جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه اثر درمانی و عوارض پروپوفول و تیوپنتال سدیم در بیماران تحت درمان با تشنج درمانی با الکتریسیته


مقایسه اثر درمانی و عوارض پروپوفول و تیوپنتال سدیم در بیماران تحت درمان با تشنج درمانی با الکتریسیته
● مقدمه:
تشنج درمانی با الکتریسیته یکی از مهمترین روش‌های درمانی در روان‌پزشکی است که به عنوان کم عارضه‌ترین درمان در اختلالات روانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از داروهای بیهوشی مهمی که بطور معمول در ایران به این منظور مصرف می‌شود تیوپنتال سدیم با دوز ۵/۳-۵/۰ میلی گرم بر کیلوگرم و پروپوفل با دوز ۳-۲ میلی گرم بر کیلوگرم می‌باشد که هر کدام از داروهای فوق تاثیرات مخصوص به خود را بر سیستم‌های مختلف بدن گذارده و پاسخ‌های متفاوت اتونومیک را در بیماران موجب می‌شود. بنابراین مقایسه اثرات درمانی و عوارض این دو دارو در بیماران تحت درمان با تشنج درمانی با الکتریسیته ضروری به نظر می‌رسد.
‌● روش کار:
در این مطالعه که یک مطالعه از نوع کار آزمایی بالینی متوالی متقاطع می‌باشد تعداد ۴۰ بیمار کاندید تشنج درمانی با الکتریسته در دو نوبت مورد بررسی قرار گرفته‌اند که یک نوبت از داروی پروپوفل و نوبت بعدی از تیوپنتال سدیم جهت القای بیهوشی استفاده شد. اطلاعات قبل، حین و بعد از عمل از نظر مدت زمان تشنج، فشار خون، ضربان قلب و میزان آگاهی فرد توسط پرسش‌نامه جمع‌آوری و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت .
● نتایج :
مدت زمان تشنج در مورد پروپوفل کمتر از تیوپنتال بود که این اختلاف از نظر آماری معنی‌دار بود (P<۰.۰۰۱). شار خون در مورد تیوپنتال به مقدار زیادی نسبت به پروپوفل افزایش نشان داد (P<۰.۰۰۱). همچنین گروه گیرنده تیوپنتال افزایش بیشتر ضربان قلب را نشان می‌داد اما این اختلاف معنی‌دار نبود.
● نتیجه گیری :
استفاده از پروپوفل در تشنج درمانی با الکتریسیته نسبت به تیوپنتال عوارض کمتری دارد و استفاده از آن توصیه می‌شود .
بیژن یزدی
محمدرضا نورزاده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید