جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کدام تیم جرأت باختن در شهرآورد را دارد


کدام تیم جرأت باختن در شهرآورد را دارد
روز نهم لیگ برتر فوتبال در راه است. همان روزی که پس از قرعه کشی لیگ برتر فوتبال، همه منتظر آغاز آن بودند. شهرآورد پایتخت در این روز واقع شده است. شصت و پنجمین مصاف استقلال و پرسپولیس بدون تردید همه مسابقه های این روز را تحت تأثیر قرار خواهد داد. طرفداران دو تیم از حالا برای ساعت ۱۴:۴۵ روز جمعه لحظه شماری می کنند. لحظه ای که قرار است سعد کمیل کویتی در سوت خود بدمد و مصاف دو تیم را در شهرآورد آبی و قرمز آغاز کند.
استقلال و پرسپولیس این بار در حالی به جنگ هم می روند که به نظر می رسد پیروزی آبی ها برایشان حیاتی تر است. فاصله ای که بین این تیم با دسته صدرنشینان ایجاد شده است باعث می شود تا استقلالی ها با انگیزه ای دوچندان پای به این دیدار بگذارند. باخت به پرسپولیس نه تنها از لحاظ روحی خردکننده است که شکاف چهار امتیازی دو تیم را به عدد هفت خواهد رساند. این در شرایطی است که قرمزها هم برد را جست وجو می کنند و حتی نیم نگاهی به صدر جدول هم دارند. پرسپولیسی ها که ستاره های زیادی را در این فصل گردهم آورده اند در روزهای قبل کرکری های زیادی برای رقیب سنتی خوانده اند و خیلی از برتری خود، با اطمینان سخن می گویند. مسئولان این باشگاه هم با در نظر گرفتن پاداش های کلان تلاش کرده اند از لحاظ روحی بازیکنان را در بهترین وضعیت نگه دارند. دیروز تقریباً همه اعضای هیأت مدیره پرسپولیس در تمرین این تیم حضور داشتند و بازیکنان را تشویق کردند.
جدال شصت و پنجم سرخابی ها، نخستین تقابل قلعه نویی و قطبی نیست. این دو در تیم ملی ایران و کره سابقه مقابله با همدیگر را دارند و سال گذشته هم قلعه نویی به عنوان سرمربی مس کرمان با قطبی دست و پنجه نرم کرده است اما این نخستین رویارویی آنها در شهرآورد است و هیچ یک از مربیان دو تیم دوست ندارند بازنده زمین را ترک کنند. قلعه نویی در شهرآوردهای قبلی که روی نیمکت استقلال نشسته بود شکست نخورد و همین عامل سبب می شود تا وی با ترفندهای خاص خود شاگردانش را به یک جنگ تمام عیار بفرستد اما جالب این که قطبی هم دیگر با جو این بازی ناآشنا نیست و سال گذشته دو تساوی یک بر یک را دشت کرد. در هر دو مسابقه محسن خلیلی او را از شکست نجات داد و این که روانخواه هم در هر دو دیدار استقلال را پیش انداخته بود اما جالب تر این که هیچ یک از گلزن های دو شهرآورد اخیر در این بازی حضور ندارند و به خاطر پارگی رباط صلیبی خانه نشین هستند.
قطبی و قلعه نویی همواره از برد در بازی جمعه سخن به میان آورده اند و این مسابقه را معمولی توصیف کرده اند اما واضح است که نباختن در این بازی خاص برایشان نخستین و مهمترین هدف است. غیر از ابراهیم تقی پور که به خاطر مصدومیت وضعیت مبهمی دارد سایر بازیکنان آماده این دیدار هستند. با این همه مشکلات حاشیه ای که اکبرپور و مجیدی در تیم آبی پوش و نیکبخت در پرسپولیس به وجود آورده اند ممکن است به قیمت نیمکت نشینی آنها تمام شود. قلعه نویی و قطبی آنقدر ستاره دارند که از کنار گذاشتن این بازیکنان اسمی هم هراسی به دل راه ندهند.
● دو شهرآورد دیگر
این هفته دو شهرآورد دیگر هم در اهواز و شیراز برگزار می شود. روز پنجشنبه در ورزشگاه تختی اهواز تیم های بحران زده استقلال این شهر و فولاد به جنگ هم می روند. نتیجه این بازی حیثیتی حتی می تواند در سرنوشت میثاقیان و جلالی هم تأثیرگذار باشد. در حافظیه شیراز مقاومت سپاسی به جنگ صدرنشین می رود. مصاف این دو برخلاف سال های قبل می تواند جذاب باشد.
شاید نتیجه این دیدار صدرنشینی را از برق بگیرد. در این روز پگاه گیلان و صباباتری قم نیز رودرروی هم می ایستند و پیام در مشهد نخستین برد فصل را مقابل پیکان جست وجو می کند. روز جمعه نیز علاوه بر شهرآورد پایتخت، چهار بازی دیگر انجام می گیرد. مس کرمان بعد از باخت تحقیرآمیز هفته قبل به برق شیراز، این بار قصد پاک کردن خاطره آن شکست را مقابل ابومسلم دارد. پاس همدان هم در مصاف با ملوان به دنبال فرار از بحران است و ذوب آهن اصفهان در حالی به مصاف سایپا می رود که لیت بارسکی حق نشستن روی نیمکت حریف را ندارد. در ورزشگاه اکباتان هم تیم راه آهن به جنگ سپاهان می رود. مصاف اصغری و جمشیدیان در تیم سپاهان با هم تیمی های سابق خود دیدنی است.
علی رضایی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید