شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

اختلالات گوش و شنوایی


اختلالات گوش و شنوایی
اکثر مشکلات شنوایی به خاطر بیماری ایجاد نمی شوند. دلیل اکثر این مشکلات این است که افراد هر چه که دوست دارند را داخل گوششان فرو می کنند و این کارها خطر آسیبدیدگی در پی دارد.
● چرک گوش
یکی از بزرگترین شکایات افراد بسته شدن گوش است که معمولاً به خاطر چرکی که با گوش پاک کن داخل گوش می برند ایجاد می شود. این مشکل علاوه بر اینکه حس بسته شدن گوش را در شما ایجاد می کند، شنوایی شما را نیز پایین می آورد، صدای زنگ ایجاد می کند و گاهی با درد همراه است.
هیچ نیازی به تمیز کردن گوش ها با گوش پاک کن نیست. گوش خودش مکانیزمی برای تمیز کردن داخل خود دارد. چربی ها و روغن های موجود در گوش باعث می شود که هر ذره ای داخل آن گیر کند و بعد به شکل چرک بیرون بیاید. این کار بدون اینکه حتی متوجه آن شوید اتفاق می افتد.
وقتی سعی می کنید گوشتان را تمیز کنید، این چرک ها دوبار به عقب برمی گردند و در آنجا جمع می شوند. حتی نیازی نیست که گوش هایتان را با حوله هم خشک کنید. اجازه بدهید خودشان به طور طبیعی خشک شوند یا اگر خیلی اصرار دارید با سشوار با حرارت پایین آنهار ا خشک کنید.
روغن زیتون به نرم کردن چرک گوش و بیرون آمدن آن کمک می کند. همچنین می توانید از داروخانه ها قطره مخصوص اینکار را خریداری کنید. گاهی اوقات هم لازم است که این چرک ها توسط متخصص گوش با سرنگ بیرون کشیده شوند.
● خارش گوش
این مشکل بسیار ناراحت کننده است و وقتی گوش ها تحت اثر اگزما یا پسوریازیس می شوند ممکن است موجب بروز ناراحتی مداوم شود. اما خاراندن یا سیخونک زدن به آن پوشش حساس گوش را تخریب کرده و باعث می شود عفونتی با نام اوتیس اکسترنا وارد آن شود.
این مشکل در مواقعی که گوش به خاطر شنا کردن پر از آب می شود هم ممکن است اتفاق بیفتد. کانال گوش ورم می کند باریک شده و درد می گیرد. در این مواقع مشکل شنوایی برای فرد اتفاق می افتد و معمولاً هم ترشحاتی از آن بیرون می آید.
برای درمان این مشکل لازم است که از قطره های آنتی بیوتیک یا مسکن های قوی استفاده شود. در موارد شدیدتر، لازم است که گوش توسط یک متخصص گوش تمیز شود.
● سوراخ کردن گوش
هر چیزی که پوست را تخریب کند می تواند موجب بروز عفونت شود. این مسئله معمولاً با سوراخ کردن گوش اتفاق می افتد مخصوصاً اگر حین یا بعد از عمل سوراخ کردن مراقبت ویژه از گوش انجام نشود. باید به دقت توصیه های مراقبتی را انجام دهید.
خیلی افراد به بسیاری از فلزها و بدلیجاتی مثل نیکل حساس هستند و باعث می شود که بیرون گوش ورم کند و ناراحتی برای فرد ایجاد شود.
● آفتاب سوختگی
بالای گوش بسیار درمقاب آفتاب و اشعه مضر UV حساس است. سرطان پوست گوش ها را نیز تحت اثر قرار می دهد. حتماً وقتی در معرض آفتاب هستید از کرم های مرطوب کننده یا کلاه استفاده کنید.
‌● مشکلات گوش در کودکان
اکثر نوزادان و کودکان با گوش هایشان مشکل دارند. ازجمله متداولترین این مشکلات می توان به گوش درد اشاره کرد که معمولاً در اثر عفونت اتفاق می افتد و همچنین مشکلات شنوایی که ممکن است منجر به مشکلات حرف زدن و یادگیری شود.
● عوامل مشکلات گوش
مهمترین دلیل ایجاد گوش درد، عفونت ویروسی (یا باکتریایی) است که معمولاً از مشکل عفونت دستگاه تنفسی ایجاد می شود. این مسئله موجب التهاب گوش میانی که اوتیتیس مدیا نام دارد شده و می تواند پیشرفت کرده و به وضعیتی به نام چسب گوش تبدیل می شود که در آن گوش میانی از مایعات چسبناک انباشته می شود.
این عفونت ها ممکن است منجر به اختلالات شنوایی شود.
اما، از دست رفتن شنوایی در کودکان دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد که مشکلات ژنتیکی، اختلالات مادرزادی، عفونت های دوران بارداری مادر، مننژیت یا آسیب های سر در دوران کودکی از آن جمله است.
تورم گوش خارجی که اوتیتیس اکسترنا نام دارد ممکن است به خاطر عفونت، آماس پوست، اگزما، یا موجودات خارجی در گوش باشد.
چرک گوش معمولاً در دوران کودکی اتفاق نمی افتد.
● چه کسانی در معرض خطرند؟
اوتیتیس مدیا یا التهاب گوش میانی تا سن ۸ سالگی کودکان را تهدید می کند که تقریبا ۲۰% از کودکان زیر ۴ سال یکبار در سال دچار آن می شوند.
از دست رفتن شنوایی نیز ممکن است در هر سنی بعد از تولد در کودک کشف شود.
● علائم مشکلات گوش
مهمترین علامت اوتیتیس مدیا درد و تب است. بچه های کوچک شاید قادر به توضیح درد خود نباشند اما بسیار تحریک پذیر هستند و ممکن است به نقطه ای که در آن درد دارند اشاره کنند.
خارج شدن ترشحاتی از گوش می تواند نشان دهنده این باشد که پرده گوش پاره شده است، مخصوصاً اگر درد از بین برود. همچنین می تواند نشانه ای از اوتیتیس اکسترنا باشد. گوش چسبناک نیز می تواند منجر به از دست رفتن شنوایی یا مشکلاتی در آن شود.
از دست رفتن شنوایی ممکن است در نوزادان کوچک یا کودکان بزرگتر کشف نشود اما مطمئناً پدر و مادر متوجه عدم واکنش فرزندشان نسبت به صداها خواهند شد.
● روش های درمان
با مسکن های ساده می توانید درد گوش را از بین ببرید.
اگر به بروز عفونت گوش مشکوک بودید حتماً به پزشک مراجعه کنید—اوتیتیس مدیا از طریق نگاه کردن به داخل گوش با استفاده از وسیله ای به نام گوش بین تشخیص داده می شود.
آنتی بیوتیک ها هم ممکن است به چنین بیمارانی تجویز شود اما در اکثر موارد، اوتیتیس مدیا خود به خود در عرض چند روز از برطرف می شود.
گوش چسبناک ممکن است نیاز به جراحی پیدا کند و در این عمل یک لوله باریک و کوچک به نام گرومت وارد گوش شده و مایعات چسبناک را بیرون می کشد.
از دست رفتن شنوایی باید کاملاً توسط پزشک متخصص با انواع آزمایشات مورد بررسی قرار گیرد تا تحت مناسبترین درمان قرار گیرد.
اگر درمورد شنوایی فرزندتان نگرانی دارید حتماً مسئله را با پزشک داخلی خود مطرح کنید.
منبع : پورتال مردمان


همچنین مشاهده کنید