جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

درآمدهای باد آورده فروشندگان معجزه لاغری


درآمدهای باد آورده فروشندگان معجزه لاغری
چاقی در ایران حدود۳۲ درصد شیوع دارد. علاوه بر این نزدیک به ۱۳ درصد از دختران تهرانی در زمره افراد چاق قرار دارند و شیوع چاقی در سنین مدرسه در حدود ۱۰ درصد تخمین زده می شود.گرایش افراطی به کاهش وزن باعث شده تا جیب فروشندگان معجزه لاغری روز به روز چاق تر شود.
در حال حاضر بیش از ۵۵ درصد جمعیت ایران با مشکل افزایش وزن در اثر کم تحرکی و استفاده از غذاهای پر کالری مواجه هستند. براساس پژوهش‌های انجام‌شده در کشور میزان شیوع چاقی در مردان حدود ۲۷ درصد و در زنان ۴۰ درصد و شایع‌ترین محدوده سنی ابتلا به چاقی در مردان ۴۰ تا ۵۰ سالگی و در زنان ۵۰ تا ۶۰ سال است، همچنین چاقی در ایران حدود۳۲ درصد شیوع دارد. علاوه بر این نزدیک به ۱۳ درصد از دختران تهرانی در زمره افراد چاق قرار دارند و شیوع چاقی در سنین مدرسه در حدود ۱۰ درصد تخمین می شود بعبارتی رژیم غذایی ۷۳ درصد از افراد جامعه نیازمند اصلاح و تغییر است.
در حالی که پزشکان و متخصصان تغذیه معتقدند ورزش و استفاده از انواع رژیم غذایی مناسبترین راه برای کاهش وزن است صفحه های رنگارنگ اغلب مجله ها و گاهی آگهی های روزنامه ها حکایت دیگری دارد.
جالب است بدانید چاق ترین مرد جهان که چندی پیش به همین علت نام او درنسخه۲۰۰۸ کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسید از اهالی مکزیک با وزن ۵۶۰ کیلوگرم است.البته در حال حاضر وی ۲۰۰ کیلو گرم از وزن خود را کم کرده است تا بتواند به کمک یک تریلر از خانه اش واقع در شهر مونتری در شمال مکزیک خارج شود به این ترتیب می توان امیدوار بود که چاقی هم می تواند شهرت آور باشد به شرطی که بتوانید رکورد جدیدی را به ثبت برسانید.
" در یک ماه سه سایز لاغر شوید، لاغری موضعی با تزریق، در عرض یک ماه به وزن دلخواهتان برسید، لاغری با جراحی، کاهش دو سایز در ۵۵ دقیقه، محصولات لاغری خارجی، موسسه لاغری ... "
وقتی نگاهمان در لابه لای این کلمات گم می شود انگار کسی به ما می گوید وقتی می توانی با صرف هزینه بدون دغدغه ی ورزش و کم خوری لاغر شوی دیگر چه دلیلی دارد که به خودت سختی بدهی.
شاید به همین علت است که هروز بر تعداد موسسات لاغری ، لوازم و داروهایی در این زمینه افزوده می شود. بطبع ذهن بسیاری از فرصت طلبان خواسته و ناخواسته وسوسه می شود تا سراغی از جیب های هواداران لاغری بگیرد. در جامعه ای که برخی از مردم نانی در سفره ندارند تا شب ها دور آن بنشینند افرادی هستند که با پرداخت رقم های نجومی سعی می کنند تا کمی از چربی های خود را آب کنند.
غالب موسسات و سالن های لاغری با اجاره یک آپارتمان هفتاد، هشتاد متری و خرید سه چهار دستگاه لاغری اولین گام را در جهت کسب درآمد برمی دارند. قدم بعدی گرفتن قد و وزن مراجعه کنندگان و ارائه
یک برنامه حداقل ده جلسه ای است که باید در ازای هر جلسه پنج هزار تومان پرداخت.
یکی دیگر از محصولات لاغری که متاسفانه در بازار رایج شده و در داروخانه ها هم به وفور دیده می شود قرص ها و کپسول های لاغری است که همه خارجی هستند و بیشتردفترهای نمایندگی آنهادر کشورهای عربی است.قیمت هر کپسول برای از بین بردن چربی هزار و پانصد تومان است که حداقل در یک ماه باید سی عدد آن را مصرف کرد تا دو کیلو یا دو سایز(!) لاغرشد.
لیلا حیدری داروساز در مورد عوارض قرص و کپسول لاغری می گوید: "داروهایی که در بازار به صورت تجاری عرضه می شوند بیشتر داروهای ضد چاقی دارای کارنتین هستند که این ماده در همه داروها و قرص های ضد چاقی وجود دارد. کارنتین باعث اختلالات گوارشی، تهوع، استفراغ، کرامپ شکمی و بوی بد بدن و بیماریهای کلیوی را می شود".
این داروساز معتقد است؛ افراد نباید از دارو هایی که در مدت زمان کوتاهی وزن را پایین می آورد استفاده کنند زیرا این داروها دارای ترکیبات هورمونی و تیروئیدی هستند که علاوه بر اختلالات گوارشی باعث افزایش ریسک سرطان نیز می شوند".
لاغری های موضعی از دیگر روش هایی است که از سوی زنان و دخترانی که می خواهند بسرعت وزن خود را پایین بیاورند و در نواحی مشخصی از بدن سایز کم کنند استقبال شده است؛
تزریق مزوتراپی، اندودرمی و اولتزا و .... در مطب با قیمت پنجاه تا صد هزار تومان ، که باید حداقل
ده تا دوازده بارتکرار شود تا فرد به وزن و سایز دلخواه خود برسد.
علاوه بر این جراحی ساکشن از دیگر راه های کاهش وزن است که در اکثر بیمارستان ها
به صورت سرپایی انجام می شود . افرادی که آن را برای کاهش وزن انتخاب می کنند علاوه بر پرداخت هزینه ای بالغ بر یک و نیم میلیون تومان خطر مرگ را نیز به امید داشتن اندامی متناسب به جان می خرند.
گوشواره های لاغری، انواع کمربندهای لاغری در سه مدل ویبره، حرارتی و ویبره حرارتی با قیمت ۲۵ هزار تومان تا ۱۰۰هزار و انواع تردمیل که از ۷۰۰ هزار تومان شروع می شود وبه هشت میلیون تومان و شاید بیشتر نیز می رسد از دیگر روش های موجود برای کم کردن وزن است که انصافا باید پذیرفت این قلم آخری متعلق به جیب از ما بهتران است.
زنان و دختران برای کاهش وزن علاوه بر محصولات و موسسات لاغری به سراغ روش های دیگری چون
هیپنوتیزم و رفتار درمانی و گروه درمانی می روند و با پرداخت هزینه هایی مانند جلسه ای۱۰ تا ۲۰ هزار تومان تمام تلاش خود را می کنند تااز مدهای غربی عقب نیفتند.
محمد صالحی کارشناس تغذیه معتقد است؛ افرادی که به راههای غیر اصولی چون ساکشن متوسل می شوند نه تنها به هدف خود که همان کاهش وزن است نمی رسند بلکه در آینده با مشکلات زیادی روبرو می شوند.
وی می گوید: داشتن رژیم غذایی نامناسب، نداشتن فعالیت مناسب و ورزش، بیماری های غدد درون ریز، دیابت، هیپوگلیسی، افزایش ترشح انسولین، افسردگی از عوامل بسیار موثر در بروز ژن چاقی است.
صالحی ادامه می دهد: ۲۰ تا ۵۰ درصدمردم هزینه های زیادی صرف گرفتن رژیم وتهیه انواع وسایل و داروهای لاغری می کنند ولی با توجه به اینکه بسیاری از این راهکارهای لاغری سرخود و غیر علمی است بعد از مدتی وزن کاهش یافته دوباره برگشته یا عوارض زیادی را با خود در آینده به دنبال می آورد.
آمار نشان می دهد دو سوم افرادی که وزن خود را کاهش می دهند ظرف مدت سه تا پنج ماه قسمتی از وزن کاهش یافته را دوباره به دست می آورند.
براساس نتایج یک تحقیق پنجاه درصد از افرادی که رژیم لاغری گرفته اند پنج سال بعد از لاغر شدن نه تنها دوباره به همان وزن اولیه خود بازگشته اند بلکه پنج کیلوگرم چاق تر هم شده اند.
متاسفانه در جامعه ما به علت رقابت های غیر اصولی جوانان با رسانه های غربی تب لاغر شدن روز به روز بیشتر می شود تا به آنجا که دیگر روش های علمی و درمانی کاهش وزن جایگاه خود را در جامعه از دست داده است.
منبع : برنا نیوز


همچنین مشاهده کنید