پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


بررسی کفایت سرمایه در قبال خطر عدم وصول تسهیلات در بانک‌ها و موسسات مالی


بررسی کفایت سرمایه در قبال خطر عدم وصول تسهیلات در بانک‌ها و موسسات مالی
ریسک مفهومی است که بسته به مورد کاربردش تعاریف مختلفی برای آن ارائه‌شده است. در متون مربوط به مدیریت سرمایه، ریسک را بیشتر به‌عنوان ”زیان غیرمنتظره“ به‌کار می‌برند. البته زیان غیرمنتظره در ارزش بازار است نه زیانی که در حساب درآمد به‌وجود می‌آید همچنین ریسک را می‌توان به‌عنوان تفاوت ارزش مورد انتظار و ارزش واقعی که وجود خواهد داشت در نظر گرفت. این مفهوم در ”ارزش در معرض ریسک“ نیز نهفته است.
براساس نظر فریز ریسک تابعی از پیامدهای غیرمنتظره است. بنابراین مدیران ریسک و یا متخصصان آمار بیمه که نظام‌های بیمه‌ای را مدیریت می‌کنند باید عواملی را که بر تحقق ریسک تأثیرگذار هستند، شناسائی نمایند. ضمناً به‌طور معمول پیامدهای مورد انتظار را با میانگین و ریسک را با تغییرپذیری محاسبه می‌کنند.
به نظر می‌رسد که مارکوویتز (۱۹۵۲) اولین‌بار به‌صورت غیر مستقیم به بحث تمرکز ریسک در پرتفوی وام‌ها اشاره کرده است. ریسک‌های متنوعی را می‌توان در پرتفوی وام‌ها تعریف کرد و مورد بررسی قرار داد. یکی از ریسک‌های مورد توجه و مهم در پرتفوی وام‌ها، ریسک اعتباری است که در واقع مربوط به عدم توانایی وام گیرن دهها در پرداخت تعهدات
خودشان به بانک است.
رحیم محمودوند و مهناز محمدی
منبع : مجله روند اقتصادی


همچنین مشاهده کنید