چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

کلاف سردرگم خون و صلیب سرخ


کلاف سردرگم خون و صلیب سرخ
حدود ۱۵ سال است که سازمان صلیب سرخ آمریکا در پی یافتن راه‌هایی برای بهبود روش‌های جمع‌آوری و فرآوری فرآورده‌های خونی است، ولی با وجود صرف هزینه ۲۱ میلیون دلاری تا سال ۲۰۰۳ و تکرار وعده‌هایی برای تحقق این امر، هنوز هم صلیب سرخ آمریکا به نتایج مطلوب نرسیده است...
در سال ۲۰۰۴ میلادی «جسیکاکورکوریس»، عضو هیات تحریریه نیویورک تایمز کشف کرد که صلیب سرخ در نهایت نتوانسته ۶۰۰ واحد خونی را که در شرایط غیراستاندارد و نامناسب برای استفاده ارایه شده بود از سطح بیمارستان‌ها جمع‌آوری کند. وضعیت همچنان اسف‌بار باقی‌ماند تا آنکه در ژانویه سال بعد، برای اولین‌بار یک عضو هیات مدیره اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در جلسه هیات مدیره سازمان انتقال خون شرکت کرد و اخطار داد در صورت ادامه کاستی‌ها در امر انتقال خون، صلیب سرخ با مقامات قانونی طرف خواهد بود.
این مطلب را بعدها سه عضو هیات رییسه صلیب سرخ که به دلیل سیاست‌های خاص این سازمان نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود برای خبرنگاران بازگو کردند. «اریک‌بلوبرگ» بدون هیچ‌ توضیحی در مورد جلسه‌ای که با صلیب سرخ گرفته شد، می‌گوید: «ای کاش حداقل ترس، انگیزه‌ای برای توجه جدی به مساله باشد.»
برخی منتقدان در خود سازمان پیشنهاد تاسیس تشکیلاتی جدا برای انتقال خون (الگویی که کانادا ده سال است اجرا کرده) را دارند. چند گزارش از مسایل انتقال خون در آرشیوهای اداره نظارت بر غذا و داروی ایالات متحده موجود است که در برخی از آنها به صدها مورد تخلف مهم یا کم‌اهمیت از جمله کوتاهی در انجام آزمایش‌های غربالگری برای بیمار بودن اهداکنندگان، نبود دقت کافی برای تمیز کردن پوست پیش از ورود سوزن به رگ، نادیده گرفتن آزمایش سیفلیس و نگهداری و استفاده از خون‌هایی که باید از رده خارج می‌شدند، اشاره شده است.
در برخی موارد این کوتاهی‌ها، گیرندگان خون را در خطر جدی ابتلا به هپاتیت، مالاریا یا سیفلیس قرار داده است. به گزارش اداره نظارت بر غذا و دارو، صلیب سرخ هیچ بررسی در مورد نتایج تزریق خون‌های مشکوک انجام نداده و به همین دلیل هیچ آماری درباره صدمات احتمالی استفاده از این خون‌ها وجود ندارد. سازمان صلیب سرخ که ۴۳ درصد خون ایالات متحده را تامین می‌کند خود اذعان دارد که برخی مشکلات کنترل کیفیت در مورد فرآورده‌های خونی را باید حل کند.
با وجود همه این کاستی‌ها همه معتقدند صلیب سرخ آمریکا از نظر آزمایش ویروسHIV و هپاتیت B بهترین عملکرد را نسبت به همکارانش در سایر نقاط دنیا داشته، ولی به هر حال اداره نظارت بر غذا و دارو هنوز معتقد است بی‌دقتی در آزمایش‌های مربوط به اهدا‌کنندگان و انجام مرحله به مرحله اصول مورد توافق برای گردآوری خون، برخی گیرندگان خون که طبق آمار موسسه ملی قلب، ریه و خون به پنج میلیون نفر می‌رسند را می‌تواند کاملا در معرض خطر قرار دهد.
● خون‌های مشکوک
یک ماه پیش یکی از ادارات آژانس دارو گزارشی را تنظیم کرد و به دفتر صلیب سرخ آمریکا فرستاد که در آن به توزیع بیش از ۲۰۰ واحد خونی مشکوک بین دسامبر ۲۰۰۶ تا آوریل ۲۰۰۸ اشاره شده بود. بسیاری از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند قسمت بیشتر بودجه صلیب سرخ در کمک به قربانیان سوانح طبیعی یا جنگ هزینه می‌شود، ولی واقعیت این است مبلغ ۴۰۰ تا۵۰۰ میلیون دلاری که صلیب سرخ صرف کمک‌‌رسانی می‌کند در مقابل درآمد ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری حاصل از کار انتقال خون در پایان سال مالی ۲۰۰۷ هزینه ناچیزی است. در حقیقت صلیب سرخ بزرگ‌ترین تشکیلات مربوط به تامین خون در دنیاست. بقیه خون مورد احتیاج به وسیله چند تشکیلات کوچک‌تر دیگر تامین می‌شود که تنها سه‌ شرکت مطابق با معیارهای اداره نظارت بر غذا و داروی ایالات متحده کار می‌کنند.
● انتقاد خاموش
پس از سال‌ها انتقاد خاموش در مورد فرآورده‌های خونی صلیب سرخ، عاقبت اداره نظارت بر غذا و داروی ایالات متحده با بی‌میلی تصمیم گرفت نگرانی‌های محافل علمی در مورد نقایص نظام کنترل کیفیت فرآورده‌های خونی در صلیب سرخ و قوی‌تر کردن نظارت و بالا بردن توان این سازمان برای تشخیص، تحقیق و ثبت نتایج را علنی کند.
دکتر «کسلر» از اعضای هیات مدیره اداره نظارت بر غذا و داروی ایالات متحده می‌گوید: «این مشکل‌ترین کاری بود که بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۰ انجام داده‌ام.» ۱۵ سال بعد در سال ۲۰۰۳ پس از توافقی که قرار شد اداره نظارت بر غذا و دارو منابع مالی برای اداره و گزارش مشکلات مربوط به خون اختصاص دهد، نتایج هنوز رضایت‌بخش نبوده است.
دکتر «کسلر» ادامه می‌دهد: «بدون آنکه بخواهیم تقصیر را گردن این و آن بیندازیم، هنوز کار اساسی انجام نگرفته. هنوز سرچشمه مشکل معلوم نشده و فقط می‌دانیم کار به انجام نرسیده است.» وی پیشنهاد می‌کند کنگره در این مورد مداخله کند. دکتر «هیلی»، مدیرعامل قبلی صلیب سرخ آمریکا معتقد است متولی امر خون در این کشور باید سازمان دیگری باشد. وی می‌گوید: ‌«صلیب سرخ با هدف کمک به قربانیان و صدمه‌دیدگان تاسیس شد، ولی وقتی دو سوم بودجه صلیب سرخ به وسیله فرآورده‌های خونی تامین می‌شود با اهداف صلیب سرخ همخوانی ندارد.»
● پول بر مبنای خون
دکتر «هیلی» ادعا کرد که در زمان مدیریت صلیب سرخ تلاش کرده برنامه‌هایی برای تامین مالی صلیب سرخ ایجاد کند ولی این برنامه در اولین قدم‌ها با مقاومت درون‌سازمانی روبه‌رو شده است. صلیب سرخ بارها تصمیم گرفته که نظام مالی متکی بر فروش فرآورده‌ها و خدمات علمی خون را تغییر دهد، ولی تا به حال این کار انجام نشده است. از سال ۱۹۹۱، عملیات صلیب سرخ به طور عمده به وسیله بخش‌های محلی این سازمان که ۵۳ مرکز انتقال خون را راه‌اندازی کرده کنترل شده است.
مترجم: مرجان یشایایی
منبع: هرالدتریبیون ۱۷ جولای ۲۰۰۸
منبع : هفته نامه سپید


همچنین مشاهده کنید