جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

خطرناک‌ترین معاون در آمریکا


خطرناک‌ترین معاون در آمریکا
در تمام بحث‌ها درباره معاونت ریاست جمهوری آمریکا، به یک موضوع توجه چندانی نشده و آن توصیف سارا پالین از نقش و مسوولیت‌های مقامی است که او برای رسیدن به آن تلاش می‌کند: معاونت ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا.
در مناظره اخیر، از پالین درباره نقش معاون رئیس‌جمهوری در دولت سوال شد. او گفت با دیک‌چنی موافق است که «ما در این زمینه در قانون اساسی انعطاف فراوانی داریم.»
پالین اعلام کرد که او هم سپاسگزار است که قانون اساسی به معاون رئیس‌جمهوری که بخواهد اعمال قدرت کند، اختیارات بیشتری داده است.
دشوار است از روی سخنان پالین بگوییم که آیا او درک می‌کند دیک چنی تا چه حد مقام معاونت ریاست جمهوری آمریکا را به عنوان بخشی از تلاشی گسترده‌تر برای خلاص کردن قوه مجریه از همه نظارت‌ها و کنترل‌ها، تغییر داده است.
همچنین به نظر نمی‌رسد وی درک کند چنی با این کار خود چه خسارات عظیمی به دموکراسی آمریکا وارد کرده است. چنی نشان داده است هنگامی که یک معاون رئیس‌جمهور مقامی که هجو کردن و نادیده گرفتن آن آسان است از طرف رئیس خود اختیارات نامحدود می‌گیرد و به زیر پا گذاشتن قانون اساسی اهمیت نمی‌دهد، چه اتفاقاتی می‌تواند رخ دهد.
چنی از مدت‌ها پیش این دیدگاه عجیب را داشته که درس واترگیت این بود که کنگره قدرت زیادی داشت و رئیس ‌جمهور قدرت کافی نداشت. او تمام تلاش خود را صرف افزایش اختیارات جورج بوش و به دست آوردن اختیارات در زمینه قوه مجریه، قضاییه و مقننه برای خود کرد که در هیچ جای قانون اساسی پیش‌بینی نشده است.
این نخستین بار نبود که پالین با چنین سوالی مواجه می‌شد. کاتی کوریک، خبرنگار سی‌بی‌اس نیوز در مصاحبه‌ای از این فرماندار آلاسکا پرسیده بود نظرش را درباره بدترین و بهترین‌های چنی بگوید. پالین سعی کرد طفره برود و به همین خاطر به شوخی و لطیفه‌گویی درباره حادثه‌ای پرداخت که چنی به اشتباه به یک دوست شلیک کرده بود. تنها نکته‌ای که مجبور شده به حرف‌هایش اضافه کند این بود که چنی از نیروهای آمریکایی در عراق حمایت کرده است.
پالین حتی یک کلمه درباره نقش چنی در شروع جنگ با عراق، گمراه کردن مردم آمریکا درباره سلاح‌های کشتار همگانی این کشور، نقش او در ایجاد زندان‌های غیرقانونی برای شکنجه کردن زندانیان، استراق سمع غیرقانونی مکالمات مردم آمریکا و تدوین سیاست انرژی به نفع شرکت‌های نفتی که باعث شد به ثروتی افسانه‌ای دست یابند، نگفت.
خانم کوریک در مصاحبه‌ای جداگانه همین سوال را از جوزف بایدن، رقیب پالین پرسید، بایدن به درستی جواب داد که چنی معتقد است کنگره و مردم در زمان جنگ اختیاری ندارند و به درستی گفت: «چنی خطرناک‌ترین معاون رئیس‌جمهوری است که ما در تاریخ آمریکا داشته‌ایم.»
قانون اساسی هیچ انعطافی در زمینه اختیارات معاون رئیس‌جمهور ندارد و به او هیچ مسوولیت مقننه غیر از دادن یک رای در سنا هنگامی که برای از بین بردن آرای مساوی لازم باشد، نداده است و در زمینه قوه مجریه نیز هیچ اختیار و قدرتی ندارد. نقش قانونی معاون رئیس‌جمهور این است که در صورت مرگ رئیس‌جمهور یا خلع او، آماده‌ خدمت باشد.
هر رئیس‌جمهوری شایسته معاونی است که مشاور قوی و حامی قابل اعتماد او باشد. اما مردم آمریکا نیز شایسته و نیازمند یک معاون رئیس‌جمهور هستند که معنی موازنه قدرت را درک کند و به آن احترام بگذارد و حدود اختیار و قدرت خود را نیز بشناسد. این برای دموکراسی ما عاملی بنیادی است. تاکنون خانم پالین به طرز وحشتناکی نشان داده است که درک درستی از این مفاهیم ندارد
مترجم: علی ایثاری کسمایی‌
منبع: نیویورک تایمز
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید