پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تپیدن با سیگنالهای نامنظم


تپیدن با سیگنالهای نامنظم
براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۷ میلادی ۳۰/۲ درصد از کل مرگها بر اثر بیماری های قلبی، عروقی بوده است که ۸۰ درصد آنها در کشورهای کم درآمد و فقیر اتفاق افتاده است.
در این گزارش آمده است؛ در جهان هر ۳۰ ثانیه یک نفر دچار سکته قلبی می شود و در هر دقیقه یک نفر به علت سکته قلبی فوت می کند و به دنبال سکته قلبی در بیش از ۵۰ درصد از بیماران نیازمند، اقدامهای بازتوانی انجام می شود.
بررسی های انجام شده نشان می دهد که سن بیماران قلبی و عروقی در جهان به علت تغییر شیوه زندگی به سرعت در حال کاهش است. تغییر روشهای زندگی و افزایش شهرنشینی چاقی، فشار خون بالا، افزایش وزن، بی تحرکی و مصرف سیگار از عوامل شیوع بیماری های عروقی کرونر، انسداد قلبی و سکته های قلبی است.
قلب سالم برای زیستن کامل و بدون توجه به سن و جنس، حیاتی است. کنترل عوامل خطرساز عمده برای بیماری های قلبی، عروقی، فعال بودن جسمی و سیگار نکشیدن، می تواند از حملات قلبی پیشگیری کند و ممکن است از سرعت پیر شدن قلب بکاهد.
● آمارها چه می گویند
بررسی های انجام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که بیماری های قلبی به سرعت در حال تبدیل شدن به تهدیدی عمده در کشورهای در حال توسعه است.
براساس این گزارش، بیماری های قلبی و عروقی در مادران در بیشتر کشورهای در حال توسعه چهار بار بیشتر از عوارض زایمانی و ایدز باعث مرگ و میر می شوند، در حالی که ایدز هر سال سه میلیون نفر را در دنیا می کشد، بیماری های قلبی و عروقی ۱۷/۵ میلیون نفر را به کام مرگ می فرستد.
دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت و درمان چندی قبل در مصاحبه با ایرنا اظهار داشته بود، براساس آخرین آمار به دست آمده در خصوص علل مرگ و میر ۴۶ درصد علت مرگها ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی بوده است.
به گفته وی پیش بینی می شود در صورت ادامه این روند بیماری های قلبی به مهمترین عامل کاهش سالهای حیاتی تبدیل شود.
از ۱۷/۵ میلیون مورد مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی در سال ۷/۲ میلیون به بیماری ایسکمی قلبی، ۵/۵ میلیون به بیماری عروق مغزی، ۳/۹ میلیون به پرفشاری خون و سایر بیماری های قلبی مربوط می شود.
سالانه حداقل ۲۰ میلیون نفر از مرگ ناشی از حمله قلبی و سکته مغزی نجات پیدا می کنند که درصد قابل ملاحظه ای از آنان تا پایان عمرشان نیاز به مراقبتهای پرهزینه دارند.
بیماری های قلبی و عروقی بیشتر در سنین میانسالی رخ می دهد و باعث می شود توسعه اقتصادی اجتماعی هم در فرد و هم در خانواده و جامعه کاهش یابد.
بررسی های انجام شده نشان می دهد در کشورهای توسعه یافته شیوع عوامل خطر در اقشاری که شرایط اقتصادی، اجتماعی پایین تری دارند، بیشتر است که نتیجه آن افزایش موارد بیماری و مرگ و میر است. الگوی مشابهی نیز در زمینه گسترش همه گیری بیماری های قلبی و عروقی در کشورهای در حال توسعه در حال ظهور است.
● فشار و کلسترول خون را همواره کنترل کنید
دکتر علی فخرالدینی متخصص قلب و عروق می گوید: دو عامل خطر مستقل در ایجاد بیماری قلبی و عروقی، پرفشاری خون و بالا بودن کلسترول خون است. مشخص شده است که با کاهش مؤثر فشار خون می توان میزان حمله قلبی را تا ۲۱ درصد، سکته مغزی را تا ۳۷ درصد و مرگ در اثر این بیماری را تا ۲۵ درصد کاهش داد. با کاهش ۱۰ درصد از میزان کلسترول خون میزان بروز بیماری عروق کرونر تا ۳۰ درصد کاهش می یابد.
کارشناسان سازمان بهداشت جهانی توصیه می کنند که تمامی افراد بزرگسال فشار خون خود را به صورت منظم کنترل کنند و کلسترول خون نیز حداقل هر پنج سال یک بار کنترل شود.وی می افزاید: تحقیقات انجام شده نشان داده است که عوامل روانی اجتماعی مانند افسردگی، انزوای اجتماعی و ضعف حمایتهای اجتماعی همانند عوامل خطر شناخته شده بیماری های قلبی و عروقی نقش عمده ای در ایجاد بیماری ایفا می کنند.وی یادآوری می کند: از عوامل خطر غیرقابل تغییر می توان به افزایش سن اشاره کرد. حدود ۸۳ درصد از کسانی که در اثر بیماری های عروقی قلب می میرند در سنین بالای ۶۵ سال قرار دارند.
در سنین بالاتر زنانی که دچار حملات قلبی می شوند بیش از مردان در خطر مرگ در هفته های اول بعد از حمله قلبی قرار دارند.
معمولاً مردان بیش از زنان و در سنین پایین تری دچار حملات قلبی می شوند، حتی بعد از یائسگی، با وجودی که میزان مرگ ناشی از حملات قلبی در زنان زیادتر می شود، به حد مردان نمی رسد.
کودکان والدین بیماران قلبی بیش از دیگر کودکان در خطر بروز بیماری قلبی و عروقی قرار دارند.
وی در مورد عوامل خطرزای قابل تعدیل نیز می گوید: مصرف دخانیات خطر بروز بیماری عروق قلبی در سیگاری ها را دو تا چهار برابر نسبت به غیر سیگاری ها افزایش می دهد.
از دیگر عوامل می توان به بالا بودن کلسترول خون اشاره کرد، هر چه میزان کلسترول خون بالاتر رود، میزان بروز بیماری کرونر قلب افزایش می یابد. اگر عامل خطر دیگر همچون مصرف دخانیات و پرفشاری خون نیز وجود داشته باشد، این خطر بیشتر افزایش می یابد. کلسترول خون افراد به سن، جنس و وراثت و نژاد نیز بستگی دارد.
بیتا مهدوی
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید