جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


آسمان توی قلب توست!


آسمان توی قلب توست!
حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید: "این سخن مرد به زن که دوستت دارم هرگز از دل زن بیرون نرود"... غرفه چهارم تجلی آیه ۱۸۷ سوره بقره است که زن و شوهر لباس هم هستند، اولین معیاری که در این مرحله از زندگی زوج باید رعایت شود کفویت و تناسب بین زن و شوهر است که به صورت مجزا با زیرشلواری راه راه به همراه کتی که هیچ تناسبی با شلوارش ندارد، نمایش داده شده است. در غرفه دیگر کوهستان زندگی به آغاز مشکلات، ابهام به جنگل تودرتو، سوء ظن به باتلاق که هر چه فرد بخواهد به همسرش دید منفی داشته باشد بیشتر در این باتلاق فرو می رود، همدلی نیز چادر و مشورت، به پل تشبیه شده است...
نمایشگاه آموزش مهارت های زندگی به زوجین با عنوان مطلع عشق برای نخستین بار در کشور و با هدف تبیین مفاهیم انتخاب همسر و مهارت های همسرداری با استفاده از زبان هنر در قالب ماکت، تندیس و کاریکاتور و ... با نگاه روانشناسی و رویکردی دینی به ازدواج در مرکز فرهنگی مطلع عشق در مشهد به نمایش گذاشته شده است.
● گام اول ازدواج؛
اینجا گام اول است، یعنی شناخت. ورودی نمایشگاه تاریکِ تاریک است. مسئول نمایشگاه که همراهمی مان می کند، می گوید: این اولین غرفه است که نشان از فضای تاریک و مبهم ازدواج در ذهن جوانان دارد.
سید محمد حسین مقدم اضافه می کند: وقتی انسان به فضای تاریک و مبهمی وارد شود ممکن است خطری یا چالشی برای او به وجود آید بنابراین فضای غرفه اول را متناسب با این موضوع ساخته ایم تا جوانان به این موضوع پی ببرند که مهارت های زندگی باید در این مرحله چون چراغی راهنمای راهشان باشد. اگر زوجین مجهز به آگاهی نباشند و شناختی از هم نداشته باشند دچار مشکلات عدیده ای در زندگی خواهند شد.
آمار بالای طلاق در کشور اشاره به این دارد که آگاهی و شناخت قبل از ازدواج کم است حتی نسبت به ازدواج، در واقع کمتر جوانانی هستند که در مورد ازدواج اطلاعاتی دارند و این نشان می دهد نیاز به آموزش مهارت های زندگی در بین نسل جوان کاملا احساس می شود.
مدیر روابط عمومی سازمان ملی جوانان خراسان رضوی و مدیر مرکز فرهنگی "مطلع عشق" می گوید: برهمین مبنا عمده ترین فعالیت های این نمایشگاه در جهت معرفی ملاک های انتخاب همسر، آشنایی با تفاوت های زن و مرد، آشنایی با مهارت های همسرداری و زندگی مشترک شناخت آداب و رسوم غلط در امر ازدواج، معرفی الگوهای زندگی مطلوب، راهنمایی زوج های جوان و ارایه خدمات مشاوره ای به آنها و فرهنگ سازی در امر مشاوره برای جوانان است که تمامی خدمات آن به صورت رایگان ارایه می شود.
غرفه دوم... دارد باران می بارد
دارد باران می بارد، خیس شدیم، خیسِ خیس زیر باران محبت تو، باید بدون چتر آمد. تو بارانی. پیدا و آشکار همیشگی و بی دریغ.
بعد از پشت سرگذاشتن مرحله اول، وارد غرفه بعدی می شویم و هر چه جلوتر می رویم فضا روشن تر می شود. برای تشکیل یک زندگی مشترک می بایست تلاش شود تا هم هدف یکسان باشد و هم ابزار و وسایل رسیدن به این هدف.
مقدم می گوید: جوانان باید به این نکته توجه داشته باشند که در انتخاب همسر و همسفر زندگیشان در جستجوی این باشند که شخص مقابل هم اهداف مشترکی را دنبال کند. به همین دلیل زبان نمایشگاه ما زبان ازدواج است یعنی شناخت. نگاه افراد راجع به ازدواج متفاوت است برخی نگاه معنوی و برخی نگاه مادی دارند. این مرکز هم به عنوان مرکز فرهنگی مطلع عشق پیرامون موضوع جوان، ازدواج و خانواده و با هدف آگاهی دادن به جوانان و زوج های جوان طراحی و با حمایت سازمان ملی جوانان خراسان رضوی راه اندازی شده است.
این غرفه با کمک دو عنصر طبیعت، آب و خاک ساخته شده است. تخته سنگ های بزرگ، پلاکاردهای کاغذی چسبیده روی سنگ ها که شکل صخره به خود گرفته اند به انضمام چشمه ای کوچک و جوشان با فضای آرامی از پنجره باز شده رو به دریا در مقابل چشممان و خاک زیر پایمان و صدای مرغان دریایی.
روی یکی از همین پلاکاردها نوشته شده : تو می بخشی، بدون انتظار، بدون معامله، آسمان توی قلب توست!
"یکی از اساسی ترین غرفه های ما در این نمایشگاه غرفه دوم است. فوق العاده اثر گذار است. آب و خاک و باد و آتش ۴ عنصر طبیعت هستند. آب و خاک را اینجا آورده ایم. داستان هایی ارایه می شود از تفاوت ها و ویژگی های زن و مرد از لحاظ جسمی و روحی. و تصحیح برداشت های اشتباه رایج که بعضا موجب اختلاف هم می شد. که دانستن این تفاوت ها به موفقیت زندگی های زناشویی کمک می کند. "
وی ادامه می دهد: خداوند می فرماید: انسان را از گل آفریدیم. پس ما اینجا خاک و آب را آورده ایم. ویژگی های مشترک مرد به کوه مثل استقامت و غرور و زن مثل چشمه و دریا و باران و بخشندگی و زلال بودن و یک رنگی آورده شده است. پس آب و خاک در اینجا مخلوط شده از زن و مرد از دو جنس متفاوت که با انتخاب آگاهانه در کنار هم قرار گرفته و به کمال می رسند.
به زبان آوردن احساسات از سوی مرد به زن امری مهم است که نباید مردان آن را در طول زندگی فراموش کنند.
هدف از ساخت غرفه سوم در نمایشگاه مطلع عشق درک و بیان احساسات از سوی مرد به زن است. در این غرفه از صفت زیبای ابوتراب و دیگری بانوی آب و آینه به عنوان صفت حضرت زهرا (س) به همراه الگو گیری از زندگی ایشان، بهره گیری و طراحی شده و این سخن از حضرت رسول اکرم (ص) نیز مورد استفاده قرار گرفته که "این سخن مرد به زن که دوستت دارم هرگز از دل زن بیرون نرود".
● گام دوم ازدواج؛ کسب آمادگی
وارد غرفه چهارم می شویم انواع و اقسام تابلوهایی که نوشته های مختصری هم در زیرشان قرار گرفته، خودنمایی می کنند. غرفه چهارم گام دوم ازدواج است. یعنی کسب آمادگی از سوی زوجین و یا کسب این آگاهی از سوی آنها که من و همسرم در چه مرحله ای از زندگی قرار داریم. از دوران کودکی تا دوران فعلی که بازی های کودکانه من، دوست داشتن های من، لذت های ممنوع من، تهاجم های من، خانواده من، بازی های کودکانه من و ... .
یعنی سپری کردن دوران گذشته و امروز که مرحله جدیدی از زندگی به روی یک زوج ایجاد شده و می بایست نقش دیگری بیافرینند. در نهایتِ همه این مراحل، مسئولیت پذیری به عنوان نقطه اساسی در زندگی مشترک نمایان می شود. یعنی مسئولیت پذیری توسط ۱- ارتباط نسبت به خودم ۲- ارتباط نسبت به خدا و ۳- ارتباط نسبت به خانواده مشخص می شود.
به زوجین در این مرحله هشدار داده می شود که اگر شخص مقابلشان در مرحله مسئولیت پذیری تا حدی دچار ضعف است باید در انتخاب خود دقت بیشتری داشته باشد. چرا که اگر کسی نسبت به خودش یعنی با انجام صحیح مسئولیت ها و وظایفش حس مسئولیت پذیری ندارد پس نمی تواند در زندگی مشترک هم وظایفش را به نحو احسن ایفا کند.
شخصی که نماز نمی خواند در ارتباط با خدا دچار ضعف شده و یا اگر ارتباط صحیحی با خانواده اش ندارد و یا نقش هایی بر عهده نگرفته، این فرد صلاحیت لازم را برای ازدواج ندارد. البته اینها نکاتی است که به جوانان گوشزد می شود تا برای انتخاب بهتر بتوانند دقت کنند. و در نهایت شناخت و انتخاب، بتوانند آمادگی های لازم را کسب کرده و یا خود را اصلاح کنند.
لباس هایی اعم از زنانه و مردانه، از کت و شلوار گرفته تا مانتو و بلوزهای پاره و نصفه. کیف قدیمی و کفش های تا به تا. البته مانکن عروس و داماد و در آخر مجسمه ای شیشه ای و شفاف از یک انسان که با شفافیت فیزیکی این مجسمه منظور روح بی آلایش و سرشت پاک یک انسان واقعی و خدا ترس است.
مقدم می گوید: اساس طراحی این غرفه آیه ۱۶۷ سوره بقره است. تناسب سنی توسط کفش های تا به تا و در سایز متفاوت کوچک و دیگری بزرگ نشان داده شده و تناسب مالی با کمک کیف های کهنه و جدید همچنین تناسب فکری افراد توسط لباس های ناهماهنگ و نامتناسب طراحی شده است. منظور از بیان توازن سنی میان زن و مرد این است که آقایان بهتر است تا سن ۲۵ سالگی دختری را به عنوان همسر انتخاب کنند که از لحاظ سنی کوچکتر باشد چون شخصیت مردان تا ۲۵ سالگی در حال تغییر است اما بعد از گذشت این سن چون شخصیت مرد کامل می شود، تناسب سنی، چندان تفاوتی در انتخاب وی ندارد.
تناسب مالی هم که مطرح شده است گویای این امر است که خانم از نظر مالی بهتر است سطحش پایین تر از شوهر باشد. البته در مورد رعایت ارجحیت دینی، همچنین ارجحیت قامتی نیز روایت شده که بهتر است مرد ارجح تر از زن باشد.
بنا بر گزارش برنا، همسر بی ادب به لباس کثیف و آلوده تشبیه شده است. همسر بی تدبیر توسط لباس توری که پوشانندگی لازم را ندارد و همسر کوته بین توسط لباس نیم تنه ناقص نشان داده شده است. البته با استناد به صحبت های استاد مطهری در مورد لباس که لباس تقوا بهترین لباس برای انسان است.
از کسانی که وارد این غرفه می شوند می خواهیم یک لباس را انتخاب کنند که قرار است در همه جا و در تمام طول مدتی که در منزل هستند یا به محل کار می روند همچنین در زمان استراحت و خواب آن را بپوشند، یعنی در سرما و گرما و در همه حالات.
منظور از طرح چنین درخواستی در غرفه پنجم دقت در انتخاب همسر است. برخی جوانان در انتخاب همسر حتی به اندازه یک لباس هم دقت ندارند. ریشه قرآنی غرفه، آیه ۱۸۷ سوره بقره است که زن و شوهر لباس هم هستند. بنابراین اولین معیاری که در این مرحله از زندگی زوج باید رعایت شود کفویت و تناسب بین زن و شوهر است که البته این مساله نیز به صورت مجزا با زیرشلواری راه راه به همراه کتی که هیچ تناسبی با شلوارش ندارد، نمایش داده شده است.
●ازدواج، فراز و نشیب؛ گام بعدی
آداب و رسوم غلط، افراط و تفریط و فراز و نشیب های زندگی در این گام نمایش داده شده است. رنگ قرمز دیوارها بیانگر حرارت و هیجان دوران اولیه آشنایی و ازدواج است.
کاریکاتورهایی هم که به دیوار نصب شده گویای افراط و تفریط ها و رواج آداب و رسوم غلط در زندگی است.
پستی و بلندی هایی که بازدیدکنندگان را وادار می کند با احتیاط از این غرفه عبور کنند. در انتهای غرفه و بعد از بلندی های طی شده به یک سرازیری می رسیم که با پایین رفتن از آن سفره عقد چیده شده انتظار بازدیدکنندگان را می کشد.
جاده زندگی و یا رود زندگی غرفه دیگری از نمایشگاه مطلع عشق است. اینجا ابتدای زندگی مشترک است یعنی تجسم آغاز یک زندگی مشترک و زوجی که قصد دارند بعد از مراسم عروسی زندگی خود را شروع کنند و یا به ماه عسل بروند. در این سفر ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. به همین منظور تمام چالش های موجود در این مسیر از زندگی، به جاده ای تشبیه شده است. کوهستان زندگی به آغاز مشکلات، ابهام به جنگل تودرتو، سوء ظن به باتلاق که هر چه فرد بخواهد به همسرش دید منفی داشته باشد بیشتر در این باتلاق فرو می رود. بی وفایی به کویر. بخشش به چاه پر آب با حد و حصر معین و بیانگر آن است که نباید زوجین نسبت به هم فداکاری داشته باشند بلکه این بخشش است که می تواند مفید باشد و با فداکاری بی مورد، توقعات نابجا در همسر ایجاد می شود. همدلی نیز چادر و مشورت، پل است.
البته در اینجا به مهارت های ارتباط ، تفکر خلاق و تفکر نقاد، توکل، مشورت و دیگر مهارت های زندگی اشاره می شود.
همچنین بی مهری به زمستان، توقعات نابجا به آتشفشان، بی توجهی به قبرستان و لجبازی به آتش تشبیه شده است. در اینجا بیمارستان تفاهم و مشاوره نیز وجود دارد که اگر زوج های جوان مهارت های زندگی را نیاموخته باشند و ایراداتی در این خصوص داشته باشند برای تقویت روحیه مشاوره در ایران تلاش کرده ایم این بیمارستان نمادین را در این مسیر در غرفه ششم نشان دهیم و قصر خوبی ها که انتهای این مسیر به عنوان خوشبختی در زندگی عنوان شده و در آخر آسمان سپاس و شکرگزاری است.
زیباترین غرفه..
غرفه آینه به عنوان غرفه هفتم با هدف شکستن آینه های زنگارگرفته و دو رنگ که زیر پای عابران خرد و خاکشیر شده است، خودنمایی می کند. اتاق ۶ ضلعی که تمامی دیوارهای آن با آینه های قدی پوشانده شده است به عنوان زیباترین و جذاب ترین غرفه های نمایشگاه مطلع عشق محسوب می شود.
مدیر مرکز فرهنگی مطلع عشق می گوید: باید به ویژگی های آینه دقت کرد. آینه صادق است پیش داوری ندارد، قضاوت نمی کند. اهل غیبت نیست هر چیزی را به خودش نشان نشان می دهد. عامل برطرف کردن عیب نیست و کاملا شفاف همه چیز را منعکس می کند. تا خود انسان به رفع عیوبش بپردازد. همه چیز را اندازه واقعی خودش نشان می دهد.
گاهی اوقات در زندگی مثل آینه محدب و مقعر می شویم یک چیزهایی را کوچک و برخی را بزرگ می کنیم. باید همه چیز را به اندازه واقعی آن ببینیم و مثل آینه تخت باشیم. آدم هایی که قلبشان مثل آینه تخت باشد زندگیشان با یک دل خوشی کوچک شیرین می شود و برعکس انسان هایی که مواردی را در زندگی کوچک یا به بزرگ بینی بپردازند با شکست مواجه می شوند. همانند این آینه زنگار گرفته که مشاهده می کنید.
اینجا هدف از آینه بودن، پاکی و خلوص قلب انسان هاست که همیشه راضی هستند و پر محبت و شاکر. جوانان هم باید بدانند در زندگی مشترک دو رنگی را باید شکست و مانند اینجا زیر پا گذاشت.
● مهارت های زندگی در نگاه قرآن
صدای موسیقی ملایم، به همراه پلاکاردهایی حاوی پیام شش آیه از سوره رعد گویای زیبایی این غرفه است. شش مهارت زندگی از سوره رعد اینجا به صورت نمادین و از خانواده های بهشتی طراحی شده است. وفای به عهد، آیه ۱۹ و تفکر مشترک زوجین و آگاهی از ویژگی های وی، وفاداری به عهد و پیمان که توسط آیه ۲۰ مطرح شده (تنها عاقلانند که به عهد خود وفا دارند و عهد و پیمان خود را نمی شکنند).
و آیه ۲۱ سوره رعد که نشان از خشوع و تواضع براساس علم و آگاهی در مقابل خداوند و تسلیم شدن در برابر اوست. در این غرفه شکرگزاری نیز توسط اقامه نماز و انفاق به خوبی نشان داده شده است.
غرفه دیگر صحن رو به گنبد حضرت رضا (ع) است که زوجین وارد حرم شده و برای همدیگر دعا می کنند. غرفه تابلوهای نامتناسب به عنوان طرح خانواده های خوشبخت و متعادل همچنین خانواده های ناموفق، پخش فیلم، مشاوره گروهی، ارائه محصولات فرهنگی با موضوع انتخاب همسر، آموزش مهارت های همسرداری و تربیت فرزند از دیگر قسمت های مرکز فرهنگی مطلع عشق است.
یک از همراهان می گوید:
ـ افرادی که از این نمایشگاه خارج می شوند زاویه دیدشان تغییر کرده و اگر همچنان سوالاتی داشته باشند، مرکز فرهنگی مطلع عشق مجهز به غرفه محصولات فرهنگی است و ۷۰ عنوان کتاب پیرامون موضوع ازدواج و همسر داری در آن موجود است.
بنا بر این گزارش چنانچه این کتاب ها جوابگو نباشند، زوج ها به مشاوران دیگری خارج از این مرکز معرفی می شوند. همچنین ۲۰ هزار بروشور با همکاری صندوق مهر رضا به همراه ۲۰ هزار فرم نظر سنجی از بازدیدکنندگان به منظور بازبینی عملکرد مشاوران، محصولات ارایه شده حتی نوع پذیرایی توزیع شده که از میان ۲۰ هزار نفر بازدیدکننده، ۹۰ درصد افراد ابراز رضایت کرده اند.
شایان ذکر است تحقیق و توسعه در کارهای فرهنگی نیز در راس برنامه های آتی این مرکز است؛ مقدم می گوید:
ـ از لحاظ محتوا و شکل ظاهری غرفه ها تلاش می کنیم عملکرد بهتری داشته باشیم. ۲۰ هزار سی دی ویژه افراد مجرد با عنوان (همسفر) و سی دی مطلع عشق وِیژه متاهلین داریم که توزیع شده است. او ادامه می دهد به طور کلی هدف از برگزاری این نمایشگاه آموزش مسایلی است که در زمان های قدیم توسط خانواده ها انجام می گرفت اما امروزه به دلیل اینکه اغلب خانواده ها این کارکرد خود را از دست داده اند، این نقش به دولت و سازمان ملی جوانان محول شده است.
حالا دیگر هوای مشهدالرضا(ع) با بازدید از چنین نمایشگاهی اصلا سرد و سوزان نیست، گرم گرم شده ایم از خلاقیتی اینگونه زیبا و کاربردی...
پریسا جلالی
منبع : برنا نیوز


همچنین مشاهده کنید