شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

پرستوی اسرائیلی نخست وزیر می‌شود؟


پرستوی اسرائیلی نخست وزیر می‌شود؟
شامگاه چهارشنبه ۱۷/۹/۲۰۰۸ « تزیپی لیونی » وزیر خارجه اسرائیل با این جمله خطاب به هوادارانش در حزب کادیمای اسرائیل ، پیروزی اش را اعلام می کند : شما همچون شیر جنگیدید و بهترین ها پیروز شدند . وی گفت : تمام تلاشم را به کار می گیرم تا هرگز شما را ناامید نکنم و آنچه که به نفع کشورم است را انجام دهم.
حزب کادیما در نوامبر ۲۰۰۵ توسط ارییل شارون پس از کناره گیری وی از حزب لیکود، تاسیس شد . با پیروزی لیونی در حزب کادیما، اولمرت از سمت خود استعفاء می دهد. پس از استعفای اولمرت و تقدیم آن به « شیمون پرز » رئیس جمهور رژیم صهیونیستی، نخست وزیر جدید که همان لیونی ( جانشین اولمرت در حزب کادیما ) ۴۲ دو روز فرصت دارد تا کابینه جدید خود را تشکیل دهد و اگر در این امر شکست بخورد آنگاه انتخابات جدید پارلمانی، تکلیف ترکیب هیئت دولت را روشن می کند، پارلمان فعلی تا سال ۲۰۱۰ صلاحیت حضور دارد. لیونی باید از مجموع رای ۱۲۰ نماینده کنیست اسرائیل حداقل ۶۱ رای را از آن خود کند تا کابینه اش را تشکیل دهد. این در حالی است که رقیب اصلی کادیما یعنی حزب لیکود به رهبری بنیامین نتنیاهو، شانس اول پیروزی در انتخابات زودرس پارلمانی است.
لیونی با ۴۹ درصد آرای اعضای حزب کادیما که با مشارکت حدود ۷۴ هزار نفری اعضای این حزب در ۱۱۴ شعبه اخذ رای همراه بود، توانست از سد رقیب اصلی خود یعنی شاوول موفاز که حدود ۳۷ در صد آراء را در اختیار داشت، بگذرد. شکست اولمرت در جنگ سی و سه روزه و افشای فساد مالی او مبنای اصلی سقوطش در نظام سیاسی اسرائیل است. به این ترتیب، لیونی پس از گولدامایر دومین زنی در تاریخ اسرائیل است که به نخست وزیری می رسد در حالی که اگر شاوول موفاز ایرانی الاصل به قدرت می رسید وی اولین نخست وزیری با اصل و نسب غیر اروپایی می بود که به این منصب می رسید اما شانس با او یار نبود.
موفاز تلاش نمود تا لیونی را در رابطه با موضوع هسته ایی ایران از قبل ناک اوت کند اما موفق نشد. موفاز با راه انداختن تبلیغات وسیع سعی کرد نشان دهد که لیونی نمی تواند نمایندگی اسرائیل برای برخورد نظامی احتمالی با ایران را داشته باشد. اما لیونی در این رابطه پاسخ داد « این که من یک زن هستم باعث نمی شود تا رهبری ضعیف باشم ، رهبران نظامی نیز مثل من پیش از هر تصمیمی ، باید به خوبی بیاندیشند»
بخش های آشکار زندگی تزیپی لیونی، بخش هایی مملو از خدمت سرباز گونه وی به رژیم صهیونیستی است.
تزیپی لیونی در ۸ جولای ۱۹۵۸ در داخل سرزمین های اشغالی به دنیا آمد . وی نام تزیپی را از اسم تزیپورا از مادر بزرگ یهودی اش که در لهستان ساکن بود گرفته است . پدرش « ایتان » و مادرش « ساره » از عناصر اصلی سازمان تروریستی و افراطی صهیونیستی « هاگانا » بودند که در نتیجه همین همکاری و آشنایی با هم ، در تل آویو و پس از اشغال فلسطین با یکدیگر ازدواج کردند و در نهایت پدر وی به عضویت حزب لیکود اسرائیل درآمد و به کنیست اسرائیل نیز راه یافت . هاگانا مسئولیت قتل عام صدها تن از فلسطینی ها را در سرزمین های اشغالی فلسطین در سال ۱۹۴۸ به عهده داشته است . پس از پیروزی حزب کادیما در انتخابات پارلمانی ۲۰۰۶ ، لیونی از سوی ارییل شارون به سمت وزارت خارجه اسرائیل منصوب می شود . او سابقه کار در سازمان جاسوسی اسرائیل « موساد » و ارتش اسرائیل را دارد و در آواخر دهه نود سابقه وکالت را درکارنامه خود نیز دارد.
لیونی اولین بار در سال ۱۹۹۹ به نمایندگی در کنیست اسرائیل راه یافت ، زمانی که در عضویت حزب لیکود اسرائیل بود . در سال ۲۰۰۱ به سمت وزارت همکاری های منطقه ایی و کشاورزی در دولت صهیونیستی رسید . او دارای مدرک فوق لیسانس حقوق است و بر همین اساس مدیریت کل نظارت بر شرکت های تجاری خصوصی را پیش از ورودش به عرصه سیاست به عهده داشته است . همکاری او درارتش به عنوان یک افسر بوده است و سپس به عضویت موساد درآمده است.
لیونی تزیپی از جمله موثر ترین زن های تاریخ اسرائیل قلمداد می شود . او آنگاه این ویژگی را کسب نمود که به عنوان یک چهره بسیار موثر ، فعال و تاثیرگذار در موساد حضور یافت در حالی که پشتوانه خدمت نظامی در ارتش اسرائیل به عنوان یک افسر را داشت . لیونی علاوه بر آن که با هوش و زیرک بود از یک ویژگی کاملا برجسته تری نیز برخوردار بود و آن زیبایی زاید الوصف او در بین زنان جوان سازمان جاسوسی موساد بود . سابقه پدر لیونی در واقع صاف کننده حضور او در دو جایگاه بسیار مهم در اسرائیل تلقی می شود : یکی در سازمان موساد و دیگری در کنیست اسرائیل . در حقیقت لیونی همه ویژگی های یک صهیونیست و اسرائیلی تمام عیار را دارا می باشد . لیونی در یک خانواده بسیار متعصب صهیونیستی پرورش یافت که تمام گرایش های آنان را افکار افراطی راست گرایانه اسرائیلی تشکیل می داد.
جالب است که خانواده لیونی همیشه جزو خانواده هایی بودند که به طور مرتب با مناخم بگین و همسرش « الیزا » دیدار می کردند . او که در جنگ اکتبر( رمضان ) ۱۹۷۳ یک دختر جوان به شمار می رفت ، پس از آغاز مذاکرات عقب نشینی ارتش اسرائیل از صحرای سینا از مخالفین سرسخت این عقب نشینی به شمار می رفت و هم زمان با ورود هنری کسینجر به تل آویو ، به جمع تظاهرکنندگان مخالف عقب نشینی پیوست و از سوی پلیس اسرائیل مورد ضرب و شتم قرار گرفت . تا سیزده سالگی طول قد او به شکل متوسط بود اما با قد کشیدن وی و پیدا نمودن تناسب اندام با قدی بلند از او یک بسکتبالیست در مدرسه محل تحصیلش ساخت به گونه ایی که اعجاب معلم ورزشی خود را برانگیخته بود.
زیبایی لیونی در دوران جوانی اش باعث شد تا هم زمان با دوران خدمت سربازی سر از یکی از هتل های درجه یک اسرائیل در آورد و به عنوان یک کارمند ( میهماندار ) در آن مشغول کار شود . با آنکه فرمانده آموزشی اش معتقد بود کسی که میهماندار هتل است در آموزش نظامی ره به جایی نمی برد اما لیونی از سد همه آموزش ها عبور نمود و جایگاه خود را به عنوان یک افسر در ارتش اسرائیل تحکیم نمود . از این مرحله است که به پیشنهاد دایره جذب نیروی سازمان جاسوسی اسرائیل « موساد » نام تزیپی لیونی ، در لیست جذب نیروهای جدید موساد قرار می گیرد . دوران کار او با موساد از جمله بخش های کاملا سری زندگی لیونی به شمار می رود.
با آنکه او به شکل رسمی چهار سال و به شکل غیر رسمی بسیار بیشتر از آن با موساد همکاری کرد اما تنها چیزی که از همکاری او با موساد منتشر شده است به زمانی برمی گردد که به پاریس می رود و حتی بدون آگاهی خانواده اش به همکاری با موساد در اروپا می پردازد . وی در این سال ها با تکیه بر آموزش های ویژه در اسرائیل و نیز هوشش و از همه مهمتر با تکیه بر زیبایی اش « تبدیل به یک سلاح برنده اسرائیلی » می شود . او از زمان ورود به سازمان جاسوسی اسرائیل به تیم « پرستوهای اسرائیلی » می پیوندد ، تیمی که وظیفه داشت تا شخصیت های هدف را به لانه خودشان بکشانند.
آشیانه این پرستوی اسرائیلی « لیونی » در اروپا چیده می شود . کار او در این منطقه بسیار راحت بوده است . با آنکه اسرائیلی ها در امور امنیتی با دقت و بدون هرگونه آثار و نشانه ایی عبور می کنند اما آثار حضور این پرستوی اسرائیلی در اروپا بسیار گسترده بود به گونه ایی توانسته بود پای بسیاری از شخصیت های اروپایی و غیر اروپایی را به آشیانه خود در اروپا و به شکل خاص در پاریس و بروکسل باز کند.
کار او راحت بود زیرا دارای پاسپورت و شناسنامه یکی از کشورهای اروپایی بود و این شیوه معمولی بود که سالها از آن « موساد » به عنوان یک وسیله تردد در بین اروپا و آمریکا ، اروپا و کشورهای اسیایی ، اروپا و خاورمیانه ، اروپا و آمریکای جنوبی و لاتین استفاده می کردند . پیشینه درخشان لیونی برای ورود وی به عرصه های بزرگ رژیم صهیونیستی ، کافی است . درخشان ترین و کارسازترین دوران وی بدون شک به عرصه و دورانی باز می گردد که به عنوان « پرستوی اسرائیلی » راه عملیات جاسوسی اسرائیل در اروپا را هموار نمود و این همان بخش های مخفی زندگی لیونی است.
حمید ایرانمنش


همچنین مشاهده کنید