پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

نگاه به فعالیت‌های بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها


نگاه به فعالیت‌های بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها
بدون تردید ایجاد بانک اطلاعاتی دانشجویان بسیجی برای ورود به عرصه جدید جهاد علمی، جنبش نرم افزاری، خدمت رسانی، کمک به کارآمدی دولت و کادرسازی برای نظام اسلامی ایران ضروری است... با توجه به اینکه عضویت در سازمان بسیج دانشجویی به صورت شناور و متغیر است در حال حاضر بسیج دانشجویی با مشکل نبود بانک اطلاعاتی دقیق از تعداد نیروها و اعضای فعال و عادی مواجه شده است.
بسیج دانشجویی به عنوان یکی از تشکل های دانشجویی در سال ۱۳۶۷ با فرمان امام راحل (ره) به منظور عمق بخشی به نظام و انقلاب اسلامی تشکیل شد و اینک با گذشت ۲۰ سال، این تشکل به عنوان یکی از گروه های تاثیر گذار در عرصه جوانان و در دانشگاه ها مشغول به فعالیت است.
بدون شک تا به امروز فعالیت های بسیج دانشجویی در دانشگاه اثرات پاینده ای در نظام و انقلاب اسلامی داشته است اما به نظر می رسد برای نیل به پویایی و آنچه که امام راحل(ره) مد نظر دارند، عرصه های جدیدی وجود دارد که باید بسیج دانشجویی با ورود به آنها نقش آفرینی کند.
یکی از این موارد که ضرورت دارد بسیج دانشجویی با توجه به اهمیت آن، بدان توجه کند ایجاد بانک اطلاعاتی برای ساماندهی اعضای بسیج دانشجویی کل کشور است.
مساله ای که خلا آن کاملا محسوس است و رییس سازمان بسیج دانشجویی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امیر کبیر و مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با خبرنگار برنا بر آن تاکید داشته اند.
● هنوز بانک اطلاعاتی نداریم
رییس سازمان بسیج دانشجویی در این رابطه به خبرنگار برنا می گوید: با توجه به اینکه عضویت در سازمان بسیج دانشجویی به صورت شناور و متغیر است در حال حاضر بسیج دانشجویی با مشکل نبود بانک اطلاعاتی دقیق از تعداد نیروها و اعضای فعال و عادی مواجه شده است.
رضا سراج تصریح می کند که آمارهای موجود از وجود ۲۶۰۰ دفتر، پایگاه و حوزه بسیج در دانشگاه های سراسر کشور خبر می دهد اما از تعداد اعضای فعال و یا عادی این تشکل آمار دقیقی در دست نیست.
در حالی این ادعا مطرح می شود که امروزه در عرصه دانشگاه ها عناصر خلاق، مبتکر و دارای اندیشه و ابتکار فراوانی هستند که دل در گرو آرمانهای انقلاب و نظام دارند و بسیج دانشجویی می تواند با ساماندهی این جوانان دانشجو و با تدوین ساز و کارهایی مناسب آنان را در مسیر تعالی، تکامل و خدمت به جامعه و انقلاب یاری دهد و با سازماندهی مناسب زمینه مبارزه علمی و فرهنگی را همان گونه که حضرت امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری خواستار آن بودند، تحقق بخشد.
بدون تردید ایجاد بانک اطلاعاتی دانشجویان بسیجی برای ورود به عرصه جدید جهاد علمی، جنبش نرم افزاری، خدمت رسانی، کمک به کارآمدی دولت و کادر سازی برای نظام اسلامی ایران ضروری است. چرا که با ایجاد این سامانه می توان از نیروهای بسیج براساس تخصص و تجربه در حیطه های مورد نظر مقام معظم رهبری استفاده کرد.
● غفلت بسیج دانشجویی از روحیه مطالبه‌گری
از دیگر مواردی که می توان در رابطه با ضعف تشکل های دانشجویی و به ویژه بسیج دانشجویی اشاره کرد، غفلت از روحیه مطالبه گری است.
دور شدن از روحیه مطالبه گری به عنوان یکی از نقش های اصلی بسیج دانشجویی این تشکل را با مشکل مواجه خواهد ساخت. چرا که با بررسی برنامه های بسیج دانشجویی طی چند سال اخیر آنچه که بیشتر از بسیج دانشجویی مشاهده شده دورشدن این تشکل از روحیه مطالبه گری و تنها واکنش اعضای آن در موضوعات مختلف و اکتفا نمودن صرف به صدور بیانیه به مناسبت های مختلف بوده است.
اجرای برنامه های روزمره و محدود شدن به صدور بیانیه آن هم از سوی تشکل بسیج دانشجویی که می بایست محوریت همه امور و مسایل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره را در دست بگیرد و نقش محوری دیگر تشکل ها و جریان های دانشجویی ایفا کند، منجر به عدم پویایی بسیج دانشجویی خواهد شد.
در حالی که بسیج دانشجویی به عنوان حامی ارزش های اسلامی می تواند نقشه دشمنان را در ناکارآمد کردن دولت و مانع تراشی آن در اقتصاد کشور خنثی کند.
● نگاه‌هایی که باید اصلاح شود
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر یکی از مشکلات بسیج دانشجویی دانشگاه ها را برخورد کارمند مدارانه سازمان بسیج دانشجویی کل با اعضای این تشکل ها عنوان می کند.
حسنعلی حق شناس در گفت و گو با خبرنگار سرویس دانشگاه و تشکل برنا تصریح می کند که فضای فکری و ذهنی کارمندان سازمان بسیج دانشجویی فاصله زیادی با فضای فکری دانشجویان دارد و نگاه کارکنان این سازمان به اعضای بسیج دانشجویی کارمندان مدارانه است. به طوری که به اعضا با نگاه از بالا به پایین و در رده های پایین مدیریتی نگریسته می شود. در صورتی که اعضای بسیج دانشجویی با روحیه ای آرمان گرا و دید عملیاتی که دارند با این نوع نگاه، دلزده و خسته خواهند شد.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امیر کبیر با بیان این مطلب که بسیج دانشجویی این دانشگاه فعالیت خود را هر سال با رهنمودهای مقام معظم رهبری و نیازهای کشور تنظیم می کند، معتقد است: بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران به عنوان دانشگاه های جریان ساز نیاز به حمایت و بودجه بیشتری دارد اما آنچه که در عمل مشاهده می شود این است که سازمان بسیج دانشجویی برای توزیع بودجه و امکانات اولویتی را در نظر نمی گیرد و بدون توجه به نیازها، همه تشکل های بسیجی را به یک چشم دیده و بودجه بسیج دانشجویی دانشگاهی در شهرستان با بودجه بسیج دانشجویی در تهران به یک مبلغ است.
● ضرورت تعامل بسیج دانشجویی و شورای عالی جوانان
گفت و گویی که با چند تن از مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران در این رابطه انجام شد نیز گویای این مساله بود.
سعید سلیمانی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت می گوید: دانشگاه های تهران بنا به فعالیت های گسترده ای که دارند و بیشتر از دانشگاه های شهرستان جریان ساز هستند و نیاز بیشتری به بودجه دارند در صورتی که سازمان بسیج دانشجویی بدون در نظر گرفتن اولویت ها اعتبار تمام دانشگاه ها را به یک اندازه توزیع می کند و هیچ تفاوتی برای این مساله قائل نیست.
حمید شاه نظری و حسنعلی حق شناس مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت و امیر کبیر نیز بر این امر اعتراض دارند. آنچه که از شواهد امر برمی آید ضرورت تشکیل سازمانی برای ساماندهی به وضعیت جوانان در تشکل های بسیجی و سایر تشکل ها کاملا احساس می شود و برهمین اساس سازمان ملی جوانان به عنوان متولی امور جوانان در کشور به همراه دیگر سازمان ها و نهادهای متولی امور جوانان اقدام به ایجاد شورای عالی جوانان کرده است.
امری که همه مسئولان تشکل های دانشجویی بر آن اذعان دارند و با تشکیل شورای عالی جوانان این هماهنگی صورت گرفت اما همچنان تشکل های بسیج دانشجویی از ناهماهنگی سیستم کوچک تری از شورای عالی جوانان و روابط مستقیم بسیج دانشجویی با تشکل های دانشجویی بسیجی در دانشگاه ها ابراز نارضایتی می کنند.
برهمین مبنا سازمان ها و نهادهای مرتبط با امور جوانان در این شورا گرد هم می آیند و درباره مسائل مشکلات جوانان و اینکه هر سازمان چگونه می تواند برای رفع مشکل جوانان اقدام کند بحث و بررسی می کنند. بسیج دانشجویی نیز به عنوان بزرگ ترین تشکل دانشجویی می تواند با همکاری و تعامل با این شورا به هدف نهایی بسیج دانشجویی که عمق بخشی به نظام و انقلاب است و این هدف جز با رفع مشکلات تشکل های بسیجی محقق نخواهد شد، دست یابد.
منبع : برنا نیوز


همچنین مشاهده کنید