جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تعیین اثر روش بیهوشی با هالوتان و بدون هالوتان بر میزان خونریزی حین عمل و زمان ریکاوری در جراحی لوزه


تعیین اثر روش بیهوشی با هالوتان و بدون هالوتان بر میزان خونریزی حین عمل و زمان ریکاوری در جراحی لوزه
● مقدمه:
در اعمال جراحی لوزه به دلیل مجاورت با راه های هوایی، کنترل بهتر خونریزی و به دست آوردن ریکاوری سریع تر از اهداف مورد توجه بوده است. به دلیل استفاده گسترده هالوتان و عوارض گزارش شده آن، بر آن شدیم تا مقایسه ای بین روش متداول بیهوشی با استفاده از هالوتان، و دیگری بدون هالوتان از نظر میزان خونریزی حین عمل و زمان ریکاوری، صورت دهیم.
● روش کار:
در یک کار آزمایی یک سو کور، ۱۴۰ کودک ۱۲-۴ ساله کاندید عمل جراحی لوزه به طور تصادفی ساده در دو گروه ۷۰ نفری تقسیم شدند. نحوه القا بیهوشی در دو گروه یکسان بود و نگهداری بیهوشی در یک گروه با هالوتان، ۵۰ N۲Oدرصد (گروه شاهد) و در دیگری بدون هالوتان به همراه هیپرونتیلاسیون (روش لیورپول) (گروه مورد) بود. میزان خونریزی از روی اختلاف هماتوکریت قبل و ۶ ساعت بعد از عمل محاسبه شد. زمان ریکاوری نیز در هر گروه بر حسب دقیقه اندازه گیری شد. اطلاعات با استفاده از آزمون آماری من ویتنی یو، تی، لون و کی اس تجزیه و تحلیل گردید.
● نتایج:
دو گروه از نظر جنس، سن، وزن و مدت زمان عمل جراحی اختلاف معنی داری نداشتند. متوسط مدت زمان ریکاوری در گروه مورد ۷.۸۷ دقیقه و در گروه شاهد ۱۵.۵۹ دقیقه بود که اختلاف معنی داری داشت (۰.۰۰۰۰۱ =p). متوسط خونریزی در گروه مورد ۴۴.۲۲ میلی لیتر و در گروه شاهد ۵۸.۵۲ میلی لیتر بود که اختلاف معنی دار بود (۰.۰۰۵=p).
● نتیجه گیری:
با توجه به مطالعه انجام شده به نظر می رسد تجویز هالوتان در مقایسه با روش لیورپول موجب خونریزی بیشتر و ریکاوری طولانی تر می شود.
بیژن یزدی
ابوالفضل جعفری
اسماعیل مشیری
علیرضا اکبری
مریم عزیزی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید