جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


وقتی دوقلوها متولد می‌شوند


وقتی دوقلوها متولد می‌شوند
تولد دوقلوها یک تحول عظیم در زندگی محسوب می شود. رویارویی با این کارهای این دو فرشته کوچک، مسلما نیاز به توجه و مراقبت های زیادی است.
رسیدگی به امور دو نوزاد در یک زمان واقعا مشکل است و نمی توان آن را ساده تصور کرد. ماه های آخر دوران بارداری معمولا برای مادر بسیار سخت و مشکل است. به دلیل مشکلات فشار خون بالا، به ندرت ممکن است بارداری بیش از هفته ۳۸ ادامه یابد. علاوه بر احساس مادری و شادی تولد دوقلوها، مدیریت روزانه نیز اولویت بالایی دارد. برای اینکه این شور و خوشحالی همیشگی باشد، تمام کارها باید طبق برنامه ریزی و سر موقع انجام شود.
● مادرانی که دوقلو دارید؛ حتما به کمک نیاز دارید!
مادر، مادرشوهر، پرستار، دوست، خواهر، همسایه و... قبل از زایمان از یکی از نزدیکانتان بخواهید در امور خانه به شما کمک کند. نوزادان وقت شما را به طور کامل پر می کنند. غذا دادن، تمیز کردن، شستن، آرام کردن و ... آن قدر سرگرم این کارها می شوید که در نخستین ماههای تولد دوقلوها، حتی یک دقیقه وقت برای خودتان باقی نمی ماند. کمک خواستن از دیگران برای خرید یا نظافت منزل، جنبه پرستیژ بالا یا زندگی شیک را ندارد؛ بلکه یک نیاز است!
● تغذیه دوقلوها
اگر تصمیم گرفته اید که خود به فرزندانتان شیر بدهید؛ مسلما می دانید که نمی توان فقط از این روش استفاده کرد. اما راه هایی وجود دارد که راحت تر بتوان این مرحله را پشت سر گذاشت. به عنوان مثال شب ها به بچه ها شیشه شیر بدهید. بهتر است سر شیشه های سیلیکون انتخاب کنید زیرا برای بچه هایی که شیر مادر می خورند، این سرشیشه ها مناسب تر و قابل قبول تر برای نوزاد است. این شیوه ای است که با انتخاب آن، به راحتی می توانید از پس تغذیه بچه ها برآیید.
علاوه بر این، برنامه غذایی نیز تهیه کنید. معمولا همیشه یکی از نوزادان، شکموتر و زرنگ تر از دیگری است. برای اینکه هر دو به طور یکسان غذا بخورند، ساعت شیر خوردن و شیشه هر یک را در این دفترچه یادداشت کنید. مطمئن باشید کار مشکلی نیست. تقریبا هر ۳ ساعت برای شیشه خوردن بچه ها زمان مناسبی است. در این فاصله استراحت کنید و با انرژی بیشتری به کارها برسید.
● خواب و نظافت
برخی بر این عقیده اند که چون دوقلوها در دوران بارداری در کنار هم بوده اند، پس از تولد نیز باید کنار هم بخوابند. اما امروزه مشخص شده است که این موضوع واقعیت ندارد. بهتر است بچه ها خیلی زود از هم جدا شوند. این موضوع از دو جنبه اهمیت دارد: نخست اینکه احساس استقلال در هر یک شکل بگیرد و در درجه بعد مانع از وابستگی شدید بچه ها به هم شوید؛زیرا دوقلوهایی هستند که نمی توانند لحظه ای از هم دور شوند.
نکته مهم دیگر این که حتما میزی را برای عوض کردن بچه ها درنظر بگیرید. تصور نکنید تخت محل مناسبی برای این کار است. تقریبا در طول روز ۱۲ بار باید پوشک و لباس های بچه ها عوض شود و اگر بخواهید هر بار روی تخت خم شوید، خیلی زود دچار دردکمر و زانو می شوید.
● مادران عزیز دوقلوها: مراقب خود باشید!
پس از برنامه ریزی برای رسیدگی به بچه ها، اولویت بعدی شما باید مراقبت و توجه به خود باشد. به تغذیه خود اهمیت دهید و مراقب باشید دچار کم خونی نشوید.
مواد غذایی متنوع و مغذی را در برنامه روزانه بگنجانید و از پزشک بخواهید در صورت نیاز، مکمل های غذایی خصوصا آهن تجویز کند.
حمام کردن با آرامش نیز بسیار برای شما مفید خواهد بود. نیاز دارید که در طول روز تجدید قوا کنید. کارها را برنامه ریزی کنید و شیشه های شیر بچه ها را همیشه زودتر آماده کنید و به این ترتیب زمانی را در آرامش با همسرتان سپری کنید.
● نظریه روانشناسی
بازی های یکسان، لباس های یک شکل و ... ایده های عجیب و غریبی است که معمولاً والدینی که کودکان دوقلو دارند، تصور می کنند باید با فرزندانشان این گونه رفتار کنند. اینکه دوقلوها کاملا شبیه هم باشند یا نه، چندان تفاوتی نمی کند و پوشاندن لباس های یکسان به آنها به هیچ وجه، عمل درستی نیست. در مورد اسباب بازی ها نیز همین طور است. اما به ندرت ممکن است این موضوع مورد توجه قرار گیرد.
برعکس، تمایل به شبیه کردن و مقایسه آنها بسیار رایج است. در بین دوقلوها مقایسه این که کدام بهتر غذا می خورد، زودتر حرف می زند یا راه می رود؛ بسیار دیده می شود. اما رفتار مناسب این است که با هر یک باید به شیوه ای مستقل برخورد داشت. این نکته ظریف است که نیاز به توجه خاص دارد. اگر احساس می کنید در این باره مشکلی دارید، حتما با متخصص اطفال یا روانشناس مشورت کنید. تمام کسانی که با دوقلوها رابطه دارند، با این موضوع مواجه هستند.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید