جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بررسی سیستم قلبی و عروقی و عوامل مرتبط با آن در مبتلایان به سندرم گیلن باره حاد


بررسی سیستم قلبی و عروقی و عوامل مرتبط با آن در مبتلایان به سندرم گیلن باره حاد
● سابقه و اهدف:
با توجه به شیوع درگیری سیستم قلبی عروقی در بیماران گیلن باره، اهمیت کنترل اختلالات آن و ضرورت بررسی علایم و عوامل مرتبط، این تحقیق روی مبتلایان به سندرم گیلن باره، در بیمارستان امام خمینی تبریز انجام گرفت.
● مواد و روش ها:
تحقیق با طراحی توصیفی روی کلیه بیماران گیلن باره در هفته اول بیماری و بستری انجام گرفت. اختلالات اتونوم با معاینه دقیق بالینی مشخص گردید. تغییرات ضربان قلب با تنفس (HRV) به روش استاندارد در کلیه بیماران اندازهگیری و طبقه بندی شد. ارزش پروگنوستیک تست و عوامل مرتبط با آن، به ویژه شدت بیماری با استفاده از آزمونهای مناسب آماری مورد قضاوت قرار گرفت.
● یافته ها:
تحقیق روی ۴۳ بیمار در سنین ۳۳±۱۸ سال که ۷۰ درصد آنها مرد بودند انجام گرفت. در ۶۰ درصد بیماران درگیری سیستم اتونوم وجود داشت که در ۶/۱۸ درصد آنها نتایج E/I Ratio در مقایسه با مقادیر نرمال غیرطبیعی بود. این نسبت در مورد آزمایش ۱۱.۶ HRV درصد بود ضمن آنکه در ۹/۲۰ درصد بیماران حداقل یکی از این تستها غیرطبیعی بود. E/I Ratio و HRV در بیماران فرم آکسونال با فرم دمیلیزان تفاوت معنیداری نشان نداد (P<۰.۹)، اما بین نتایج غیرطبیعی تستها و شدت ضعف بیمار و نیز نارسایی شدید تنفسی طی روزهای بعد ارتباط معنیداری مشاهده شد (به ترتیب P<۰.۰۵ وP<۰.۰۱).
● نتیجه گیری:
شکایات مربوط به درگیری سیستم اتونوم در روزهای اولیه ابتلا به سندرم گیلن باره در بیماران قابل توجه میباشد. همچنین درگیری سیستم قلبی عروقی با ایجاد اختلال در تستهای HRV و E/I Ratio میتواند در مورد بدترشدن وضعیت تنفسی طی روزهای آتی بستری، هشداردهنده باشد.
محمد یزدچی مرندی
محمدعلی آرامی
صفا نجمی
لقمان منصورپور
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید