جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


وقایع نامه جهش یافتگان The Mutant Chronicles


وقایع نامه جهش یافتگان  The Mutant Chronicles
▪ کارگردان: سایمون هانتر.
▪ فیلمنامه: فیلیپ آیزنر.
▪ موسیقی: ریچارد ولز.
▪ مدیر فیلمبرداری: جئوف بویل.
▪ تدوین: شون بارتون، آلیسون لویس.
▪ طراح صحنه: کارولاین گره ویل موریس.
▪ بازیگران: تامس جین[سرگرد میچ هانتر]، ران پرلمن[برادر ساموئل]، دیوون آئوکی[سرجوخه والری دووال]، شون پرتوی[سروان ناتان روکر]، بنو فورمن[ستوان ماکزیمیلین فون اشتاینر]، جان مالکوویچ[کنستانتین]، آنا والتون[سه ورین]، تام وو[سرجوخه جوبا کیم وو]، استیو توسینت[سروان جان مک گوایر]، لوئیس اکنگاری[سرجوخه یسوس د باره را]، شاونا مکدانلد[آده لاید].
▪ ١١١ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ آمریکا.
▪ ژانر: ماجرایی، اکشن، علمی تخیلی.
سال ٢٧٠٧. چهار شرکت کنترل زمین را به دست گرفته اند و نبرد میان آنها برای دستیابی به منابع طبیعی در جریان است. این شرکت ها باهاوس، کاپیتول، میشیما و امپریال نام دارند و جنگ میان نیروهای کاپیتول و باهاوس ندانسته منجر به باز شدن در زندان دستگاهی می شود که قادر به تبدیل انسان ها به موجوادتی خونخوار و جهش یافته است. در زمانی کوتاه سیل جهش یافته ها به سوی شهرها سرازیر شده و بحرانی بزرگ پدید می آید. تنها راه نجات خروج از زمین و رفتن به مریخ است. اما سفاین موجود اندک است و هر کسی شانس خروج ندارد. ظاهراً مبارزه علیه جهش یافتگان با سلاح های موجود نیز چندان موثر نیست، ولی برادر ساموئل بر اساس یک پیشگویی قدیمی معتقد است که امکان نابودی ماشین جهنمی وجود دارد.
او و برادران دینی اش که از هزاران سال پیش وارثان پیشگویی و نگهبان کتاب وقایع نامه جهش یافتگان بوده اند، نزد کنستانتین فرمانروای شهر رفته و از وی برای یافتن چند جنگجوی کهنه کار کمک می خواهند. کنستانتین در آخرین لحظات مقدمات لازم را فراهم کرده و ساموئل با چند سرباز کهنه کار عازم ماموریت می شوند. در میان این افراد سرگرد میج هانتز نیز قرار دارد که به تازگی از جبهه بازگشته و شاهد اسارت نزدیک ترین دوستش به دست جهش یافتگان بوده...
● چرا باید دید؟
سایمون هانتر انگلیسی تبار و اهل لیسستر است. ٣٨ سال دارد و از کودکی عاشق سینما بوده. اولین فیلم سوپر ٨ خود را در هفت سالگی با نام مرد فضایی ساخته و تمام دوران مدرسه را با فکر ساختن یک فیلم بزرگ مرتباً از مدرسه جیم شده است! در ١٩٩٠ وارد دانشکده سینما شده، اما قبل از آن با همین طریق فیلمی مستند در زئیر درباره سفر با قایق روی رودخانه کنگو ساخته است. در دانشکده به خاطر ساختن فیلم های کوتاه مهیج و فیلم جاه طلبانه پایان نامه اش با نام چای و گلوله ها-قصه جستجوی مسابقه وار دو آدم بازنشسته برای یافتن غار شاه آرتور در سرتاسر انگلستان- شهرتی به هم زده است. هانتر پس از مدتی کار در حیطه فیلم های تبلیغاتی، اولین فیلمش فانوس دریایی را در گونه مهیج/ترسناک به سال ٢٠٠٢ ساخت که در چند جشنواره جوایزی به دست آورد و در آمریکا با نام شب مردگان پخش موفقی داشت. وقایع نامه جهش یافتگان دومین فیلم بلند اوست که جون ٢٠٠٦ در استودیوهای شپرتون فیلمبرداری شده و آماده سازی آن ١٦ ماه به طول کشیده است.
وقایع نامه جهش یافتگان ظاهر یک بازی رایانه ای را دارد و همین طور هم هست. اما در خیل انبوه فیلم های این چنینی تفاوت هایی دارد که سبب شده تا انگشت روی آن بگذارم. فیلم متعلق به موج داستان های آینده نگرانه ای است که نه تنها وجود منجی را تبلیغ می کنند، بلکه بر ریشه های مذهبی آن تاکید فراوان دارند. البته نه چون ماتریکس او را به سلاح های پیچیده روز مسلح می کند و نه صاحب نیرویی ورای بشر می داند. به همین دلیل فیلم چهره یک فیلم جنگی متعارف از نوع انجام یک ماموریت سخت که انجام آن در حکم خودکشی است، را به خود گرفته و آن را از تک و تا می اندازد.
اما جدا از این معایب، بدعت هایی نیز دارد. آینده ای که فیلم تصویر می کند آنقدرها هم تکنولوژیک نیست. گویی در حال تماشای فیلم متعلق به دوره جنگ جهانی اول هستیم و منجی نیز فردی کاملاً بی اعتقاد است. یک سرباز کهنه کار که اصول رزم و رفاقت خود را دارد. فیلم به اندازه کافی برای دوستداران این گونه اکشن ها پر از صحنه های مهیج، خنده دار و خشن است، اما گاف هایی منطقی در ابتدای داستان وجود دارد که شاید تماشاگر ریزبین را از ادامه آن باز دارد. مانند اینکه اگر برادران عضو طریقت راه نابودی ماشین را می دانستند و آن را مهار و زندانی کرده اند، چرا با وجود آگاهی از خطراتش در همان زمان دست به نابودی آن نزده و منتظر قرن ها بعد و سلحشورانی تازه شده اند!؟
طراحی صحنه فیلم در قیاس با همگنانش چیز خیلی تازه ای ندارد و تنها ویژگی آن یرگی موجود در فضا است. بازیگر اصلی فیلم که با مجازات گر[The Punisher] معروف شده بود در صحنه نهایی رو در روی پرلمن قرار می گیرد که Hellboy را در کارنامه دارد و برای تماشاگر آشنا با این دو فیلم مزید تفریح است.
وقایع نامه جهش یافتگان متعلق به موج تازه تولد یافته steampunk/fantasypunk قصه های مصور است و باید به زودی با افزایش حضور این نوع قصه ها در سینما به شکلی جدی با آن روبرو شد. اما تا آن رو همین یکی را به عنوان نمونه ای قابل توجه تماشا کنید!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید