جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

صدای آمریکا و دروغ‌ها


صدای آمریکا و دروغ‌ها
دروغ هر چه بزرگ‌تر باشد، مردم زودتر باور می‌کنند. (گوبلز- وزیر تبلیغات هیتلر)
مصاحبه‌ی صدای آمریکا با دختر کاسترو که سال‌هاست به علت مخالفت با انقلاب در آمریکا به‌سر می‌برد همان مساله‌ی تنها به قاضی رفتن است. چون صدای آمریکا عادت دارد با کسانی مصاحبه کند که سیاست‌های او را تایید می‌کنند. دختر کاسترو که جای خود دارد، حتا اگر یک شهروند ساده‌ی کوبایی هم حاضر باشد به کوبا فحش بدهد، صدای آمریکا با او مصاحبه می‌کند.
آخر کسی نیست که از صدای آمریکا بپرسد، سال‌هاست که چند نسل از کوبایی‌های مخالف کاسترو، با حمایت مستقیم آمریکا در میامی اردو زده‌اند و شب و روز از «رادیو مارتی» که صدای آن آزادانه در کوبا شنیده می‌شود به کوبا فحش می‌دهند و از هیچ اقدامی هم برای براندازی آن خودداری نکردند، به کجا رسیدند که شما به سراغ دختر کاسترو می‌روید، رشوه می‌دهید که پدرش را دیکتاتور بنامد؟
صدای آمریکا سنگ مردم ایران را خیلی به سینه می‌زند، اما همه می‌دانند دنبال منافع خود است و اگر روزی با ایران کنار بیاید مصالح خود را مقدم بر همه چیز قرار می‌دهد! مثلا از نظر آمریکا، در کوبا و چین یا ونزوئلا حقوق بشر رعایت نمی‌شود اما در عربستان، مصر، اردن، حتا سلطان نشین قابوس رعایت می‌شود!
سفارت‌خانه‌های آمریکا در سراسر جهان دقیقا لانه‌ی جاسوسی هستند که نمونه‌ی آن ایجاد بلوا در بولیوی و ونزوئلا بود که به اخراج سفیران آن‌ها منجر گردید.
من از آقای دکتر محمودی، مسئول ایرانی صدای آمریکا دو سئوال دارم. اول این‌که چه کسی بودجه این تشکیلات را می‌دهد و دیگر این‌که شما از کجا می‌دانید که آمریکا در ناآرامی‌های بولیوی و ونزوئلا دست نداشته که می‌فرمایید: آن‌ها مشکلات و ناتوانی‌های خود را به گردن آمریکا می‌اندازند. آقای دکتر آیا آمریکا در کودتاهای شیلی و اندونزی در دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ دست نداشت؟ آقای دکتر چرا تا بحال یک‌بار هم که شده با مخالفان جنگ در آمریکا، مانند «مایکل مور» مستند ساز و فعال سیاسی معروف آمریکایی مصاحبه نمی‌کنید؟ اصلا چرا تظاهرات ضد جنگ را نشان نمی‌دهید؟ آقای دکتر، به‌عنوان یک آمریکایی ایرانی تبار، دخالت آمریکا را در کودتای سیاه ۲۸ مرداد قبول دارید؟ آیا می‌دانید که دولت آمریکا و شاه آگاهانه تمام احزاب و نهادهای دموکراتیک را تعطیل کردند و مردم ایران هنوز چوب آن را می‌خورند و این افراط‌گرایی مذهبی که امروز سراسر جهان خصوصا خاورمیانه را گرفته نتیجه‌ی همان سرکوب و اقدامات آمریکا است؟
صدای آمریکا مقاومت عراق را ستیزه‌جویان، اما آمریکا و متحدان او را که عراق را اشغال کرده‌اند جبهه‌ی ائتلاف می‌نامد. اصلا مگر آمریکا پلیس دنیاست که پنهان و آشکار در تمام امور دنیا به نفع خودش دخالت می‌کند؟
مساله‌ی دیگر برنامه‌ی «میز گردی با شما» است که معمولا با اساتید و کارشناسان آمریکایی صورت می‌گیرد. هر چند که شما معتقد هستید آن‌ها عقاید خود را می‌گویند، اما من احساس می‌کنم پنهان و آشکار مطابق میل شما حرف می‌زنند. من کم‌تر دیده‌ام شما از مخالفان سیاست‌های آمریکا دعوت به‌عمل آورید. مثلا آقای دکتر مرتضا انواری که غالبا راجع به مساله‌ی هسته‌ای ایران صحبت می‌فرمایند، اصلا تا بحال نفرموده‌اند اگر سلاح هسته‌ای بد است، چرا آمریکا و متحدان او، حتا پاکستان و اسرائیل دارند یا اصلا این «صلح مسلح» که به‌طور شکننده‌ای، نیم‌بند بر دنیا حاکم است یعنی چه؟ آیا این بشکه‌ی باروت روزی دنیا را نابود نخواهد کرد؟
این اساتید محترم، خصوصا آقای دکتر مشایخی هر وقت که بخواهند نمونه‌ای از دیکتاتوری را مثال بزنند سراغ اتحاد شوروی و بلوک شرق سابق می‌روند، گویی آمریکا که امروز با بحران ساختاری سرمایه‌داری روبرو است و دنیا را به خاک و خون کشیده بهشت آزادی است.
آقای دکتر مشایخی، زمانی که رئیس جمهور آمریکا دستور کنترل تمام مخالفان حتا زندگی خصوصی و مکالمات آن‌ها را می‌دهد دموکراسی دیگر چه معنا دارد؟ آن سرباز بدبخت آمریکایی که در جهنم عراق و افغانستان فدای منافع سرمایه‌داران می‌شود چه برداشتی از دموکراسی آمریکایی دارد؟
آیا اتحاد شوروی و بلوک شرق سابق بعد از فروپاشی بهشت شدند که حضرت‌عالی این‌طور از دیکتاتوری کمونیستی صحبت می‌فرمایید؟ ناسلامتی شما گویا نسبتی با زنده‌یاد امیر حسین آریان‌پور دارید!
آقای دکتر توحیدی کارشناس اقتصادی در مصاحبه‌ با صدای آمریکا در مورد بحران اخیر مالی کشور بجای پرداختن به ریشه‌ی مساله یعنی بحران ساختاری سرمایه‌داری با دلیل تراشی سعی در تبرئه‌ی اقتصاد آمریکا دارند که انشاالله گربه است!
خدمت آقای دکتر توحیدی باید عرض کنم که آقای دکتر لطفا خودتان را به کوچه‌ی علی چپ نزنید، حضرت‌عالی که بهتر می‌دانید اقتصاد علمی است به دقت ریاضی که سود سهام از میزان معینی که پایین‌تر بیاید اقتصاد ورشکسته می‌شود در حالی که مردم عادی قدرت پرداخت اقساط خانه‌های خود را ندارند و موسسات مالی و بانک‌ها پشت هم ورشکسته و هزاران کارمند بی‌کار می‌شوند، شما دیگر چرا سرنا را از سر گشادش می‌زنید؟
جناب استاد شاید نمی‌دانند یا می‌دانند و به روی خود نمی‌آورند که نظام سرمایه‌داری جهانی با جنگ اول و دوم از بحران بیرون آمد و امروز هم گسترش و ادامه‌ی جنگ برای فرار از بحران است نه نجات مردم دنیا!
سرکار خانم بیگلری که نمایش ایشان با آن لباس تنگ و آرایش روی ناو آمریکایی هرگز از یاد من نمی‌رود، هنگام مسافرت پاپ به آمریکا برای تبرئه‌ی ایشان که در جوانی عضو حزب نازی بودند، فرمودند البته ایشان را به زور بردند! انشاالله که گربه است!
اما خدمت ایشان باید عرض کنم نه جانم این‌طور نیست. مردم آلمان آن‌چنان مجذوب سخنان هیتلر شده بودند که تا اواخر جنگ جان فدای رهبر می‌کردند. برشت می‌گوید: بی‌چاره ملتی که به رهبر نیاز داشته باشد!
اگر حضرت پاپ در سفر به آمریکا به کنیسه‌ی یهودیان می‌رود، احساس گناهی است که ایشان از کشتار یهودیان دارند، اما دولت اسرائیل تلافی آن را سر مردم بدبخت فلسطین درمی‌آورد!
خانم بیگلری یا از تاریخ اطلاع ندارند یا طبق دستور تحریف می‌فرمایند. برای مزید اطلاع ایشان باید عرض کنم که علیجناب «کورت والدهایم» دبیر کل سابق سازمان ملل هم سابقا افسر نازی بودند. حتما خانم بیگدلی می‌فرمایند که ایشان را هم مجبور کردند!
اما خدمت ایشان مجددا باید عرض کنم «واتیکان» مثل همیشه در دوران نازی هم سکوت فرمودند. شاید این امر هم وجدان واتیکان را رنج می‌دهد.
صدای آمریکا چند وقت پیش طی برنامه‌ای به مقایسه‌ی هیتلر و استالین پرداخت و سعی داشت با تمام امکانات خود ثابت کند که هیتلر و استالین فرقی با هم ندارند و به‌عبارت روشن‌تر سوسیالیسم و فاشیسم سر و ته یک کرباس هستند!
البته این ماموریت تاریخی صدای آمریکاست که سوسیالیسم را در هر زمان و هرجا بکوبد، ماموریت رادیو اروپای آزاد هم که قبل از فروپاشی بلوک شرق برای اروپای شرقی پخش می‌شد همین بود.
من وارد بحث معایب و محاسن استالین و علل ظهور او نمی‌شوم، اما خدمت مسئولان صدای آمریکا باید عرض کنم که سرنا را از سر گشاد آن نزنید، فاشیسم فرزند خلف سرمایه‌داری است نه سوسیالیسم.
هنگام بحران بزرگ سرمایه‌داری در سال ۱۹۲۹ این نظام سرمایه‌داری جهانی بود که به‌طور پنهان و آشکار فاشیسم را تقویت نمود تا بجان کمونیست‌ها بیاندازد. استالین هر چه بود دزد نبود و در بانک‌های اروپا و آمریکا پول مخفی نکرده بود و مانند رهبران جهان سوم یا نوکرهای آمریکا ثروت کشور را دو دستی تقدیم ارباب نمی‌کرد. حتا زمانی که پسرش را آلمان‌ها اسیر کردند، حاضر نشد او را با یک ژنرال اسیر آلمانی عوض کند.
«منصور حکمت» مارکسیست ایرانی در مورد استالین می‌گفت؛ استالین و استالینیسم هر چه بود، مربوط به کشوری نمی‌شود با بمب اتم که مردم بی‌گناه ژاپن را نابود می‌کند تا قدرت خود را به اتحاد شوروی و دنیا نشان دهد.
شاید صدای آمریکا فکر کند، بنده مامور وزارت اطلاعات یا عضو سپاه و بسیج هستم. اما باید خدمت ایشان عرض کنم خیر قربان پیشداوری نفرمایید، ارادتمند و بقیه، کارمند یا بازنشسته‌هایی هستیم که با صنار حقوق دولت زندگی می‌کنیم، برای اداره‌ی این سایت هم پول که نمی‌گیریم هیچ، گاهی مجبوریم از خودمان هم مایه بگذاریم و شاید هم دنبال دردسر می‌گردیم! من نه گرین‌کارت می‌خواهم، نه دوست دارم «پژوهشگر ارشد» یا مهمان بشوم. این آخر عمری وطن ما را مثل عراق و افغانستان نفرمایید. به‌قول سعدی: که از چنگال گرگم در ربودی
چو دیدم عاقبت گرگم تو بودی
منوچهر بصیر
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگ توسعه


همچنین مشاهده کنید