جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ورزش زندگی سالمندان را متحول می کند


ورزش زندگی سالمندان را متحول می کند
ورزش زندگی سالمندان را متحول می کند. ورزش روزانه حتی به مدت بسیار کوتاه، زندگی سالمندان را متحول می کند .
محققان با بررسی بیش از ۴۰۰ سالمند اعلام کردند، کیفیت زندگی افرادسالمند که روزانه دست کم ده دقیقه ورزش می کنند، به مراتب بهتر از افرادی است که تحرک کافی ندارند .
بر اساس این بررسی، ورزش روزانه با افزایش توانایی جسمی و عملکرد ذهنی افراد سالمند، باعث بهبود زندگی روزانه و کاهش نیاز آنان به مراقبت دیگران می شود .
محققان برای بیشترین بهره مندی از ورزش، ورزش را ۵ روز در هفته، هر بار به مدت ۳۰ دقیقه توصیه می کنند .
● ورزش موجب احساس رضایت از زندگی می شود
تأثیرات مثبت ورزش بر بدن همواره مورد توجه قرار می گیرد اما تحقیقات مشخص کرده است، افرادی که ورزش می کنند با تقویت حافظه و روحیه احساس رضایت بیشتری از زندگی دارند.
ورزش با کاهش استرس و افزایش احساس شادابی موجب احساس بهتر و رضایت بیشتر در افراد می شود.
متخصصان معتقدند ورزش مانند داروی ضد افسردگی عمل می کند و چنانچه روزانه ۳۰ دقیقه سریع راه بروند یا روی دستگاه تردمیل ورزش کنند پس از ۱۰ روز تأثیر آن را در بهبود وضعیت روحی و شادابی خود خواهند دید.از طرف دیگر چنانچه ورزش به مدت طولانی در فعالیت های ثابت روزانه گنجانده شود موجب عملکرد بهتر مغز شده و مواد شیمیایی، مسؤول داشتن احساس بهتر و رضایت وارد خون می شود.
این روند موجب جریان راحت تر خون در مغز و بخش های مختلف بدن شده و به یادگیری و تقویت حافظه نیز کمک شایانی می کند.
کارشناسان اعلام کرده اند چهار یا پنج بار در هفته روزی نیم ساعت ورزش به سالمندان کمک می کند که تا حد زیادی دچار فراموشی نشده و با روحیه بهتر از زندگی لذت ببرند.
● سودمندی ورزش هوازی در بهبود دردهای اسکلتی عضلانی
ورزش های هوازی، در بهبود دردهای مکانیکی شانه، کمر و زانو، تأثیر بسزایی دارند.
پژوهشگران تأثیر ورزش های هوازی را در درمان دردهای مکانیکی شانه، کمر و زانو، در ۴۵۰ بیمار مبتلا به این گونه دردها بررسی کردند.
دکتر گنجی و دکتر بهرامی، در این بررسی به بیماران توصیه کردند روزانه به مدت یک ساعت، بر حسب علاقه خود، ورزش های هوازی مانند شنا، پیاده روی یا دوچرخه سواری انجام دهند.
پژوهشگران،بیماران را به مدت یک سال و نیم، هر دو ماه یک بار پیگیری کردند.
این بررسی که نتایج آن منتشر شد، نشان می دهد ورزش هوازی در ۸۸ درصد مبتلایان به کمردرد، ۸۰ درصد مبتلایان به درد شانه و ۷۳ و سه دهم درصد مبتلایان به زانودرد، باعث بهبود کامل می شود.
این بررسی همچنین نشان می دهد، ورزش هوازی در درمان مبتلایان به کمردرد، بیش از دو گروه دیگر، باعث بهبود درد می شود.
پژوهشگران با توجه به این بررسی، نهادینه کردن ورزش، به ویژه از نوع هوازی را در جامعه برای پیشگیری از دردهای شایع اسکلتی - عضلانی توصیه می کنند.
دردهای مکانیکی، عکس دردهای التهابی، هنگام استراحت وجود ندارند. در این گونه دردها، یا خشکی صبحگاهی وجود ندارد یا کوتاه است و درد به صورت حاد، شروع می شود.
ورزش سنگین باعث تشکیل لخته های خونی در سالمندان می شود
پژوهشگران هشدار دادند که حرکات ورزشی سنگین برای افراد سالمند خطرناک است و احتمال تشکیل لخته های خونی را در این گروه سنی افزایش می دهد.
این پژوهشگران خاطرنشان کردند: برای افراد سالخورده انجام ورزش های متعادل بسیار مناسب تر است و برای آنان فواید زیادی دارد.
پژوهشگران طی مطالعات خود ۵ هزار و ۵۳۴ فرد ۶۵ ساله و مسن تر را که سابقه ابتلا به لخته های خونی سیاهرگی یا ترومبوز سیاهرگی نداشتند را به مدت یازده سال تحت آزمایش و مراقبت قرار دادند.
از جمله مسائلی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت، نوع ورزشی بود که این افراد انجام می دادند.
در این تحقیق راه رفتن به عنوان ورزش با شدت کم، ژیمناستیک به عنوان ورزش با شدت متوسط و دویدن به عنوان ورزش با شدت زیاد مطرح شد.
در طول انجام پژوهش، متخصصان دریافتند که ۱۷۱ نفر از افراد تحت مطالعه به ترومبوز سیاهرگی مبتلا شدند. در ابتدا با در نظر گرفتن عواملی همچون سن، جنس، نژاد، سلامت جسمی و شاخص توده بدنی پژوهشگران ورزش را به عنوان عاملی در جهت افزایش بروز لخته خونی نمی دانستند، ولی در بررسی های بعدی مشخص شد که ورزش های سنگین مانند دویدن سریع این خطر را برای سالخوردگان افزایش می دهد.
با وجود نتایج فوق این متخصصان در مجموع توصیه می کنند که ورزش کردن برای تمام گروه های سنی حتی افراد سالمند بسیار مفید است و بهتر است به صورت ملایم انجام گیرد.
نتایج این پژوهش در نشریه انجمن طب سالخوردگان امریکا منتشر شده است. اکثر مردم بر این موضوع واقف هستند که ورزش بخش مهمی را در الگوی زندگی انسان ها تشکیل می دهد. ورزش منظم، سلامت جسمی و عقلی را حفظ می کند و می تواند خطر بروز بیماری های مزمن را کاهش دهد.
اگر ورزش را جزیی از برنامه روزمره خود قرار دهید درمی یابید که انرژی بیشتری برای انجام سایر فعالیت های معمول روزانه خواهید داشت.
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید