پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


خانه را گم کنید و خود را بیابید


خانه را گم کنید و خود را بیابید
مسائل نژادی جنگ جهانی دوم، جنگ عراق، تروریسم در قالب اکشن یا به‌عنوان دستمایه یک درام اجتماعی و بحران‌های عاطفی و خانوادگی در قالب کمدی و درام در اکران این آخر هفته تقریبا پاسخگوی سلیقه هر تماشاگری هستند و البته این شش فیلم معرفی شده همه فیلم‌های تازه اکران شده نیستند. به این سیاهه، کمدی درام «هامبولت کانتی» با بازی پیتر باگدانویچ، کمدی درام «صافکار» با حضور دایان کیتن و لیو تیلور، درام ورزشی «همیشه قدرتمند»، «خفگی»، «واقعیت جالب درباره ملکه راکلا»، «توهین‌آمیز» و مستندهای «جانی تفنگش را در دست گرفته دالتون ترومبو» و «رویایی‌های نهنگ» را هم اضافه کنید.
● معجزه در سانتا آنا Miracle at St. Anna
اولین فیلمی که اسپایک لی در ژانر جنگی ساخته طبیعتا به سیاق آثار قبلی او مایه‌های پررنگ نژادی دارد. ماجرای قتل‌عام مردم دهکده سانتا آنادی استازما در توسکانی ایتالیا در آگوست ۱۹۴۴ به دست نیروهای «وافن-‌اس‌اس» آلمانی در تلافی حمله پارتیزان‌های ایتالیایی از دید چهار سرباز سیاهپوست هنگ نود و دوم توپخانه ارتش آمریکا روایت می‌شود. محصول مشترک ایتالیا، آلمان و آمریکا که با بودجه ۴۵میلیون دلار در چینه‌چینا، پیاتزا دل‌پوپولو، جوویانو توسکانی، نیویورک و باهاما تولید شده زمان نمایش ۱۶۰ دقیقه و درجه‌بندی R دارد و درک لوک، مایکل ایلی، لاز آلونزو، عمر بنسون میلر، جان لگوییزامو و کری واشنگتن در آن بازی می‌کنند. جیمز مک براید نویسنده رمان منبع اقتباس، فیلمنامه را نیز نوشته است.
● خوش‌شانس‌ها The Lucky Ones
سه سرباز بازگشته از جنگ عراق (تیم رابینز، مایکل پنیا و ریچل مک آدامز) بعد از مشکلی که برای پرواز هواپیمای‌شان پیش می‌آید مسیر زمینی را انتخاب می‌کنند و همراه با هم به سفری طولانی می‌روند که مشکلات شخصی و خانوادگی و آسیب‌های جسمی و روانی جنگ طی آن بروز می‌کند. فیلمی با بودجه ۲۰ میلیون دلار به کارگردانی نیل برگر (کارگردان «شعبده‌باز») با درجه‌بندی R و زمان نمایش ۱۱۵ دقیقه، کمدی- درامی که شعار تبلیغاتی آن چنین است: «گاهی اوقات گم کردن راه خانه‌تان به معنی پیدا کردن خودتان است.»
● چشم عقاب Eagle Eye
اکشن دلهره‌آوری به کارگردانی دی‌جی‌کاروسو(کارگردان «دیستربیا») که استیون اسپیلبرگ از جمله تهیه‌کنندگان آن است و شیالابوف نقش اول آن را برعهده دارد با حضور میشله موناهان، رزاریو داوسن، بیلی باب تورنتن، آنتونی مکی و مایکل چیکلیس. ایده اولیه فیلمنامه این فیلم دارای درجه ۱۳-PG را اسپیلبرگ داده، دان مک دورمت آن را نوشته و استودیو دریم ورکز از سال ۱۹۹۶ تولید آن را در دستور کار داشته است. پسر جوانی که به تازگی برادر دوقلویش را از دست داده ناگهان خود و مادرش را درگیر ماجرایی می‌بیند که چند تروریست با پاپوش دوختن و کنترل آنها با هر وسیله ممکن برای‌شان تدارک دیده‌اند.
● شب‌هایی در ردانته Nights in Rodanthe
براساس رمانی به همین نام نوشته نیکلاس اسپارکز، درامی عاشقانه که جورج سی‌وولف آن را کارگردانی کرده است. روستای ردانته در شمالی‌ترین نقطه مسکونی جزیره هاتراس کارولینای شمالی در کنار دریا قرار دارد و زنی به نام آدرین (دایان لین) آنجا را برای استراحتی کوتاه و بازنگری در زندگی پرآشوب خود برمی‌‌گزیند. اما دردسر دست از سر آدرین برنمی‌دارد و به محض ورود او توفان به این دهکده هجوم می‌آورد و او را در مهمانخانه محل اقامتش زندانی می‌کند. دردسر دیگر ورود پزشکی به نام پل (ریچارد گر) است که برای گریختن از وجدان خود به آنجا پناه آورده است. فیلم محصول استرالیا و ایالات متحده، زمان نمایش آن ۹۷ دقیقه و دارای درجه‌بندی ۱۳-PG است.
● ضد آتش Fireproof
این فیلم مستقل که با بودجه ۵۰۰ هزار دلار تولید شده، درامی است که آلکس کندریک نوشته و کارگردانی کرده است. سروان کالب هولت (کرک کامرون) که در آتش‌نشانی کار می‌کند، این شعار قدیمی آتش‌نشان‌ها «هرگز همکارت را پشت سر رها نکن» را آویزه گوش خود کرده اما بعد از هفت سال زندگی مشترک قصد دارد همسرش را رها کند. پدر کالب او را تشویق می‌کند که پیش از طلاق گرفتن، آزمونی ۴۰ روزه را از سر بگذراند و او در این دوران به معنای واقعی عشق و مشیت الهی پی می‌برد. فیلم در لوکیشین‌های جورجیا فیلمبرداری شده و درجه‌بندی آن PG است.
● شلیک بی‌درنگ Shoot on Sight
جاگ موندرا، کارگردان این درام دلهره‌آور جنایی، زندگی یک پلیس مسلمان انگلیسی واحد ضدتروریستی اسکاتلند یارد در شهر لندن را زیر ذره‌بین برده است. طارق علی (ناصرالدین شاه) افسر پلیس که در پاکستان زاده شده مامور یافتن یک مظنون بمبگذاری‌های شهر لندن می‌شود و در همین زمان قتل یک مهاجر بیگناه به دست پلیس در مترو نظر او را جلب می‌کند. برایان کاکس، تارو دیوانی، سدی فراست و اوم پوری دیگر بازیگران این فیلم ۱۱۲ دقیقه‌ای هستند که به‌خاطر خشونت‌اش درجه R گرفته است.
ساسان گلفر
www.cinemaglobe.blogfa.com
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید