شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بمب ساعتی آمریکا


بمب ساعتی آمریکا
لطفا یکی پیدا شود تا سارا پیلین را از درد فراموش نشدنی‌اش رها کند! خانم پیلین پس از تفکر و بررسی‌های فراوان اعلام کرده متوجه شده چه می‌خواهد و این بدون تردید عبارتی به یاد ماندنی در تاریخ سیاست آمریکا خواهد بود: می‌خواهم وقت بیشتری را با خانواده‌ام بگذرانم.
پیلین که چند هفته‌ای را پشت پرده سپری کرده بود سرانجام تن به مصاحبه داد. کتی کوریک، از شبکه CBS از او پرسید چطور زندگی در آلاسکا، نزدیک‌ترین ایالت آمریکا به روسیه دیدگاه‌های پیلین را در زمینه سیاست خارجی شکل داده است و پیلین پاسخ داد: زندگی در آلاسکا در این مورد خیلی مهم است.
فکر کنید پوتین بخواهد هواپیما‌هایش را وارد حریم هوایی آمریکا کند. آنها در ابتدا به کجا می‌روند؟ بله درست است به آلاسکا. چون درست نزدیک مرز آنهاست. از آلاسکا است که ما می‌توانیم مراقب این کشور بسیار قدرتمند باشیم. آنها درست نزدیک ما هستند.
آخر می‌توان نام این اظهارنظر را یک تجزیه و تحلیل سیاستمدارانه گذاشت؟ اخیرا به توکیو رفته بودم و هواپیما‌ از بالای قطب شمال گذشت.
پیلین گفته است از آلاسکا است که می‌توانیم آنها را بفرستیم. البته منظورش از آنها چه کسی است؟ فراموش نکنید پیلین حتی این جمله‌های جذاب را هم از خودش در نمی‌آورد و ده‌ها مشاور امور سیاست خارجی این مطلب را برایش نوشته‌اند و او تا آنجا که می‌توانسته تکرارشان کرده است.
(البته این احتمال نیز وجود دارد که خانم پیلین دستپاچه شده باشد و یکدفعه یک حرفی را گفته است).
کوریک از پیلین در مورد لایحه نجات ملی پرسید که بر اساس آن برای خروج از بحران اقتصادی کنونی دولت ۷۰۰ میلیارد دلار املاک و دارایی‌های موسسات مالی و شرکت‌هایی را که به مرز ورشکستگی رسیده‌اند، خریداری می‌کند.
هدف دولت رهایی این شرکت‌ها از مطالبات غیر قابل وصول شان است. چرا که در پی رکود بازار مسکن و ناتوانی وام گیرندگان در بازپرداخت اقساط بدهی‌شان تعداد قابل ملاحظه‌ای از موسسات مالی با دشواری‌های بزرگ مالی روبرو شده‌اند.
کوریک این سوال را مطرح می‌کند تا متوجه شود آیا پیلین واقعا این بحران را رد کرده یا نه. او پرسید: فرماندار پیلین بهتر نیست این ۷۰۰ میلیارد دلار را به خانواده‌های طبقه متوسط اختصاص دهیم؟ آنها که با مشکلات فراوانی در حوزه مسکن، سوخت ، مراقبت‌های بهداشتی و خوار و بار دست و پنجه نرم می‌کنند؟ بهتر نیست به جای این‌که به شرکت‌های بزرگ پول تزریق کنیم اجازه دهیم مردم پول بیشتری خرج کنند؟
پیلین جواب داد: به همین خاطر است که من همانند اکثر آمریکایی‌ها که با آنها صحبت کرده‌ام نسبت به طرح احساس خوشی ندارم اما به اعتقاد من بالاخره این طرح به آنهایی که نگران اصلاحات حوزه مراقبت‌های بهداشتی هستند کمک می‌کند. همانطور آنهایی که نگران کمبود مشاغل هستند.
پس از این، اقتصاد بار دیگر سر و سامان می‌گیرد و در مورد تجارت ما باید بپذیریم که تجارت یک فرصت است نه رقابت یا چیزی ترسناک. حتی اگر حوزه تجارت باعث به وجود آمدن یک پنجم مشاغل در ایالات متحده شود باز هم باید به آن به عنوان فرصت نگاه کنیم. تمام اینها زیر چتر اشتغال زایی صورت می‌گیرد. طرح نجات ملی هم بخشی از آن است.
این سخنان چرند است و هر چیز بی‌معنی‌ای که می‌توان در باره اقتصاد نوشت در آن به کار رفته است. کمپبل براون تحلیلگر CNN پیشتر گفته بود رویکرد جنسیت مدارانه در رسانه‌های مدرن باعث بروز این انتقاد‌ها از پیلین شده است اما به نظر من هر چه می‌گذرد و هر چه پیلین بیشتر حرف می‌زند، بیشتر متوجه می‌شویم که ماجرا به عقل سلیم مربوط است نه جنسیت.
حس می‌کنم ستاد مک‌کین هر روز بیشتر از پیش پیلین را به‌منزله بمبی ساعتی می‌بیند. حال می‌شود یک چیز بدیهی را بپذیریم. پیلین بدون تردید صلاحیت این را ندارد که معاون رئیس‌جمهور آمریکا شود.
او سریع و کاریزماتیک است، سیاستمداری است که اقدامات خوبی در ایالت آلاسکا انجام داده اما او حتی یک روز هم به یک ماجرای مهم ملی و بین‌المللی فکر نکرده و حال بدترین زمان ممکن برای شروع یک سیاستمدار است. دولت بعدی با چالشهای بزرگی روبرو خواهد شد.
هزینه‌های نظامی در عراق ماهی ۱۰ میلیارد دلار است، جنگ علیه طالبان در افغانستان و پاکستان به دشواری جریان دارد و البته نباید ایران، روسیه و ونزوئلا را به آسانی فراموش کنیم.
وضعیت داخلی را هم که خودتان بهتر از من می‌دانید و مک‌کین در این روزگار انتخابی غیر مسوولانه انجام داده است. او می‌گوید همیشه کشورش را در اولویت قرار می‌دهد اما در این مورد بسیار مهم،‌ مک‌کین این کار را نکرده است.
فرید زکریا
منبع: نیوزویک‌
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید