جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ایمن زایی دو نوبت واکسن سرخک و تزریق مجدد آن در کودکان سن مدرسه


ایمن زایی دو نوبت واکسن سرخک و تزریق مجدد آن در کودکان سن مدرسه
● هدف:
ایمنی از دو نوبت تزریق واکسن سرخک در سنین قبل و بعد از یکسالگی در کودکان تهرانی نامشخص است. اطلاع از آن در سن هفت سالگی و همچنین پس از تزریق نوبت سوم واکسن الزامی است.
● روش مطالعه:
موارد مطالعه شاگردان کلاس اول دبستان های مختلف تهران هستند که بطور تصادفی انتخاب شده اند. دو نوبت واکسن سرخک را در سنین ۹ و ۱۵ ماهگی دریافت کرده اند و در سن هفت سالگی مجددا واکسن سرخک به آنها تزریق شده است. میزان آنتی بادی سرخک بروش Enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA) در کودکان هفت ساله و ۴ تا ۶ هفته پس از تزریق مجدد واکسن سرخک اندازه گیری شده است.
● یافته ها:
در مجموع ۳۳۹ کودک مورد بررسی قرار گرفتند که تیتر آنتی بادی در ۱۳۲ نفر (۳۸.۹%) آنها بیشتر از IU/ml ۱۰ (میانگین ۶۸.۳ IU/ml) و در ۲۰۷ نفر (۶۱.۶%) کمتر از IU/ml ۱۰ بود. به ۴۲ نفر از کودکان فوق مجددا نوبت سوم واکسن سرخک تزریق شده که در ۳۲ نفر آنها تیتر آنتی بادی سرخک کمتر از IU/ml ۱۰ بود، در دو نفر (۶.۸%) از ۳۲ کودک میزان تیتر آنتی بادیشان پس از نوبت سوم اصلا افزایش نیافت و در بقیه کودکان (۹۳.۷%) میزان تیتر آنتی بادی آنها پس از نوبت سوم IU/ml ۷۱.۳ بود و در ۱۰ نفر (۲۳.۸%) از ۴۲ کودک میانگین تیتر آنتی بادی قبل و بعد از تزریق نوبت سوم واکسن سرخک به ترتیب IU/ml ۵۸ و IU/ml ۱۶۸ بود. میانگین تیتر آنتی بادی در کودکانی که میزان آنتی بادی آنها قبل از مرحله سوم بالا بود در مقایسه با گروهی که کم بود افزایش تیتر آنتی بادی آنها نسبت به گروه دیگر بیشتر بود.
● نتیجه گیری:
کودکانی که دو نوبت واکسن سرخک را قبل و بعد از یک سالگی دریافت کردند، هنوز از نظر ایمیونولوژیکی در مقابل بیماری سرخک در سن ۷ سالگی مقاوم می باشند.
حسین داهی فر
فریده موسوی
رسول همکار
ابوالفضل قربانی
سعید یعثوبی
علی فرجی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید