چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


« آواز گنجشک ها » در محاصره رقبای بزرگ


« آواز گنجشک ها » در محاصره رقبای بزرگ
فیلم «آواز گنجشک ها» آخرین ساخته «مجید مجیدی» در حالی به عنوان نماینده ایران در رقابتهای اسکار انتخاب شده است که کشورهایی چون اسپانیا، روسیه، آلمان، فرانسه، ایتالیا و سوئد از جمله رقبای قدرتمند ایران در این دوره از رقابتها به شمار می آیند.
با انتخاب این فیلم برای شرکت در رقابت فیلمهای غیر انگلیسی زبان جایزه اسکار هر چند به نظر می رسد که ایران توانسته یک گام به جوایز اسکار نزدیکتر شود ولی وجود کشورهایی چون اسپانیا، روسیه، آلمان، فرانسه، ایتالیا و سوئد که از صنعت سینمایی قدرتمندی برخوردارند، رقابت را برای «مجیدی» مشکل تر می کند.
فرانسه که امسال با فیلم موفق «بین دیوارها» ساخته «لوران کانته» در این دوره از رقابتهای اسکار شرکت کرده است، با سابقه درخشانی که در رقابتهای اسکار دارد یکی از سرسخت ترین رقبای مجیدی در این رقابتها به شمار می آید.
فرانسه با ۱۸ بار نامزدی در رقابتهای اسکار و سه بار برنده شدن در این رقابتها، رکورددارترین کشور جهان در جوایز اسکار است، ضمن آنکه نماینده فرانسه در اسکار امسال، «بین دیوارها»، فیلمی است که چندی پیش توانست نخل طلای بهترین فیلم سال کن را از آن خود کند.
«کانته»، کارگردان این فیلم نیز با اختصاص بیش از ۲۰ جایزه معتبر سینمایی در جشنواره ها و عرصه های مختلف رقابتی از جمله سن سباستین، ونیز، تورینو و سیاتل از کارنامه بسیار روشنی برخوردار است.
فرانسه آخرین بار در سال ۲۰۰۵ با فیلم «کریسمس مبارک» برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی سال شد.
به گزارش فارس، از دیگر رقبای مطرح ایران در اسکار امسال، کشور مکزیک است، اگرچه این کشور تاکنون نتوانسته در این بخش از رقابتها جایزه ای را از آن خود کند، ولی امسال گرانقیمت ترین پروژه تاریخ سینمای خود را رهسپار این رقابتها کرده است تا شاید بتواند نام خود را بعنوان یکی از برندگان اسکار به ثبت رساند.
برای ساخت این فیلم بودجه ای بالغ بر ۶ تا ۷ میلیون دلار هزینه صرف شده که گرانقیمت ترین فیلم تاریخ سینمای مکزیک به شمار می آید.
فیلم اسپانیایی «آفتابگردان های نابینا» نیز با توجه به موفقیتهای کارگردان و بازیگر نقش اول این فیلم و همچنین ۱۳ بار نامزدی و ۴ بار برنده شدن کشور اسپانیا در رقابتهای اسکار، یکی از گزینه های مطرح این دوره از رقابتهای اسکار به شمار می آید.
«خوزه لوئیس کوئردا»، کارگردان این فیلم جوایز جشنواره های معتبری چون «سن سباستین»، «گویا»، «فیلم منتخب اروپا» و «جشنواره آرژانتین» را در کارنامه خود دارد.
«ماریبل وردو»، بازیگر این فیلم، فیلم «با من حرف بزن» ساخته «پدرو المودوار» را در کارنامه خود دارد که در سال ۲۰۰۳ برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد.
اسپانیا سال گذشته نیز با فیلم مطرح «یتیم خانه» به کارگردانی «خوان آنتونیو بایونا» در این بخش از رقابتها حضور داشت که چند جایزه را نیز از آن خود کرد.
در کنار اسپانیا، ایتالیا نیز امسال با فرستادن آخرین ساخته «جوزپه تورناتوره» تلاش خود را برای ربودن جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی انجام داده است.
فیلم «ناشناس» که یکی از موفقترین کارگردانان ایتالیا و جهان، آن را کارگردانی کرده، تنها طی چند ماه گذشته توانسته پنج جایزه معتبر سینمایی از جمله جایزه برتر جوایز دویوید دی دوناتلو و جوایز سالانه فیلم ایتالیا را از آن خود کند.
این فیلم اولین بار سال گذشته در جشنواره رم به نمایش درآمد که بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفت، به گونه ای که به عقیده آنان «تورناتوره» با ساخت این فیلم در واقع به ریشه های خود بازگشته است؛ وزارت فرهنگ ایتالیا نیز برای تبلیغ این فیلم در رقابتهای اسکار ۱۵۰ هزار یورو اختصاص داده است.
«تورناتوره» ۵۱ ساله علاوه بر آنکه در سال ۱۹۸۹ برای فیلم «سینما پارادیزو» برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی شد، تاکنون نیز در جشنواره های معتبر زیادی از جمله برلین، ونیز، کن و مسکو، جوایز ارزشمند زیادی را از آن خود کرده است.
گذشته از سابقه «تورناتوره» و کارنامه موفق آخرین فیلمش- ناشناس- کشور ایتالیا تاکنون ۱۱ بار در این بخش از جوایز نامزد شده و در این میان سه بار نیز موفق به دریافت این جایزه شده است.
امسال از آلمان، یکی از کشورهای رکورددار جوایز اسکار با ۱۰ بار نامزدی و ۳ جایزه اسکار، نیز فیلم «عقده های بادرماینهوف» ساخته «اولی ادل» شرکت کرده است.
این فیلم که به لحاظ موفقیت در گیشه و کارگردانی یکی از فیلمهای موفق سینمای آلمان است، تصویرگر جمهوری فدرال آلمان در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی است.
این فیلم در عین حالی که امسال در افتتاحیه جشنواره فیلم زوریخ نیز به نمایش درخواهد آمد، به کارگردانی یکی از موفقترین کارگردانان سینمای آلمان ساخته شده است.
«اولی ادل» در مقام کارگردان تاکنون حدود ۳۰ فیلم ساخته که در این میان نیز جوایز مختلفی را توانسته در کارنامه کاری خود به ثبت رساند.
روسیه نیز با توجه به سابقه درخشان سینمایی اش و همچنین جوایز فراوانی که توانسته در رقابتهای اسکار از آن خود کند، یکی از رقبای مطرح ایران به شمار می آید.
این کشور با ۸ بار نامزدی و دو جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم خارجی زبان، با فیلم «پری دریایی» ساخته «آنا ملیکیان» شانس خود را در اسکار امسال می آزماید.
این فیلم که از میان هشت فیلم روسی به عنوان نماینده این کشور انتخاب شده، سال گذشته توانست جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم ساندنس را از آن ملیکیان کند.
این فیلم همچنین فوریه گذشته در بخش پانورامای جشنواره بین المللی فیلم برلین به نمایش درآمد و جایزه فیپرشی را از آن خود کرد، همچنین کمی بعد جایزه بزرگ جشنواره بین المللی فیلم صوفیه را دریافت کرد.
سال گذشته از کشور روسیه فیلم «۱۲» ساخته «نیکیتا میخالکف»، به این رقابتها فرستاده شد و به مرحله پنج نامزد نهایی رقابتهای اسکار راه یافت.
اما انجمن فیلم سوئد هم فیلم «لحظات ماندگار» ساخته «یان تروئل» را به آکادمی اسکار معرفی کرد.
از آسیا نیز به نظر می رسد کشورهای چین و ژاپن، جزو رقبای اصلی ایران در در اسکار امسال باشند.
کشور چین برای اولین بار یک فیلم مستند را به این دوره از رقابتها فرستاده است.
مستند «رؤیا باف ها» ساخته «گون یو برای» تصویرگر چگونگی تلاش چینی ها طی هفت سال برای برگزاری بازیهای المپیک است.
کشور چین اگرچه نتوانسته تاکنون در بخش فیلمهای خارجی زبان جایزه ای به دست آورد، ولی در سالهای ۱۹۹۰ و ۲۰۰۲ برای فیلمهای «جودو» و «قهرمان» هر دو به کارگردانی «ژانگ ییمو» توانست نام خود را در فهرست پنج نامزد نهایی این بخش از اسکار قرار دهد.
کشور ژاپن نیز که تاکنون چندبار در این بخش از جوایز، موفق به کسب جایزه شده، امسال با فیلم «رحلت» ساخته «یوجیرو تاکیتا»، به این بخش از رقابتها آمده است.
فیلم «رحلت» که از سیزدهم سپتامبر در ژاپن اکران شده و از فروش خوبی نیز برخوردار بوده همچنین قرار است در سیزدهمین جشنواره فیلم پوسان به نمایش درآید. این فیلم ماه گذشته نیز در جشنواره فیلم مونترال کانادا جایزه گرند پریکس را از آن خود کرد.
«یوجیرو تاکیتا»، کارگردان ۵۳ ساله این فیلم تاکنون چند جایزه معتبر سینمایی از جمله اسکار ژاپنی، روبان آبی و گراند پیرکس مونترال کانادا را در کارنامه کاری خود دارد.
با این حال به رغم وجود رقبای قدرتمند مجیدی در این بخش از رقابتهای اسکار، برنده شدن ایران با توجه به کارنامه درخشان فیلم «آواز گنجشک ها» و همچنین «مجید مجیدی»، چندان دور از انتظار نیست.
فیلم «آواز گنجشک ها» که تنها طی دو روز اول اکران خود در ۱۴ سینما قریب به ۱۷ میلیون تومان فروش کرد، از جمله فیلمهای موفق «مجیدی» است که تاکنون در جشنواره های زیادی به نمایش درآمده و در جشنواره معتبر فیلم برلین نیز توانست در دو بخش بهترین بازیگری و بهترین کارگردانی، نامزد شده و در نهایت خرس نقره ای بهترین بازیگری را از آن خود کند.
کارنامه درخشان «مجیدی» در ایران و در عرصه بین المللی نیز از جمله عواملی است که شانس برنده شدن ایران در این رقابتها را افزایش می دهد، «مجیدی» که در سال ۱۹۹۹ با فیلم «بچه های آسمان» توانست نام ایران را در میان پنج نامزد نهایی این بخش از جوایز اسکار قرار دهد، تاکنون در جشنواره های معتبر زیادی شرکت کرده و توانسته در این میان بیش از ۳۲ جایزه سینمایی به دست آورده است.
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید