جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

علت مرگ ناگهانی ورزشکاران


علت مرگ ناگهانی ورزشکاران
با توجه به افزایش تعداد مرگ ناگهانی در ورزشکاران حرفه ایی این سؤال به ذهن می رسد که چگونه فعالیت بدنی که همواره عاملی برای سلامتی معرفی شده است، منجر به مرگ افراد می شود. تحقیقات افزایش برخی فاکتورهای خطر، ایجاد کننده سکته قلبی را در ورزشکارانی که سخت تمرین می کنند مشاهده کرده اند و این خود می تواند یک زنگ خطر باشد.
نخستین مرگ ناگهانی ثبت شده مربوط به یک ورزشکار رشته ماراتون در سال ۴۹۰ قبل از میلاد است. در سال ۱۹۹۳ هم یک بازیکن رشته بیسبال در ۵۶ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت. در حالی که بیشتر موارد مرگ ناگهانی در سنین زیر ۳۰ سالگی اتفاق می افتد. با توجه به اینکه به نظر می رسد افرادی که میزان آ مادگی قلبی بالاتری دارند باید آسیب ها و بیماری های قلبی کمتری داشته باشند، حال این سؤال به ذهن می رسد که چرا ورزشکاران دچار ایست قلبی می شوند
NT- proBNP ، عاملی است که از قلب ترشح می شود و در افراد مبتلا به نارسایی قلبی مقدار آن افزایش می یابد.NT- proBNP در پاسخ به اضافه بار، مشکلات قلبی، کشش میوسیت ها و... ترشح شده و چگونگی کارکرد قلبی را مشخص می کند.
این فاکتورها هنگام اختلال در عملکرد قلبی به صورت پایدار و ناپایدار از بطن چپ به سرم خون ترشح می شود. عدم تعادل در این نورهورمون در طولانی مدت باعث افزایش تصلب بافت بطن چپ، اتصاع بطنی آریتمی، کم خونی، بیماری قلبی، کلیوی، ریوی و.... می شود.
همچنین، MB KC و CTnT از قلب ترشح شده و وقتی فرد دچار آنفاکتوس شده یا نزدیک به شرایط سکته است این آنزیم افزایش می یابد.
در ادامه تحقیق آمده است: به نظر می رسد ورزشکارانی که در اواسط فصل تمرین بوده یا در فصل مسابقه قرار دارند حجم بار کاری بالایی را تحمل می کنند وغلظت شاخص های ذکر شده در آنها افزایش می یابد.
تحقیقات صورت گرفته افزایش این شاخص های خطر را روی دوندگان ماراتون و سه گانه با تناقض، نشان داده که حتی این افزایش تا سه ساعت بعد از اتمام فعالیت ورزشی هم وجود دارد که می تواند نگران کننده باشد و احتمال بروز سکته را افزایش می دهد. قایقرانان تیم ملی سه نوبت در روز و با شدت ۷۵ تا ۸۰ درصد ضربان قلب بیشینه به مدت یک ساعت پارو می زنند و براساس این فشار و مدت زمان تمرین این احتمال وجود دارد که دچار اختلال در عملکرد قلبی شوند.
در پرسش نامه های اولیه هم بعضی ورزشکاران از کم خونی، تنگی نفس، دردهای عضلانی دستی شکایت کرده اند. در این تحقیق در سه نوبت قبل از تمرین، بلافاصله بعد از فعالیت و سه ساعت بعد از اتمام فعالیت از قایقرانان مرد تیم ملی حاضر در اردو نمونه خونی گرفته شد.
میزان NT- proBNP در این ورزشکاران از میزان پایه افزایش یافت و تا سه ساعت بعد این میزان همچنان بالا باقی مانده بود و با یک سرعت کم افزایش می یافت اما میزان CTnT هیچ تغییری نکرد.
از طرفی، مقدارNT- proBNP کمتر از ۸۲ پیکوگرم در میلی متر برای مردان کمتر از ۵۰ سال طبیعی است اما این مقدار در چند تن از قایقرانان تیم ملی بالاتر از حد طبیعی بود که می تواند یک زنگ خطر برای بروز مشکلات قلبی در این افراد باشد اما چون از لحاظ آماری باید این افراد را کنار بگذاریم نتایج کلی، اختلال قلبی را در قایقرانان مرد تیم ملی نشان نداد.
افزایش دو آنزیم باعث می شود فرد دچار سکته و مرگ شود و اگر شرایط تمرین درست نبوده و فشار تمرین بیش از حد باشد این آنزیم ها افزایش می یابند. محققان بعد از آنکه جسد فوتبالیست های مردی را که دچار مرگ ناگهانی شده اند کالبد شکافی کردند متوجه شدند که این آنزیم ها در آنها افزایش یافته است.
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید