جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


طرح تحول اداری در شرکت ملی نفت ایران را جدی بگیرید


طرح تحول اداری در شرکت ملی نفت ایران را جدی بگیرید
به منظور بازمهندسی و بازآرائی ساختار و فرآیندهای شرکت ملی نفت ایران در سالهای گذشته با بهره جستن از تجربیات یک مشاور خارجی و به کمک تعداد قابل توجهی از کارشناسان و مسئولین شرکت ملی نفت ایران پروژه اصلاح سیستم ها و ارتقاء بهره وری شرکت ملی نفت ایران آغاز گردید.
مراحل اجرای پروژه اصلاح سیستم ها و ارتقاء بهره وری شرکت ملی نفت براساس سه فاز طراحی شده بود :
ـ فاز اول: ( تدوین برنامه جامع )
ـ فاز دوم : ( طراحی پروژه ها و اجرای طرحهای زود بازده )
ـ فاز سوم : ( پیاده سازی طرح های بلندمدت و اجرای مستمر )
ـ فاز اول شامل :
۱) بررسی و تحلیل و عارضه یابی سازمان و فعالیت های کلان NIOC
۲) مستند نمودن وضع موجود، شامل بررسی نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدات و سایر موضوعات کلیدی
۳) بررسی چشم انداز و استراتژی های NIOC
۴) پیشنهاد وضع مطلوب
۵) تحلیل شکاف و تعیین پروژه ها و اقدامات لازم جهت نیل به وضع مطلوب
پس از عارضه یابی و شناخت نقاط ضعف و قوت ، فرصت ها و تهدیدات چشم انداز شرکت ملی نفت ایران تهیه و به تصویب رسید و در همین راستا ۶ استراتژی کلان برای شرکت ملی نفت ایران پیشنهاد گردید که از طریق این استراتژی ها ۲۳ هدف کلان ( پیشنهادی ) محقق گردد .
به منظور تحقق اهداف پیشنهادی یک برنامه اصلی ( Master Plan ) در قالب ۱۶ ماژول با ارائه اصول سازمانی زیر پیشنهاد گردید :
۱) ستاد شرکت ملی نفت ایران در نقش تسهیل کننده فعالیت های تجاری باشد.
۲) هماهنگی مؤثر عملیاتی در تمام زنجیره اکتشاف و تولید برای دستیابی بر منابع برتر باشد .
۳) تمرکز بر مشتری و پاسخگوئی به نیازهای بازار انجام شود .
۴) هماهنگی مؤثر عملیاتی در فعالیت های پائین دستی نفت صورت پذیرد .
در همین رابطه مطالعه مزبور، برای اولویت بندی پروژه های ۱۶ گانه پیشنهاد نمود که طی سه مرحله این پروژه ها انجام پذیرد . این قسمت از این طرح عظیم در انتهای دولت قبل با اما و اگرهای فراوان پایان یافت .
در دوره مدیریت جدید نفت بویژه در زمان مدیریت جناب آقای مهندس نوذری در شرکت ملی نفت ایران با وقوف به ضرورت ادامه این طرح عظیم بررسی های کارشناسی برای انجام مرحله دوم طرح در اواسط سال ۱۳۸۶ انجام پذیرفت و گزینه های مختلفی برای شروع کار مجدد طرح مورد مطالعه قرار گرفت نهایتاً با انتخاب دانشگاه شهید بهشتی بعنوان مجری طرح قراردادی در دو مرحله با مجری منعقد گردید. در همین زمان نام طرح به طرح نصر( NASR ) که مخفف NIOC Activities & Systems Reengineering می باشد ،تغییر یافت. دربخش اول نتایج حاصل از فاز اول طرح اصلاح سیستم ها و ارتقاء بهره وری NIOC که توسط مشاور قبلی انجام شده بود ( اقدامات اصلاحی و ابتکارات اجرائی پیشنهادی و فعالیت های فرعی پیشنهادی ) مورد بررسی و تائید قرار گرفت و اقدامات اصلاحی مربوط به ماژول های اولویت دار تعیین تکلیف گردید و در بخش دوم با شناسائی و با تعیین ماژول های اولویت دار زیر :
۱) ارتقاء چرخه اکتشاف ، توسعه ، تولید ( EDP )
۲) یکپارچگی زنجیره تأمین کالا ( SCM )
۳) برنامه ریزی و تصمیم گیری برای سرمایه گذاری ( INV )
۴) بازنگری ساختار و طراحی مجدد سازمان ( STR )
قرار شد نسبت به تهیه برنامه های تفصیلی اقدام گردد که این امر در شرف انجام می باشد. در حال حاضر طرح در قالب یک کمیته راهبری و یک کمیته فنی و گروههای متعدد کارشناسی مرکب از کارشناسان شرکت ملی نفت ایران و مشاور مشغول تدوین اهداف و استراتژی برای هریک از ماژولهای پیش گفته بررسی و اصلاح فرآیندهای آنها و نهایتاً تهیه طرحهای بهبود در این زمینه می باشند .
نکات زیر در رابطه با این طرح حائز توجه می باشد:
۱) بدون شک این طرح در سطح ملی و حتی بین المللی در شمار طرح های بزرگ تحول اداری می باشد، لذا به هیچ وجه نباید آن را دست کم گرفت و لازم است مدیریت محترم وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران با نظارت مستمر و پایش مداوم و با حساسیت کامل فرآیند اجرائی این پروژه را برای بهره برداری بهینه در مرحله اجرا در دستور کار خود قرار دهند .
۲) از آنجا که نتایج این طرح عظیم فعالیت شرکت ملی نفت ایران را در آینده نزدیک ( تصویب طرح و اجرای آن ) تحت تأثیر عمیق قرار خواهد داد ، مدیریت طرح و نیز کارفرما و مجری آن ( مؤسسه مطالعات بین المللی انرژی ) لازم است ضمن اطلاع رسانی مداوم به تمامی ارکان صنعت نفت بویژه مدیران و کارشناسان شرکت ملی نفت ایران مراحل انجام کار، مشکلات و تنگناهای پروژه را مطرح سازند تا با یاری گرفتن از بدنه قوی و کارشناسی نفت و با تعامل و همکاری مستمر و نزدیک آنها ضمانت اجرائی مناسبی برای طرح فراهم گردد .
۳) مشاور طرح ( پیمانکار ) با توجه به گستردگی و ابعاد طرح لازم است با بهره گیری از تجربیات بین المللی بویژه در عرصه شرکت های مشابه نفتی و بومی سازی تئوری های مربوطه و با کمک گرفتن مداوم از بدنه مدیریتی و کارشناسی شرکت ملی نفت بستری را فراهم آورد که مطالعات و طرحهای ارائه شده قابلیت اجرائی یافته و ثمره این طرح عظیم تحولات شگرف اجرائی در بزرگ ترین بنگاه اقتصادی کشور باشد.
منبع : نفت نیوز


همچنین مشاهده کنید