«بدخیم» و «خوش خیم» اما با علائم بارز در اختلالات عصبی، عضلانی و گفتاری که افزایش و کاهش می یابد، مشخص می شود. وی گفت: فلج مغزی، دست ها و پاها را دچار اختلال عصبی و حرکتی بخصوص در پاها می کند. وی افزود: شل بودن، عدم تعادل گردن، مشکلات بلع ، نداشتن کنترل ادرار و جاری شدن دائم آب دهان، درگیری عضلات گردن و فک، اختلال در بینایی، شنوایی و گفتاری از دیگر علائم این بیماری است که به مرور زمان بر شدت آن افزوده می شود. دکتر محمودیان گفت: این بیماری در سنین زیر دو سال یا پنج سال خود را نشان می دهد و تاخیر در یادگیری، راه رفتن ، حرف زدن، استفاده از یک طرف بدن، تشنج، سرپنجه راه رفتن، تاخیر در نشستن و بلند شدن و زمین خوردن مکرر از دیگر نشانه های بیماری فلج مغزی است.
وی افزود: نوع بدخیم این بیماری باعث مرگ طفل می شود و نوع خوش خیم آن با کارهای توانبخشی و گفتار درمانی مستمر که حتی ممکن است تا سال ها به طول بیانجامد تا حدی بهبود می یابد. وی با تاکید بر اینکه خانواده ها باید نوزادان خود را ازابتدای تولد زیر نظر پزشک قرار دهند،افزود:خانواده ها با مشاهده علائمی مانند درگیری سیستم حرکتی، عدم تعادل گردن، شلی اندامها،روی پنجه ایستادن،نشنیدن و راه نرفتن تا قبل از سه سالگی باید به پزشک مراجعه کنند. این فوق تخصص اطفال و نوزادان گفت:درمان این بیماری تا قبل از سه سالگی امکان پذیرتر است.
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید