جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

پرونده المپیک نباید بسته شود


پرونده المپیک نباید بسته شود
با فاصله گرفتن از مسابقه های کشتی المپیک پکن، کم کم فضای کشتی از انتقادها و اظهارنظرهای المپیکی خالی می شود و این پرسش در ذهن علاقه مندان به کشتی شکل می گیرد که آیا شکست های سنگین آزاد و فرنگی کاران ما در پکن به دست فراموشی سپرده خواهد شد و آیا اصلاً معلوم شد که چرا و به چه دلیل باختیم ؟
واقعیت این است که مسببان شکست و آنهایی که نتوانستند وظایف خود را به درستی انجام دهند امروز منتظر اتلاف وقت هستند تا با فاصله گرفتن از روزهای نحس المپیک، پرونده آنها نیز در مجامع ورزشی گم و به دست فراموشی سپرده شود.
بعد از پایان بازی های المپیک، رسانه های ورزشی کشور هریک به طریقی خاص عملکرد اعضای تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی را مورد بررسی قرار داد و از دریچه های مختلف علل شکست را بازبینی کردند اما نباید فراموش کرد که بعضاً این اظهارنظرها به خاطر همزمانی با شکست کاروان ورزشی ما در المپیک، تحت تأثیر احساسات و هیجانات کاذب نیز قرار گرفت و کار کارشناسی علل واقعی شکست نیز جنبه احساسی به خود گرفت.
در حالی که پرداختن به اصل ماجرا نیازمند تحقیق و بازبینی پرونده ۴ سال گذشته کشتی است و نمی توان به همین راحتی در مورد علل شکست صحبت کرد باید چراغ قوه و ذره بینی قدرتمند و قوی در دست داشت تا با ظرافت و دقت کارشناسانه، برگ برگ تقویم کشتی را در طول ۴ سال گذشته بررسی کرد و نکته به نکته همه موارد را روشن و شفاف روی کاغذ آورد. اینکه صرفاً به یک موضوع خاص بپردازیم و با تمرکز روی ابعاد آن، چند روزی وقت صرف آن کنیم نه تنها تأثیری در رفع این معضل نخواهد داشت بلکه این عین خواسته کم کاران و مسببان شکست است، چرا که از زیر بار مسئولیت های موازی شانه خالی خواهند کرد و در مورد مسئولیت های مستقیم نیز با حذف منتقدین و ایجاد استیصال برای آنها، از پاسخگویی خواهند گریخت.
● مسئولیت همگانی
بی شک همه کارشناسان وگوش شکستگان در قبال سرنوشت کشتی مسئول هستند و حالا این وظیفه خطیر برای شناسایی علل و عوامل شکست بر دوش آنهاست تا در جهت ثبت در تاریخ کشتی ایران، امروز مسببان واقعی شکست را شناسایی و آنها را معرفی کنند.در گام نخست باید علل شکست تیم های کشتی را تیتردار مشخص و اعلام نمود و سپس با تقسیم این عوامل در حوزه های کارشناسی مربوطه آنها را بررسی و آنالیز نمود. تأثیر عدم آگاهی به قوانین و مقررات و یا کافی نبودن آشنایی با ریزه کاری های داوری و نقش آنها در شکست باید به عهده خبرگان داوری گذاشته شود و عصاره های داوری کشور باید نظر بدهند آیا فرنگی کاران ما به لحاظ تسلط به قوانین و مقررات کلینچ، آگاه بودند یا خیر و یا آزادکاران ما در مورد کلینچ کشتی آزاد و خم گیری مشکلی داشتند یا خیر قطعاً محمدعلی صنعتکاران و یا معزی پور نمی توانند در این باره اظهار نظر کنند. همان طور که بهمن طالبی و مهدی خالدی هم نمی توانند درباره نقش کادر فنی در شکست ها و ضعف های کوچینگ کارشناسانه وارد بحث شوند.این مثال بهترین مصداق برای تفکیک انتقادات و تعیین حد تقصیر و کوتاهی عوامل فدراسیون کشتی است.
● رؤسای هیأت های کشتی هم باید پاسخگو باشند
در کنار فدراسیون کشتی که باید نسبت به سقوط کشتی ایران در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ پاسخگو باشد رؤسای هیأت های کشتی نیز باید پای میز محاکمه حاضر شوند. آنها نیز به سهم خود در این شکست، مقصرند چرا که فدراسیون به غیر از مدیریت از بالا و تزریق پول، کار تخصصی در حوزه هیأت ها انجام نمی دهد و همین وظیفه خطیر هیأت ها را در هدایت سکان کشتی ایران مشخص می کند. فراموش نکنید مدیران کشتی استان ها به عنوان نمایندگان اهالی گوش شکسته سراسر ایران، رئیس فدراسیون کشتی را انتخاب کردند و بالطبع نظرها و شیوه های مدیریتی او را نیز پذیرفته و به آنها رأی داده اند و حالا اگر بعد از المپیک مقصر شماره یک شکست ها نامیده می شود باید رؤسای هیأت ها را نیز به این جمع افزود و از تک تک آنها پرسید که چرا باعث شکست کشتی شده اند آنها در مجمع فدراسیون کشتی با ۳۱ رأی یزدانی خرم را به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب کرده اند و حالا بعضاً مشاهده می شود که برخی از آنها بعد از شکست در المپیک، از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و یزدانی خرم را مقصر اصلی خطاب می کنند ولی نباید از واقعیت گذشت چرا که همه کسانی که در وهله اول در انتخاب مدیر فدراسیون کشتی و سپس در فعالیت های استانی خود کوتاهی کرده اند باید نسبت به شکست های المپیک پاسخگو باشند.
رئیس فعلی و اسبق هیأت کشتی تهران باید جواب دهد چرا تهران که روزی قدرت مسلم کشتی تهران بود امروز حتی یک نماینده در تیم المپیک ما در کشتی آزاد ندارد و این در حالی است که در المپیک قبلی ۳ ملی پوش تهرانی در ترکیب تیم کشتی آزاد بودند. حتی رئیس هیأت کشتی خراسان باید پاسخگو باشد که چرا کشتی خراسان این اندازه افت کرده و دیگر ابهت روزهای پیشین را ندارد. مگر نه این که همه رؤسای هیأت های کشتی از نحوه ارسال و تقسیم بودجه فدراسیون کشتی راضی بودند و دائماً از برنامه ها و تقویم فدراسیون اعلام رضایت می کردند.به عبارت دیگر باید سهم تقصیر تمام رؤسای هیأت ها از گلستان تا خوزستان و از آذربایجان غربی تا سیستان و بلوچستان در شکست های المپیک مشخص شود و همه آنها را مؤاخذه کرد.
● توصیه رئیس سازمان، باید عملی شود
رئیس سازمان تربیت بدنی و معاون رئیس جمهور چندی پیش صراحتاً بر شکست کشتی تأکید و بر لزوم کارشناسی علل شکست توسط نخبگان کشتی و گوش شکسته ها پافشاری نمودند. او اهالی کشتی را به همکاری دعوت کرد تا آنها علل شکست را بررسی کنند و راهکارهای مواجهه سازمان با این شکاف های عمیق در کشتی را مشخص نمایند.
● عزم جدی
توصیه علی آبادی باید امروز هرچه سریعتر جامه عمل بپوشد و از یک مصاحبه عادی و همیشگی به یک عزم جدی در سازمان ورزش تبدیل شود. علی آبادی با این اظهارنظر بر همه معاونان خود تکلیف کرد تا تیم کارشناسی و طراز اولی از اهالی کشتی و قهرمانان صاحب نام جهان و المپیک را مسئول رسیدگی به پرونده المپیک نمایند. نیاز امروز کشتی را فقط گوش شکسته های کاروانی چون مجید ترکان، امیررضا خادم، رسول خادم، عسگری محمدیان، غلامرضا محمدی، محمدطلایی، علیرضا دبیر، عباس جدیدی، علیرضا رضایی و علیرضا حیدری می توانند برطرف کنند و دیگر زمان دعوت از پیشکسوتان دهه های ،۵۰ ۶۰ و ۷۰ به پایان رسیده است.
امروز برای رقابت با دنیای حرفه ای کشتی و شناسایی علل مهم شکست نباید به سراغ ستاره های روزهای دور کشتی رفت بلکه جوانترهای کشتی پشت سر هم منتظر چراغ سبز سازمان تربیت بدنی هستند تا وارد گود شوند و کشتی ما را از این منجلاب نجات دهند.قطعاً نظر شخصی رئیس سازمان تربیت بدنی نیز جز این نیست و تنها گام برای عملی شدن این دستور نظارت مستقیم ایشان برای حضور چهره های جوان در رأس مدیریت فدراسیون کشتی است.
● بیلان مالی فدراسیون کشتی در مجمع
رئیس فدراسیون کشتی از بدو حضورش در فدراسیون، از سرریز منابع قدرتمند مالی و پولی به حوزه مدیریت کشوری و استانی کشتی خبر داد و توانایی های شخصی اش را در جذب این منابع باتوجه به مدیریت همزمان وی در بند (پ) این تصور تداعی شد که آرزوی پولدار شدن کشتی محقق خواهد شد و کشتی می تواند با اتکا به این سرمایه، در تورنمنت های قرص و محکم جهانی حضوری بیش از پیش داشته باشد و اردوهای فوق العاده ای را نیز برای تیم های ملی فراهم کند. برآورده شدن این آرزوها را به اهالی ورزش و کشتی می سپاریم اما این که هر نهاد و سازمان دولتی و نیمه دولتی موظف است بیلان مالی و صورت هزینه های خود را دراختیار مردم قرار دهند، فدراسیون کشتی را نیز شامل می شود. به خصوص این که دولت نهم به عنوان پرچمدار عدالت ورزی و مهرورزی نیز از این که مردم در جریان چگونگی هزینه کرد بیت المال قرار گیرند استقبال کرده است.
اما متأسفانه تا به امروز این موضوع در فدراسیون کشتی مشخص نشده است و اصحاب کشتی نمی دانند که برنامه و بودجه فدراسیون کشتی چگونه تدوین و تصویب شده است. در حالی که مردم به عنوان ولی نعمت جامعه باید بدانند که فدراسیون های ورزشی چقدر پول گرفته اند و این پول چگونه و در چه جهتی خرج شده است. فدراسیون کشتی باید پاسخ دهد که چرا در بیش از ۳۰ اعزام بین المللی یک نفر به صورت دائم و همیشه حضور داشته است و چرا هزینه های اعزام این یک نفر خاص، صرف اعزام عباس دباغی ملی پوش جوان ۵۵ کیلویی و یا مهدی تقوی ملی پوش ۶۶ کیلویی کشورمان نشد تا آنها با تجربه بیشتری راهی المپیک شوند.خواسته اهالی کشتی در پیگیری علل شکست در ادامه ارائه بیلان مالی و صورت هزینه کرد کشتی است. این که هر استان چقدر بودجه دریافت کرده و مربیان تیم ملی و هر یک از کشتی گیران چه میزانی از بودجه فدراسیون را به عنوان حقوق دریافت کرده اند. اگرچه باید اعتراف کرد که مشکل مالی کشتی حل شده است. اما این ارائه بیلان مالی را انکار نمی کنند بلکه می تواند به یکی از مدارک مستدل مدیریت فدراسیون برای دفاع از برنامه هایش تبدیل شود.
مجید حاتمی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید