پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۷ روش برای بهداشت آشپزخانه


۷ روش برای بهداشت آشپزخانه
آشپزخانه به خاطر فعالیت‌های مختلفی كه در آن انجام می‌شود، در صنعت عدم رسیدگی به آن و حفظ نظافت آن می‌تواند یكی از آلوده ترین نقاط خانه باشد. تمام بخش‌ها و قسمت‌های آشپزخانه نیاز به تمیزكاری دائم و مداوم دارد تا آنجا همیشه تمیز و سالم به نظر برسد. به طور مثال آلودگی های روغن بهداشت آشپزخانه را تهدید می‌كند. ماندن روغن روی سطح میز باعث جرم گرفتگی و آلودگی‌های شدید می‌شود.
در مورد كف آشپزخانه و زمین آن باید بدانید بهداشت كف آشپزخانه اگر بیشتر از سطح میزها و سینك اهمیت نداشته باشد، كمتر از آن هم مهم نیست. حفظ بهداشت آشپزخانه برای داشتن خانه‌ای سالم بسیار بااهمیت است.
اما چه كارهایی لازم است تا ما آشپزخانه‌ای سالم و تمیز داشته باشیم. معمولاً اغلب بیماری هایی كه از باكتری منتقل می‌شوند در گوشت و مرغ خام و پخته نشده‌اند. در سال‌های اخیر این باكتری‌ها تبدیل به خطر و تهدید جدی در بهداشت خانه شده اند. به طور مثال آلودگی‌های ماهی خام و نپخته مخصوصاً برای افراد مستعد باعث ایجاد بیماری‌های خطرناك و حتی مرگباری می‌شود. یكی از دانشگاه‌های آمریكا برای زدودن باكتری از سطح آشپزخانه ۷ روش و راه زیر را پیشنهاد داده كه بد نیست ما هم برای داشتن خانه‌ای سالم آنها را رعایت كنیم.
۱- شستن دست‌ها، با آب گرم و صابون دستانتان را پیش از دست زدن به غذاها بشویید. مخصوصاً پس از رفتن به دستشویی. همچنین دستانتان را به مدت یك دقیقه با آب داغ و صابون پس از دست زدن به مرغ، ماهی و گوشت خام بشویید.
۲- شستن تخته آشپزی، بشقاب‌ها، لوازم آشپزی، كانتر و سایر وسایل با آب داغ و مایع ظرفشویی پس از آماده كردن غذا و پیش از رفتن به سراغ غذایی دیگر برای آماده كردن بشویید.
۳- دستمال میز، دستمال خشك كردن ظروف و همچنین ابر، اسفنج و اسكاچ هم نیاز به شستشو دارند. آنها را هر روز با آب داغ و صابون بشویید و هر دو روز یك بار داخل ماشین لباس شویی بیندازید تا كاملاً شسته شوند.
۴- گوشت، مرغ و ماهی و سایر مواد غذایی دریایی خام را از سایر مواد غذایی جدا نگه دارید. چه در هنگام خرید و حمل تا منزل و چه در منزل و هنگام نگهداری در فریزر. جالب اینجاست كه بدانید، خام این مواد غذایی را باید از یكدیگر هم جدا نگه دارید.
۵- هرگز مواد غذایی پخته شده را در داخل ظرف یا ظروفی كه پیش از این گوشت، مرغ و ماهی خام قرار داده بودید، نگذارید. مگر اینكه با آب داغ و مایع ظرفشویی خوب شسته شده باشند.
۶- غذاهای فاسدشدنی و غذاهای آماده را حتماً به‌صورت فریز شده نگهداری كنید.
۷- برای باز شدن یخ مواد غذایی یخ زده مخصوصاً مرغ، ماهی و گوشت یخ زده دو راه وجود دارد یا آنها را در بشقابی به یخچال منتقل كنید و یا اینكه زیر آب سرد بگیرید. هیچ وقت روی میز و كانتر آشپزخانه این مواد یخ زده را برای آب شدن یخ آن قرار ندهید.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید