جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ارزیابی گوگل در تولد ۱۰ سالگی


ارزیابی گوگل در تولد ۱۰ سالگی
● داستان موفقیت گوگل، داستانی تکرار نشدنی است
ده سال قبل در روز هفتم سپتامبر ۱۹۹۸، دو فارغ التحصیل جوان دانشگاه استنفورد شرکتی را با نام عجیب "گوگل" تاسیس کردند.
امروز لری پیج و سرگی برین میلیاردر هستند، و شرکت آنها فوق العاده سود آور است؛ تنها بین ماه های آوریل و ژوئن سال جاری گوگل گزارش کرد که درآمدی بالغ بر ۵.۷ میلیارد دلار داشته است که سود خالص آن به ۱.۲۵ میلیارد دلار بالغ می شود.
این مبلغ برای شرکتی که آگهی های اینترنتی منتشر می کند و در این راه واسطه گری انجام می دهد، مبلغ بسیار زیادی است.
البته جزئی از راز موفقیت شرکت گوگل، الگوریتمی است که بر اساس آن موتور جستجوی این شرکت، در اینترنت به دنبال اطلاعات می گردد.
این شرکت آنچنان جهان را تغییر داده که مردم دیگر در اینترنت به دنبال چیزی "نمی گردند" بلکه اطلاعات را "گوگل" می کنند و "گوگل کردن" در لغت نامه ها جای گرفته است.
اما رمز موفقیت گوگل به تنها این مسئله محدود نمی شود.
● راز جادویی موفقیت
برای گوگل، تکنولوژی های مورد استفاده این شرکت در انبارهای اطلاعاتی، به آن امکان می دهد که گستردگی، سرعت، و کارآمدی عملیات خود را بیشتر کند که این موضوع برای گوگل به اندازه الگوریتمهای جستجو اهمیت دارد.
پس از آن هم باید به دو ابزار نرم افزاری این شرکت که منبع درآمد اصلی آن محسوب می شوند اشاره کرد: AdWords که در هنگام جستجو توسط سایت این شرکت، آگهی های تبلیغاتی را مقابل اطلاعات یافته شده به نمایش می گذارند، و AdSense که امکان انتشار آگهی های هوشمند گوگل را در سایتهای دیگران فراهم می کند.
مهمترین چیز درباره اصول کاری گوگل آن است که فضای آگهی را نه به ثروتمندترین متقاضی، بلکه به لینک هایی اختصاص می دهد که بیش از دیگران به موضوع مورد جستجو ارتباط دارند.
این مسئله نه تنها کاربران گوگل را راضی تر نگه می دارد، بلکه باعث می شود احتمال کلیک کردن کاربر بر روی لینک های تبلیغاتی افزایش یابد و عملا درآمد گوگل نیز بیشتر شود.
هرچند برخی منتقدان گوگل را شرکتی تک بعدی می دانند و معتقدند ممکن است هر آن موتورهای جستجوی بهتر و جدیدتری به بازار عرضه شوند، اما عملکرد گوگل باعث شده تا این سایت از مقام محبوب ترین سایت جستجو در جهان پایین نیاید.
● آرزوی های واقعی گوگل
گوگل مدعی است جاه طلبی هایش به کسب درآمد سریع از طریق اینترنت محدود نمی شود.
گوگل در منشور شرکت خود مدعی است: "هدف این شرکت سازماندهی کردن اطلاعات جهان و فراهم کردن امکان دسترسی به این اطلاعات در سرتاسر جهان است."
در طی سالها گوگل مجموعه ای از ابزارهای نرم افزاری اینترنتی را ارائه کرده است: Gmail برای ارسال پست الکترونیک، Google Docs برای واژه پردازی و تولید صفحات گسترده، Picasa برای ویرایش تصویر، Google Earth و Google Maps برای جستجوی امکان و نقشه ها، Blogger و Youtube تنها بخشی از سرویس های ارائه شده توسط گوگل هستند.
شاید چندی قبل این فهرست بیشتر به شاخص یک رشد اتفاقی شباهت داشت، اما اکنون مشخص است که با هر جستجویی که ما انجام می دهیم و هر ابزاری که استفاده می کنیم، به گوگل کمک می کنیم اطلاعات بیشتری جمع آوری کند و مصنوعات جامعه اطلاعاتی ما را سازماندهی کند.
● هزینه ای که جامعه می پردازد
هر جستجویی که کاربران از طریق گوگل انجام می دهند به موتورهای جستجوی این شرکت اطلاعات بیشتری برای طبقه بندی اطلاعات خواهد داد.
اما از سوی دیگر هرچه گوگل اطلاعات بیشتری داشته باشد، مشتریانش راضی تر خواهند بود، بر روی آگهی های آن بیشتر کلیک خواهد شد، گوگل درآمد بیشتری کسب خواهد کرد و پول بیشتری نیز برای سرمایه گذاری در خدمات جدید و "مجانی" خواهد داشت و در نهایت بهتر می تواند کاربران را بفریبد تا اطلاعات بیشتری به گوگل بدهند.
هرچند آقایان پیج و برین قول می دهند که گوگل "می تواند بدون انجام اعمال خلاف هم درآمد کسب کند" اما سوال ها درباره ایمنی اطلاعات شخصی کسب شده از طریق گوگل که در انبارهای اطلاعاتی گسترده این شرکت حفظ شده اند، باقی خواهند ماند.
● حرکت پا به پای اینترنت
گسترش گوگل به گسترش اینترنت وابسته است و امروزه، با وارد شدن تلفن های همراه، قاب عکس های دیجیتالی و حتی یخچال ها به محدوده فیزیکی اینترنت، نمی توان مرز مشخصی برای اینترنت تعریف کرد.
به این ترتیب نقشه راه گوگل تدوین شده به نظر می رسد: این شرکت به تازگی مرورگر اینترنتی خود به نام کروم را منتشر کرد.
هدف کار مرورگرها نشان دادن صفحات وب است، اما گوگل می گوید کروم امکان اجرای برنامه های پیچیده تر را نیز در محیط اینترنت فراهم می کند.
اما مهمتر از کروم نرم افزاری به نام اندروید است. این نرم افزار درواقع سیستم عاملی برای تلفن هایی است که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند و گوگل مدعی است، دلیل ساخت آن این است که تلفن های همراه "هوشمند" امروز برای استفاده از اینترنت موبایل ساخته نشده اند و گوگل در تلاش است این خلاء را با اندروید پر کند.
● شریک یا رقیب؟
این شرکت که ۱۰ سال قبل توسط دو دانشجو تاسیس شد، اکنون به اندازه ای بزرگ است که می تواند به اهداف تعیین شده دست پیدا کند.
در پایان سال ۲۰۰۷ شمار کارمندان گوگل ۱۶۸۰۰ نفر بود و گزارش شده بود که هر هفته حدود ۱۰۰ نفر به مجموعه کارمندان آن اضافه می شوند.
اما با نفوذ گوگل به جنبه های بیشتری از زندگی مدرن ما، شرکتهای بیشتری در صنایع بیشتری به این فکر خواهند افتاد که آیا گوگل یک شریک تجاری است؟ یا یک رقیب؟ یا نابود کننده مدال های تجاری موجود؟
با در نظر گرفتن عملکرد فعلی گوگل می توان شعار این شرکت را اینطور تعریف کرد که "ما هر کاری را بهتر از شما انجام می دهیم - آنهم مجانی."
حتی بزرگترین رقبای گوگل هم تحت فشار قرار دارند: از جمله مایکروسافت که انتشار مرورگر اینترنتی جدید آن (اینترنت اکسپلورر ۸) تحت تاثیر انتشار کروم قرار گرفت، و حتی یاهو که مجبور شده تبلیغات در سایت خود را به گوگل واگذار کند و برخی از درآمد خود را با این شرکت شریک شود.
● حکومت سه نفره
حتی در شرایطی که جهان با رکورد اقتصادی مواجه است، گوگل کماکان انتظار دارد که به واسطه تعداد زیاد مشتریان و موفقیت گسترده خود، از درآمدهایش کاسته نشود و به اعتقاد آنها این ساختار سنتی رسانه است که باید بخاطر جمع بستن مخاطب و داشتن تلقی عام از آن نگران باشد.
به همین دلیل و برای اطمینان دادن به سرمایه گذاران در این شرکت، مدیران گوگل قول داده اند که آنها مانند یاهو به دام نخواهند افتاد و گوگل را به یک شرکت رسانه ای تبدیل نخواهند کرد.
اریک اشمیت، مدیرعامل گوگل می گوید: "قانون همیشگی ما این بوده که نباید مالک مطالب و آثار بود، بلکه باید با یک شرکت تولید کننده محتوی و مطالب شراکت کرد."
هرچند در برخی مواقع تمایز میان "رسانه سنتی" که عکس و تصویر تولید شده توسط خبرگزاری ها را منتشر می کند، با عکاسان مستقل و مخاطبان آنها، و یوتیوب و گوگل نیوز مشخص نیست، اما در حال حاضر اصلی که اریک اشمیت به آن اشاره کرد، اصلی انکار ناشدنی در فعالیت گوگل است.
دو موسس گوگل بر عملکرد فنی شرکت نظارت دارند و آقای اشمیت که فردی باسابقه در صنایع فن آوری محسوب می شود، شرایط ادامه کسب درآمد را فراهم می کند.
آقای اشمیت می گوید این سه مدیر باهم عهدی غیر رسمی بسته اند که تا حداقل ۲۰ سال آینده در کنار یکدیگر بمانند؛ زمانی که به گوگل فرصت کافی می دهد تا موقعیت خود را بعنوان رکن اصلی اقتصاد اینترنتی ما تثبیت کند.
منبع : آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایستنا


همچنین مشاهده کنید