چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

شوستر: برای قهرمانی در چمپیونزلیگ چیزی کم نداریم


شوستر: برای قهرمانی در چمپیونزلیگ چیزی کم نداریم
برند شوستر از زمان حضورش در رئال مادرید توانسته یک بار مقام قهرمانی لالیگا را به دست آورد.
سرمربی آلمانی رئال مادرید که چندی پیش عنوان قهرمانی سوپر جام اسپانیا را به همراه کهکشانیها به دست آورد، در نخستین گفتگوی خود با شبکه تلویزیونی رئال مادرید درباره مسائل مختلف از جمله علاقه شخصی اش به فرانس بکن بائر و کشور اسپانیا صحبت کرد.
▪ آقای شوستر! تیم بسیار هیجان انگیز به نظر می رسد، این طور نیست؟
ـ سال گذشته بزرگترین هدف ما قهرمانی در لالیگا همراه با یک تیم جدید و پروژه جدید بود. خوشبختانه بازیکنان جدید بخوبی خود را با شرایط تیم تطبیق دادند. همه ما نسبت به فصل جدید هیجان زده هستیم و باور من این است که می توانیم حتی بهتر از پیش کار کنیم.
▪ وجود یک جو مثبت باید روند کارها را آسانتر کند، این طور نیست؟
ـ بله همین طور است. تفکر مثبت و خودباوری یک ضرورت است. ما بهتر از هر کس دیگر خودمان را می شناسیم و می دانیم هر کدام از چه تواناییهایی برخورداریم. هواداران حامی ما هستند و ما باید در طول فصل این روند مثبت را حفظ کنیم.
▪ آیا قهرمانی در سوپر جام اسپانیا به این روند مثبت کمکی کرد؟
ـ قهرمانی در این جام به ما اعتماد به نفس بیشتری داد؛ زیرا این یک عنوان مهم است. اما مسأله دیگری که به من اعتماد به نفس می بخشد، این است که حالا بیشتر از گذشته به مربیگری در اینجا عادت کرده ام. کمی طول کشید تا به فشارها و انتظارهای هواداران در اینجا عادت کردم.
▪ آیا ورزشگاه سانتیاگو برنابئو هنوز روی شما تأثیر می گذارد؟
ـ اینجا برای من مانند خانه است. در برنابئو احساس راحتی می کنم. بویژه حالا که هر سه روز یک بازی در آنجا انجام می دهیم. می خواهم زمان بیشتری را در این ورزشگاه سپری کنم؛ چون یک مکان جذاب هم برای من و هم برای رقبای ماست.
▪ آیا شما از علایق هواداران باخبر هستید؟
ـ بله، در طول دو سال حضورم در رئال مادرید به عنوان بازیکن چیزهای زیادی آموخته ام. آنچه که هواداران و باشگاه می خواهند برای من تازگی ندارد. رئال مادرید یک باشگاه خاص است که برای شما در آن آگاهی از آنچه که باید انجام دهید، همواره یک ضرورت است. انتظارهای زیادی برای به دست آوردن عناوین مختلف وجود دارد و ما باید با بازیهای خوب خود این عناوین را به دست آوریم.
▪ گمان می کنید ترکیب فعلی برای مبارزه در تمامی عناوین این فصل کافی است؟
ـ تمامی ما تلاش زیادی برای جذب کریستیانو رونالدو کردیم، اما ترک تیمی همچون منچستریونایتد برای چنین بازیکنی بسیار دشوار است. برای جذب چند بازیکن دیگر نیز تلاش کردیم، اما بخت با ما یار نبود. با این حال، من بر این باورم که جذب رافائل فان در فارت به طور قابل توجهی به تیم ما کمک خواهد کرد. گمان می کنم فصل گذشته ما به طور نسبی خوب کار کردیم و امسال می خواهیم تلاش بیشتری برای قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا از خود نشان دهیم. فکر نمی کنم ترکیب تیم چیزی کم داشته باشد.
▪ در کنار فان در فارت، روبن دلارد و خاوی گارسیا هم از دیگر خریدهای این فصل هستند؟
ـ هر سه آنها بازیکنان بزرگی هستند. تصمیم من در مورد حضور یک ساله روبن (دلارد) در ختافه درست بود؛ زیرا او در ۴۰ بازی برای این تیم حضورداشت و بازی در جام یوفا از او یک بازیکن با اهمیت و مهم ساخته است. همان گونه که همیشه گفتم، برخی مواقع اینکه شاهد جدایی یک بازیکن جوان از تیم خود باشید دردناک است، اما پیدا کردن نقطه ضعف در تیم فعلی بسیار دشوار است. قرار گرفتن در ترکیب تیم اصلی آسان نیست، اما حضور در تیمی که نقطه نگاه نزدیکی به تیم ما دارد به او کمک کرد تا پیش ما برگردد. حالا او بخت تلاش برای کنار زدن گاگو، گوتی، اسنایدر و فان در فارت را برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی دارد. او ارزشهای خود را به اثبات رسانده است. می خواهم امسال شاهد حضور خاوی گارسیا در ترکیب تیم باشم و عملکرد او در طول بازیهای پیش فصل از نظر من خوب بود. او قدرت فرمان بالایی دارد و در شرایط فوق العاده ای به سر می برد. به همین خاطر است که او را در کنار ما می بینید.
▪ سال گذشته رئال مادرید شجاعت و قدرت بالایی را با بازیکنان بزرگ خود نشان داد.
ـ این مسأله برای من که سرمربی تیم هستم، خوشحال کننده است. توانایی بازیکنان یک مسأله است و از طرفی بازیکنان در قالب یک گروه باید خوب کار کنند. پیروزی تنها چیزی است که ارزش دارد و ما تسلیم نخواهیم شد حتی اگر با ۹ بازیکن در زمین توپ بزنیم. تیمی که می خواهد موفق باشد باید شخصیت داشته باشد.
▪ آیا خرید جدیدی در فصل نقل و انتقالات بهار صورت خواهد گرفت؟
ـ جدایی روبینیو یک نقطه خالی در ترکیب تیم ما به جا گذاشت. در این باره صحبتهایی کرده ایم و می دانیم که به دنبال چه چیزی هستیم. جذب بازیکن در فصل بهار آسان نیست، اما اگر فرصتی بدست بیاوریم تلاش خواهیم کرد تا بازیکنی را که بتواند به تیم ما کمک کند، جذب کنیم.
▪ به طور کلی چه احساسی در مورد مسأله روبینیو دارید؟
ـ من از بابت جدایی او و چگونگی جدایی اش از تیم بسیار ناراحتم. او سال گذشته تا پیش از آسیب دیدگی خود ثابت کرد که چه بازیکن مهمی برای ماست. با وجود اراده او برای جدایی از باشگاه، گمان می کردم در صورت ماندنش می توانم دوباره از او استفاده کنم، اما در چند هفته گذشته رفتار او به طور آشکاری تغییر کرد و او بشدت خواهان ترک تیم بود. پس از آن، باور من این بود که کار با او غیر ممکن است و پیشنهاد منچستر سیتی هم از نظر مالی بسیار خوب بود. تصور می کنم در پایان بهترین کار را انجام دادیم، اما من هنوز اندوهگین هستم؛ زیرا به اعتقاد من، ما همواره با او بخوبی رفتار کردیم. باقی ماندن در اینجا بهترین تصمیمی بود که او می توانست بگیرد.
▪ آیا تمامی شرایط لازم برای آسودگی خاطر شما در کارتان مهیاست؟
ـ باید بگویم هرگز گمان نمی کردم که در چنین موقعیتی قرار بگیرم. رئیس باشگاه هرگز در مورد ترکیب تیم و اینکه چه باید بکنم، چیزی به من نگفته است. او به ما اجازه می دهد که کار خودمان را انجام دهیم. من در موقعیت دلخواه خود قرار دارم.
▪ نخستین دیدار شما با رامون کالدرون چگونه پیش رفت؟
ـ من می دانستم که همواره نخستین انتخاب او هستم، اما باشگاه سرانجام با فابیو کاپلو قرارداد به امضا رساند. با وجود این، من همواره می دانستم که او یک روز مرا به عنوان سرمربی انتخاب می کند.
▪ آیا با او به خوبی رابطه برقرار می کنید؟
ـ او مرا باور دارد و این مسأله کارها را برای من آسان تر می کند. او همواره از من پشتیبانی می کند. او یک فرد بسیار مهم است و من به او علاقه مند هستم. کار کردن با کسی همچون او خوب است، چون دشواریهای بسیاری در طول فصل وجود دارد. وجود رئیسی که همواره سعی در تشویق کردن و حمایت از شما را دارد، بسیار مهم است.
▪ تمرینهای آماده سازی بازیکنان توسط والتر دی سالوو هم از اهمیت بالایی برخوردار است؟
ـ در تمام طول فعالیت خود چه به عنوان بازیکن و چه به عنوان سرمربی هرگز کسی را ندیده ام که به خوبی او کار کند. از بابت وجود او بسیار خوشحالم. ما می خواهیم در تمامی رقابتها تلاش کنیم و به طور معمول زمانی که بازیکنان برای تیمهای ملی کشورشان بازی می کنند بسیار نگرانم؛ زیرا کنترل آنها نسبت به آنچه انجام می دهند را از دست می دهیم. بازیکنان ما درگیر برنامه های تمرین فردی هستند. روبن پیش از فصل فوق العاده بود و این روزها در شرایط بسیار خوبی به سر می برد. همین مسأله در مورد «پپه» هم صدق می کند. قالب تیم ما بهتر از این نمی توانست باشد.
▪ شما بیش از ۲۸ سال در اسپانیا بوده اید و برای سه باشگاه بزرگ؛ یعنی رئال مادرید، بارسلونا و اتلتیکو مادرید توپ زده اید. به نظر می رسد شما همواره با این کشور ارتباط برقرار می کنید. حتی می توانید سرود ملی اسپانیا را با پیانو بنوازید، چرا این طور است؟
ـ این کار را زمانی که به عنوان بازیکن در تیمهای اسپانیایی بودم، انجام می دادم. من به موسیقی کلاسیک علاقه دارم و می خواستم کمی نوازندگی بیاموزم، در نتیجه نواختن پیانو را آموختم. نواختن پیانو به من آرامش می بخشید. با این کار فرزندان خود را می خواباندم. دوران دلپذیری بود، اما دیگر این کار را نمی کنم.
▪ بسیاری از بازیکنان تیم، شما را تحسین می کنند. گوتی می خواهد همانند شما بشود و راموس زمانی که یک پسربچه بود نام شما را روی یکی از توپهایش نوشته بود. این موضوع باید برای شما غرورآفرین باشد.
ـ زمانی که به اسپانیا آمدم، چیزی شبیه این مسأله درخصوص مدل موهای من پیش آمد. بچه ها از من تقلید می کردند و خیلی زود نام من روی پیراهن آنها به چشم می خورد. در ابتدا نمی دانستم همه اینها چه معنایی دارد؛ زیرا این مسائل در آلمان رخ نمی دهند. اینجا اسپانیاست. درک می کنم که در آن زمان راموس، گوتی و میشل سالگادو می خواستند مانند من بشوند.
▪ آیا دلتنگ فوتبال بازی کردن می شوید؟
ـ در ابتدا عادت کردن به شرایط مربیگری دشوار بود؛ چون فوتبال بازی کردن زیباترین چیز در جهان است. افسوس که دوران فوتبال یک بازیکن حرفه ای به اندازه سایر ورزشکاران نیست. به عنوان مثال، بازیکنان گلف در سن ۶۰ سالگی بازنشسته می شوند. دل من برای شاد کردن تماشاگران تنگ می شود. تلاش برای این کار از روی نیمکت همانند حضور در زمین نیست.
▪ مردم می گویند که یک بازیکن خوب معمولاً تبدیل به یک مربی خوب می شود.
ـ نمی دانم، همه نوع مربی وجود دارد. بازیکنان متوسطی هم بوده اند که به مربیان بزرگی مبدل شده اند. مسأله چگونه خوب بازی کردن مطرح نیست، بلکه وجود انگیزه، اعتقادهای فردی، شناخت خوب بازیکنان و چند مسأله دیگر سبب وجود یک مربی خوب می شوند.
▪ چه کسی الگوی شما بود؟
ـ فرانس بکن بائر. من نزدیک مونیخ زندگی می کردم و در آن زمان بایرن بهترین تیم اروپا بود. چند سال پیش با او بهتر آشنا شدم و ما دوستان بسیار خوبی برای یکدیگر شدیم. ما نظرهای مشترک زیادی داریم. او موفق تر از من بود، اما هردو شبیه به هم بودیم.
▪ در کنار هاکی روی یخ، سایر سرگرمیهای شما چیست؟
ـ من ۲۰ سال است که گلف بازی می کنم. این بازی را در مادرید یاد گرفتم. بسیاری از بازیکنان فوتبال، گلف بازی می کنند؛ زیرا این ورزش آرامش بیشتری به همراه دارد. این ورزش از نظر فیزیکی به شما فشار وارد نمی کند. من تنیس روی میز هم بازی می کنم. به تمام چیزها تا حدودی علاقه دارم.
▪ دوست دارید به هواداران چه چیزی بگویید؟
ـ می خواهم به آنها بگویم پس از تمامی شایعه هایی که در فصل نقل و انتقالات تابستانی امسال به گوش می رسید، آنچه تیم به آن نیاز دارد، اطمینان آنهاست. من بر این باورم و اطمینان دارم که در صورت آمادگی بازیکنان ما و آسیب ندیدن آنها، ما بهتر از فصل قبل کار خواهیم کرد.
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید