پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

از سکوت و سکون تا فریاد و حرکت


از سکوت و سکون تا فریاد و حرکت
اسرائیل و ماهیت و عملکردهای جنایت آمیز آن در طول تاریخ خطراتی که از ناحیه این رژیم غاصب و سفاک جهان اسلام را تهدید می کند و پرونده سیاه و تباه کشتارهای بزرگ و وحشت زای آن از موضوعات بسیار مهم در اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی می باشد به گونه ای که این پیشوای سائس و بصیر و جامع نگر همواره خطر این دشمن خونخوار را به ملل مسلمان و دولت های کشورهای اسلامی گوشزد کرده و آنان را به قیام برای دفع تعدی و تجاوزهای مکرر این رژیم غاصب دعوت و ترغیب نموده اند.
نگاه ژرف امام خمینی به پدیده اسرائیل از جنبه های گوناگون تامل برانگیز است و برای این که گرفتاری و مصائب بزرگ جهان اسلام و قصور و تسامح در مواجهه جدی و فراگیر با این غده سرطانی را دریابیم و در کنار اشک حسرتی که از این همه ضعف و رکود و ذلت کشورهای اسلامی در برابر مشتی صهیونیست خون آشام می ریزیم به عزم جزم برای جبران عقب گردها و ضربه پذیری ها برسیم لازم است در ابعاد مختلف اندیشه های امام خمینی در این موضوع نظر بدوزیم که این نظر و تعمق ما را در آسیب شناسی ضعف و ذلت کشورهای اسلامی ـ که باید غالب باشند و مغلوبندـ یاری می رساند. آنچه در پی می آید گزیده ای است از دیدگاه های مختلف و راهگشای امام خمینی در این موضوع که بر آنها نظر می گستریم .
۱) از دیدگاه امام خمینی همه مسلمین باید خود را برای مقابله با اسرائیل مجهز سازند و با تمام نیرو و قوا در برابر این رژیم بایستند و مبارزه کنند. این تجهیز و مبارزه مستمر با سه عملکرد تباه صهیونیسم ضرورت شرعی و عقلی می یابد. اول این که اسرائیل به اشغال قدس و قبله اول مسلمین پرداخته است . دوم این که کشتار مردم مسلمان فلسطین و لبنان در مقاطع مختلف توسط این رژیم تداوم داشته است . و سوم این که اسرائیل با حیله ها و ترفندهای مختلف درصدد ایجاد تفرقه و تشتت در میان مسلمین می باشد تا به این وسیله آنان را از انسجام و اتحاد و تشکیل جبهه قدرتمند برای نجات و رهایی قدس بازدارد :
« امروز قبله اول مسلمین به دست اسرائیل این غده سرطانی خاورمیانه افتاده است . امروز برادران فلسطینی و لبنانی عزیز ما را با تمام قدرت می کوبد و به خاک و خون می کشد. امروز اسرائیل با تمام وسایل شیطانی تفرفه افکنی می کند. بر هر مسلمانی لازم است که خود را علیه اسرائیل مجهز کند . » (۱ )
۲) از دیدگاه حضرت امام خمینی نقشه های قدرت های استعماری در ایجاد کشور اسرائیل که با غصب سرزمین فلسطین آغاز شد محدود نیست و آنان چنانچه ضعف و تزلزل مسلمین را روبه فزونی بیابند به اشغال سایر کشورهای اسلامی دست خواهند یازید و دامنه تعدی و تجاوز خود را خواهند گسترد و بر سیطره صهیونیسم جهانی خواهند افزود :
« همه باید بدانند که هدف دولت های بزرگ از ایجاد اسرائیل تنها با اشغال فلسطین پایان نمی پذیرد آنها در این نقشه اند که تمام کشورهای عربی را به همان سرنوشت فلسطین دچار کنند . » (۲ )
پیش بینی امام خمینی درباره بسط سیطره استعمار با تعدی و تجاوز به سرزمین های اسلامی به مرور به وقوع پیوست . حملات مکرر و در طول سال های مختلف به لبنان برای ضمیمه کردن آن به اسرائیل حمله آمریکا به افغانستان و اشغال آن تعدی آمریکا به عراق و اشغال آن و ارتکاب جنایات بی شمار نمونه هایی از افکار و نقشه های قدرت های استعماری در بسط سیطره خود بر سرزمین های اسلامی به شمار می رود.
۳) از دیدگاه حضرت امام خمینی مشکلات مسلمین فراوان هستند و فقط به موضوع فلسطین و قدس و اشغال آن توسط اسرائیل محدود نمی شود به همین دلیل باید برای رسیدن به « چه باید کرد » ها ابتدا به وسعت مشکلات نظر گسترد و همه را در کنار هم قرار داد که راه حل ها نیز بر این اساس برای همه مشکلات و مرتبط با جهان اسلام قابل ارائه و پی گیری خواهد بود.
ببینید امام خمینی با چه دید و نگرش وسیعی به این موضوع می نگرند :
« مشکل مسلمین فقط قدس نیست این یکی از مشکلاتی است که مسلمین دارند. افغانستان مگر از مشکلات مسلمین نیست پاکستان مگر از مشکلات مسلمین نیست ترکیه مگر از مشکلات مسلمین نیست مصر مگر از مشکلات مسلمین نیست عراق مگر از مشکلات مسلمین نیست باید ما تحلیل کنیم که مشکل که در همه اقطار مسلمین هست از کجا پیدا شده است و راه حلش چیست چرا مسلمین در همه جای دنیا تحت فشار حکومت ها و ابرقدرتها هستند و راه حل این مسئله چیست تا این که هم رمز پیروزی بر همه مشکلات به دست بیاید و هم قدس و افغان و سایر بلاد مسلمین آزاد بشوند . » (۳ )
حضرت امام خمینی با این دید وسیع نسبت به مشکلات جهان اسلام به ارائه راه حل ها می پردازند. در رهنمودهای امام خمینی چند راه حل مطرح می شود که یکی از آنها را با بیان مشکل اصلی مسلمین به عنوان راه حل اساسی اینگونه بیان می نمایند :
« مشکل مسلمین حکومت های مسلمین است . این حکومت ها هستند که مسلمین را به این روز رسانده اند. ملت ها مشکل مسلمین نیستند. شما سرتاسر ممالک اسلامی را وقتی که ملاحظه کنید کم جایی را می توانید پیدا بکنید که مشکلاتشان به واسطه حکومت هایشان ایجاد نشده . این حکومت ها هستند که به واسطه روابطشان با ابرقدرت ها و سرسپردگی شان با ابرقدرت های چپ و راست مشکلات را برای ما و همه مسلمین ایجاد کرده اند. اگر این مشکل از پیش پای مسلمین برداشته بشود مسلمین به آمال خودشان خواهند رسید و راه حلش با دست ملت هاست . (۴ )
امام خمینی پس از آن که راه حل اصلی را حرکت و جهاد ملت های مسلمان می دانند به این تفکر و اندیشه در جهان واقع و عینی اشاره می کنند و مجاهدت ملت ایران در از بین بردن حکومت وابسته پهلوی و رهایی از قیود استعمار را به عنوان یک شاهد و نماد عینی اینگونه به تامل و تاسی می گذارند :
« شما دیدید که مشکل ما که از مشکلات دیگران بیشتر بود ـ و قدرت شیطانی شاه مخلوع از همه قدرت ها بیشتر بود و طرفداران او ابرقدرت ها و همه حکومت های اسلامی و غیراسلامی بودند ـ ملاحظه کردید که حل این مشکل به پناه بردن به یک کشوری یا یک قدرتی یا یک ابرقدرتی نبود. حل مشکل را خود ملت کردند. ملت ما متحول شد از خوف به شجاعت و از یاس به اطمینان و از توجه به خود به توجه به خدا و از تفرقه به اجتماع این تحول تحول معجزه آسا اسباب این شد که این مشکل بسیار بزرگ را مشکلی را که شاید همه جا و همه دنیا محال می دانستند حلش کند . » (۵ )
براساس این رهنمود ملل مسلمان دنیا باید حرکت بیاغازند و این حرکت باید عمومی و گسترده باشد تا نه تنها قدس رها شود که همه کشورهای اسلامی از دخالت ها و سیطره جویی های قدرت های استعماری و اذناب و دست نشاندگان آنان نجات یابند و به استقلال برسند.
۴) حضرت امام خمینی هیچ گاه به مذاکرات سیاسی برای نجات و رهایی قدس از چنگال های مخوف و خونبار اسرائیل معتقد نبودند و نه تنها این روش و راهکار را مفید و نتیجه بخش نمی دانستند که تحقق آن را مانع دست یابی به راه حل اساسی برای نجات فلسطین و قدس تلقی می کردند. همچنین امام خمینی معتقد بودند که سرگرم سازی خویش به مذاکرات و گفتگوهای سیاسی و بین المللی خود ترفند و حیله ای از جانب حامیان اسرائیل برای حفظ موجودیت او می باشد و به همین دلیل به موازات فزونی تحرکات سیاسی برای یافتن راه حل اساسی جنایات رژیم اسرائیل نیز شدت می گیرد.
امام خمینی در این باره اینگونه هشدار می دهند :
« آیا سران قوم نمی دانند و ندیده اند که مذاکرات سیاسی با سیاستمداران قدرتمند و جنایتکاران تاریخ قدس و فلسطین را نجات نخواهد داد و هر روز بر جنایات و ستمگری ها افزوده خواهد شد ! » (۶ )
۵) یکی از راه حل های نجات قدس از دیدگاه امام خمینی استفاده کشورهای اسلامی از امکانات سرشار اقتصادی خود برای تحقق اهداف خویش در مبارزه با رژیم اشغالگر قدس می باشد.
حضرت امام خمینی معتقدند که قدرت و توان جهان اسلام در ایجاد تنگنا برای کشورهای استعماری و در نهایت جلوگیری از تداوم حمایت های آنان از اسرائیل زیاد است و آنان باید از این توان و قدرت برای پیشبرد اهداف خود در نجات قدس بهره برداری کنند.
امام خمینی اعلام می نمایند :
« دولت های ممالک نفت خیز اسلامی لازم است از نفت و دیگر امکاناتی که در اختیار دارند به عنوان حربه علیه اسرائیل و استعمارگران استفاده کنند . » (۷ )
امام خمینی یک مانع بر سر راه تحقق این راه حل معرفی می نمایند :
« مزدوری بعضی سران کشورهای اسلامی به هفتصدمیلیون مسلمان علیرغم معادن و ثروت ها وامکانات طبیعی شان فرصت و امکان کوتاه کردن دست استعمار و صهیونیسم و محدود کردن نفوذ بیگانگان نمی دهد . » (۸ )
۶) وقتی دولت های کشورهای به اصطلاح اسلامی ـ که بهتر است بگوئیم کشورهای مسلمان نشین و غیراسلامی !ـ از امکانات خویش برای فشار بر اسرائیل و بیرون راندن آن از قدس استفاده نمی کنند و از این اسف انگیزتر این که برخی از همین دولت ها با اسرائیل رابطه برقرار می نمایند و به تعامل ذلیلانه و مرعوبانه با صهیونیست ها می پردازند و خود عاملی می شوند برای بقا و پایداری رژیم اشغالگر اسرائیل نظریه سیاسی امام خمینی در تشکیل حکومت اسلامی توسط ملل مسلمان و تجهیزات امکانات دفاعی برای مقابله با تعدی و بسط سیطره اسرائیل و حامیانش رخ می نمایاند و ارزش و اتقان و ضرورت حیاتی آن بیشتر آشکار می شود.
در این نظریه مترقی تعمق می ورزیم :
« احکامی که راجع به حفظ نظام اسلام و دفاع از تمامیت ارضی و استقلال امت اسلام است بر لزوم تشکیل حکومت دلالت دارد. مثلا این حکم : « واعدوالهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل » که امر به تهیه و تدارک هر چه بیشتر نیروی مسلح و دفاعی به طور کلی است و امر به آماده باش و مراقبت همیشگی در دوره صلح و آرامش . هرگاه مسلمانان به این حکم عمل کرده و با تشکیل حکومت اسلامی به تدارکات وسیع پرداخته به حال آماده باش کامل جنگی می بودند مشتی یهودی جرات نمی کردند سرزمین های ما را اشغال کرده مسجد اقصای ما را خراب کنند و آتش بزنند و مردم نتوانند به اقدام فوری برخیزند. تمام این ها نتیجه این است که مسلمانان به اجرای حکم خدا برنخاسته و تشکیل حکومت صالح و لایق نداده اند . » (۹ )
امام خمینی علاوه بر استناد به این آیه شریفه (۱۰ ) درباره ضرورت تحقق احکام دفاعی اسلام با تشکیل حکومت اسلامی و برای مقابله با هرگونه تعدی و تجاوز به احکام اقتصادی و احکام قضایی و حقوقی و جزایی اسلام نیز استناد می جویند و به این ترتیب مسلمین را به ضرورت تشکیل حکومت اسلامی برای حفظ استقلال و اقتدار و اعتلای امت اسلامی بیداری می دهند.
۷) تفرقه و تشتت عامل ضعف و تزلزل است و همه انرژی و نیروها را به هدر می دهد و هیچ هدفی را محقق نمی گرداند و هیچ رهروی را به مقصد نمی رساند. در نقطه مقابل وحدت و اتحاد عامل اقتدار و عزت است و همه انرژی و نیروها را در جبهه ای واحد و نیرومند متمرکز و مجتمع می نماید و راه های پیشرفت را یکی پس از دیگری می گشاید و مقصدها را می نمایاند و هدف های والا و بزرگ را به ظهور و عینیت درمی آورد.
جهان اسلام به تفرقه و تشتت گرفتار است و از وحدت و اتحاد دوری گزیده است و همین افتراق و پراکندگی و نداشتن جبهه واحد و نیرومند در ابعاد سیاسی و اقتصادی و تبلیغی و نظامی باعث گردیده است در برابر اسرائیل به ضعف و عقب نشینی گرفتار آیند و این درد و رنج و فلاکت ها سال های طولانی است که دولت های کشورهای اسلامی را فرا گرفته و ملت های مسلمان را به بی تحرکی کشانده است .
در اندیشه های سیاسی امام خمینی به وضوح این موضوع به طور مکرر و در مقاطع گوناگون مطرح شده و فریادهای بیداری آن پیشوای الهی از گلو برآمده است که نمونه ذیل یکی از آنهاست :
« ملت های اسلام می دانند که درد چیست می دانند که دست های اجانب در بین است که این ها را متفرق از هم بکند می بینند که با این تفرقه ضعف و نابودی نصیب آنها می شود می بینند که یک دولت پوشالی اسرائیل در مقابل مسلمین ایستاده که اگر مسلمین مجتمع بودند هرکدام یک سطل آب به اسرائیل می ریختند او را سیل می برد معذلک در مقابل او زبون هستند. معما این است که با اینکه این ها را می دانند چرا به علاج قطعی که آن اتحاد و اتفاق است روی نمی آورند چرا توطئه هایی که استعمارگرها برای تضعیف آنها به کار می برند آنها توطئه ها را خنثی نمی کنند ... این توطئه ها را کی باید خنثی کند غیر از دولت های اسلام و ملت های مسلمین » (۱۱ )
به این ترتیب حضرت امام خمینی این فریادگر بزرگ قرن علیه قدرت های استعماری و ولیده شوم و خبیث آنها یعنی اسرائیل در تمام دوران حیات و مبارزات سیاسی خویش همواره خطر رژیم اشغالگر قدس را اعلام نموده و بر سر دولت ها و ملت های اسلامی که به تفرقه و اختلاف مشغول و از دشمنان بزرگ و خونخوار اسلام و قرآن غفلت داشتند غریو بیداری کشیده و ندای وحدت و اتحاد از گلو برآورده و به قیام و مبارزه در همه ابعاد فرا خوانده است .
تعیین روز جهانی قدس توسط این پیشوای الهی یکی از اقدامات بزرگ برای رفع تشتت از جهان اسلام و تجمع آنان بر محور توحید و اتحاد و حرکت و تلاش برای اعلام مخالفت با صهیونیسم و حامیانش و درخواست آزادی بیت المقدس می باشد.
امام خمینی با بیان این حقیقت که « مسئله قدس یک مسئله شخصی نیست و یک مسئله مخصوص به یک کشور و یا مسئله مخصوص به مسلمین جهان در عصر حاضر نیست بلکه حادثه ای است برای موحدین جهان و مومنان اعصار گذشته و حال و آینده » (۱۲ ) اعلام می نماید که : « مسلمان ها روز قدس را بزرگ بشمارند و در همه ممالک اسلامی در روز قدس در روز جمعه آخر ماه مبارک تظاهر کنند... فریاد بزنند... اگر مسلمین ادراک بکنند که ما از خدا هستیم و برای خدا باید باشیم دیگر آسیب نمی بینند. ما باید جدیت کنیم که اسرائیل را برانیم از این زمین های اعراب . » (۱۳ )
پاورقی :
۱ ـ آئین انقلاب اسلامی آرا و اندیشه های امام خمینی موسسه تنظیم و نشر آثار امام . ص ۴۰۶
۲ ـ همان مدرک ص ۴۰۴
۳ ـ صحیفه امام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ج ۱۳ ص ۸۳
۴ ـ همان مدرک ص ۸۳ و ۸۴
۵ ـ همان مدرک ص ۸۴
۶ ـ کلمات قصار پندها و حکمت های امام خمینی موسسه تنظیم و نشر آثار امام ص ۱۴۶
۷ ـ همان مدرک ص ۱۵۰
۸ ـ آئین انقلاب اسلامی ص ۴۰۴
۹ ـ ولایت فقیه اثر امام خمینی موسسه تنظیم و نشر آثار امام ص ۲۴
۱۰ ـ قرآن کریم سوره انفال (۸ ) آیه ۶۰
۱۱ ـ آئین انقلاب اسلامی ص ۳۹۶
۱۲ ـ کلمات قصار پندها و حکمت های امام خمینی ص ۱۴۷
۱۳ ـ صحیفه امام ج ۱۳ ص ۸۰ و ۸۲
حضرت امام خمینی :
هرگاه مسلمانان با تشکیل حکومت اسلامی به تدارکات وسیع پرداخته به حال آماده باش کامل جنگی می بودند مشتی یهودی جرات نمی کردند سرزمین های ما را اشغال کرده مسجداقصی ما را خراب کنند و آتش بزنند و مردم نتوانند به اقدام فوری برخیزند. تمام این ها نتیجه این است که مسلمانان به اجرای حکم خدا برنخاسته و تشکیل حکومت صالح و لایق نداده اند
متاسفانه دولت های کشورهای به اصطلاح اسلامی ـ که بهتر است بگوئیم کشورهای مسلمان نشین و غیراسلامی ! ـ از امکانات خویش برای فشار بر اسرائیل و بیرون راندن آن از قدس استفاده نمی کنند و از این اسف انگیزتر این که برخی از همین دولت ها با اسرائیل رابطه برقرار می نمایند و به تعامل ذلیلانه و مرعوبانه با صهیونیست ها می پردازند و خود عاملی می شوند برای بقا و پایداری رژیم اشغالگر قدس
در کنار اشک حسرتی که از ضعف و ذلت کشورهای اسلامی در برابر مشتی صهیونیست خون آشام می ریزیم عزم جزم برای جبران عقب گردها و ضربه پذیری ها ضروری است و به این منظور باید در ابعاد مختلف اندیشه های امام خمینی در باره شیوه های تقابل با اسرائیل نظر بدوزیم که این نظر و تعمق ما را در آسیب شناسی ضعف و ذلت کشورهای اسلامی ـ که باید غالب باشند و مغلوبند ـ یاری می رساند
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید