جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ملی گرایی الکترونیکی


ملی گرایی الکترونیکی
پیوند فناوری روز ارتباطات و حس ملی گرایی، پدیده‌ای است که این روز‌ها به دنیای پیامک و نامه‌های الکترونیکی حال و هوای دیگری بخشیده است. خواندن پیامکی با این محتوا که شما را فرا می‌خواند تا با ورود به سایتی به آدرس WWW.Petitiononline.com و امضای الکترونیکی نامه‌ای خطاب به مدیران گوگل، نسبت به تغییر نام خلیج فارس به عربی واکنش نشان دهیم، اقدامی است که می‌توان آن را ملی‌گرایی الکترونیکی نامید. در نامه یاد شده آمده: «اگر تعداد اعتراض‌ها به یک میلیون نفر برسد گوگل وادار به تغییر این عنوان می‌شود.»
● و اما ماجرا
ماجرا از این قرار است که earthم google که این روز‌ها جزو سایت‌های پرطرفدار و پرکاربرد به شمار می‌رود، در تازه‌ترین نسخه خود عبارت «خلیج عربی» را در کنار نام «خلیج فارس» قرار داده است.
چنان که در حال حاضر وقتی ماوس رایانه روی عبارت «خلیج عربی» قرار می‌گیرد ناگاه پنجره‌ای باز می‌شود که در آن نوشته شده: «در ایران و بیش‌تر دنیا به عنوان خلیج فارس شناخته می‌شود ولی به عنوان «خلیج عربی» هم شناخته شده است و برخی منابع نیز آن را خلیج می‌نامند.» این در حالی است که پیش از این در تصاویر ماهواره‌ای google earth تنها عنوان «خلیج فارس» به کار برده می‌شد ولی در زمان «بزرگ‌نمایی تصویر منطقه گهگاه این عبارت به «خلیج» تغییر پیدا می‌کرد.
● نامه‌ای خطاب به مدیران گوگل
با ورود به سایت Petiiononline، با نامه‌ اعتراضی ایرانیان خطاب به مدیران گوگل مواجه می‌شویم. در این نامه خطاب به مدیران گوگل آمده: ما از طریق این نامه مخالفت خود را درباره رفتار غیر مسوولانه شما ابراز می‌کنیم و خواستار حذف سریع و بدون شرط نام «خلیج عربی» در تصاویر ماهواره‌ای earthم google هستیم.
در این نامه همچنین تاریخچه‌ای از سرزمین ایران و زبان فارسی و عبارت خلیج فارس ارایه شده و نویسندگان نامه با تاکید بر وجود عبارت خلیج فارس در آخرین دستور‌العمل سازمان ملل که در سال ۱۹۹۴ صادر شده است، اعلام کرده‌اند که تمامی ایرانیان جهان با تمامی توان خود خواستار نام خلیج فارس و حذف هرگونه نام دیگری هستند.
● کلمه خلیج عربی اشتباه است!
دراین اتفاق که می‌توان آن را به نوعی جنگ الکترونیکی ناسیونالیستی نامید، چندی پیش با اقدام پنداریوسفی، جوان ۲۶ ساله ایران، یک امتیاز مثبت نصیب طرفداران خلیج فارس شد.
به این ترتیب که پندار با ورود به سیستم موتور جست‌وجوگر گوگل توانست عبارت خلیج عربی را غیر قابل دسترس و خلیج فارس را تثبیت کند، به این ترتیب که جست‌وجو‌گران خلیج عربی در گوگل پس از باز کردن گزینه‌هایی که گوگل ردیف کرده است، با این پیام روبه‌رو می‌شوند که «کلمه خلیج عربی اشتباه است، لطفا از کلمه خلیج فارس Persian GULF استفاده کنید.
● جای خالی دولتی‌ها
تاکنون کاربران ایرانی با مراجعه به سایت Petitionline بیش از سیصد هزار امضا ثبت کرده‌اند. به گفته دکتر علی گرانمایه‌پور استاد رشته ارتباطات این واکنش کاربران ایرانی وب نسبت به تغییر نام خلیج فارس اقدامی خودجوش است که نشان دهنده حساسیت مردم نسبت به موضوعات ملی است و در این میان اینکه از سوی دولت نسبت به این موضوع هیچگونه واکنشی صورت نگرفته است جای سوال دارد.
وی گفت: طرح هرازگاهی موضوعاتی مثل تغییر نام خلیج فارس و مساله جزایر سه‌گانه، تابعی از شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور ما در رابطه با کشور‌های حوزه خلیج فارس است، چنان که این کشور‌ها در مواقعی که ایران در شرایط خاص قرار می‌گیرد این مباحث را با هدف ایجاد فضای روانی در کشور مطرح می‌کنند. وی ادامه داد: دولت باید با عزمی جزم به طرح شکایت در دادگاه‌های بین‌المللی اقدام کرده و به طور رسمی این مساله را برای همیشه فیصله بخشد. گرانمایه‌پور گفت: حرکت‌های خودجوش اجتماعی مثبت است اما چرا در این میان مردم فقط باید پیشتاز باشند و دولت صرفا نقش ناظر را ایفا کند!گرانمایه‌پور گفت: راه‌حل رفع این مساله ایجاد همبستگی میان مردم، کارگزاران فرهنگی و سیاستمداران در واکنش پیوسته و طرح آن در سازمان‌های بین‌المللی است.وی افزود: از لحاظ حقوق بین‌الملل جمع‌آوری این امضا‌ها فاقد مبنای عمومی در مجامع بین‌المللی است و حتی جمع‌آوری امضا تا حد نصاب هم نمی‌تواند پیروزی به شمار رود.
● طرح موضوع در نماز جمعه تهران
البته موضوع تغییر نام خلیج فارس و اعتراض به آن، جدای از کاربران ایرانی وب از سوی سران حکومت نیز مطرح شد. علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته تهران در واکنش نسبت به این موضوع گفت: دولت ایران بارها تاکید کرده است که نام این خلیج همیشه «خلیج فارس» است و سازمان ملل از کشور‌ها درخواست کرده است که در تمام اسناد و مکاتبات بین‌المللی‌شان از نام خلیج فارس استفاده کنند. وی تغییر نام خلیج فارس را یکی از راه‌های فتنه‌انگیزی غرب برای تفرقه دانست و گفت: نتیجه یکی از این راه‌ها رفتاری است که کشور‌های دوست و همسایه ما درباره خلیج فارس و جزایر ایرانی پیش گرفته‌اند. وی این ادعا را اشتباهی تاریخی خواند که سرانجامی ندارد.
● بمب گوگلی ایرانی
اما موضوع تغییر نام خلیج فارس، پدیده‌ای است که این بار برای بار دوم در میان کاربران اینترنت واکنش‌هایی پدید آورده است.
پیش از این در سال ۲۰۰۴ نشریه نشنال جئو‌گرافی در نقشه‌ها و اسناد خود خلیج فارس را به عنوان جعلی خلیج عربی تغییر داد که این امر با مخالفت و اعتراض کاربران ایرانی مواجه شد.
چنان که کاربران ایرانی در یک روز اقدام به جست‌وجوی عبارت خلیج فارس در گوگل کردند که این اقدام شگفتی مقامات گوگل را برانگیخت. این اقدام که به بمب گوگلی معروف شد در نهایت منجر به عذر‌خواهی مسوولان نشنال جئوگرافی و تغییر اسناد این مرکز از واژه خلیج عربی به خلیج فارس شد.
● بمب گوگلی
در دایره‌المعارف اینترنتی و یکی پدیا در مقابل عبارت بمب گوگلی آمده: بمباران گوگلی در اصل بمباران کردن موتور جست‌وجو توسط پیوند‌هایی است که به یک صفحه خاص و با عبارتی خاص فرستاده می‌شوند. به ترتیبی که جست‌وجو براساس آن عبارت کاربر، جست‌وجو‌گر را در اولین مرور به صفحه پیوند داده شده هدایت کند. اصولا، موتور‌های جست‌وجو‌ براساس پیوند‌هایی که به صفحات داده می‌شوند کار می‌کنند.
پایه موتور‌های جست‌وجو طوری بنا شده‌ است که پیوند‌های موجود در وبلاگ‌ها و وب سایت‌ها راه یافته و براساس تعداد آن پیوند‌ها به صفحه رتبه می‌‌دهند. بدیهی است هرچه تعداد پیوند‌های داده شده به آن صفحه بیش‌تر باشد این رتبه بهتر خواهد بود.
براساس چنین الگوریتمی در موتور‌های جست‌وجو و با انگیزه‌های متعدد، بمب‌های اینترنتی توسط گروهی از تولید‌کنندگان محتوا اعم از وبلاگ‌ها و وبگاه‌ها که در زمینه‌ای مشترک هستند، ساخته می‌شود.در حال حاضر همچنان پیامک‌ها و نامه‌های الکترونیکی دعوت به اعتراض در حال ردوبدل شدن است و شمار امضا‌کنندگان رو به افزایش، و انتظار می‌رود کاربران ایرانی بار دیگر در اقدامی خودجوش، زیر پاگذارندگان قدمت و وجهه ایرانی خلیج همیشه فارس را به اظهار پوزش وادارند.
منبع : آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایستنا


همچنین مشاهده کنید