جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

گوگل چطور بازی خواهد کرد؟


گوگل چطور بازی خواهد کرد؟
گوگل به‌زودی به جمع بازی‌سازان می‌پیوندد. این خبری بود که چندروز پیش در مجله فوربس (Forbes) منتشر شد.
شاید این بزرگ‌ترین شوکی است که در سال ۲۰۰۸ به شرکت‌های مجرب این صنعت وارد شده باشد. البته هنوز این خبر از سوی خود گوگلی‌ها تأیید نشده است ولی خبری که در مجله فوربس بیاید، نمی‌تواند بدون پشتوانه باشد.
یکی از تحلیلگران فوربس به نام کریس موریس، در مقاله‌ای با عنوان «آیا گوگل بازی خواهد کرد» به عزم جدی گوگلی‌ها برای ورود به دنیای سازندگان بازی‌های ویدئویی اشاره می‌کند و چنین ادامه می‌دهد که آمدن گوگل به عرصه صنعت بازی، مهم است، ولی از آن مهم‌تر نحوه سرمایه‌گذاری این شرکت غول پیکر در این زمینه خواهد بود.
بیش از ۱۰ سال از تأسیس گوگل می‌گذرد و در همین زمان محدود گوگل توانسته اثبات کند که بهترین ایده‌های سرمایه‌گذاری را داشته و در هر جایی که پا گذاشته، به سرعت از رقبای قدیمی آن عرصه پیش افتاده است.
این بار هم این شرکت می‌خواهد وارد دنیای بازی‌های ویدئویی شود، دنیایی که به گفته کارشناسان ارزش و سرمایه در گردش آن در سال ۲۰۰۸ به ۱۸ میلیارد دلار خواهد رسید.
قطعا بازار ۱۸ میلیارد دلاری برای گوگلی‌ها جذاب است، اما تمامی شرکت‌های بزرگ صنعت بازی‌سازی‌ از بنیه مالی بسیار خوبی برخوردارند و البته چندین سال است که مشتریانشان را با سلایق مختلف به خوبی شناخته‌اند و همین تجربه رقبا، شاید ورود گوگل را در ابتدای کار برای استراتژیست‌های این شرکت سخت کند.
با این‌حال بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند با وجود اینکه گوگل تاکنون تجربه‌ای در ساخت بازی‌های ویدئویی نداشته ولی با ابزاری که در دست دارد، می‌تواند تمامی کاستی‌های تجربی‌اش را جبران کند.
در این خصوص آنچه که مشخص است گوگل دیگر تنها یک موتور جست‌وجوی غول‌پیکر نیست و عوامل بسیاری این سازمان بزرگ را یاری می‌کنند.
به‌عنوان مثال فرض کنید که گوگل یک بازی مانند شبیه‌سازی‌ پرواز (FlightSimulator) را بسازد، آن وقت می‌تواند این بازی را در فضایی برای کاربرانش ارائه کند که هیچ شرکت بزرگ دیگری در دنیا توانایی چنین کاری را ندارد، این فضا، فضای گوگل ارث (Google Earth) خواهد بود؛
این همان ابزاری است که کارشناسان از آن صحبت می‌کنند؛ یعنی تلفیق چندین تسهیلات گوگل با بازی‌هایش.
مسلما اگر کسی تاکنون شبانه‌روز هم مشغول بازی شبیه‌ساز پرواز بوده، وقتی بداند که شرکت گوگل، شبیه‌سازی‌ را ساخته که می‌تواند پروازهایش را در فضای واقعی گوگل ارث یعنی دقیقا کشورهای واقعی، فرودگاه‌های واقعی و حتی پرواز به مناطق ناشناخته‌ای مانند قطب شمال و جنوب و... انجام دهد، مسلما مشتری شرکت گوگل خواهد شد.
یکی از نکات بسیار مهم دیگر برای گوگل، در دست داشتن بیشترین سهم تبلیغات اینترنتی است.
تاکنون شرکت‌های دیگر اگر بازی جدید را می‌ساختند برای تبلیغات اینترنتی‌اش متوسل به شرکت‌هایی چون گوگل و یاهو می‌شدند، اما گوگل دیگر این دغدغه‌ها را ندارد و خودش برای بازی‌اش تبلیغ خواهد کرد.
سایت اصلی گوگل روزانه میلیاردها بار کلیک می‌خورد و در این هنگام اگر کاربران کمترین توجهی هم به تبلیغات بازی‌های گوگل داشته باشند خواهیم دید که گردش مالی شرکت گوگل در عرصه صنعت بازی چقدر خواهد بود.
سهامداران گوگل، همواره به ذهن روشن، ایده‌های نو و بدیع مسئولان گوگل اعتماد دارند و گوگلی‌ها هم توانسته‌اند نشان دهند که تاکنون اشتباهی در راهبرد‌هایشان نداشته‌اند. به هر عرصه‌ای که وارد شدند، آن را متحول کردند و از بزرگان آن شدند.
هم‌اکنون نیز در بهترین وضعیت بازار بازی‌های رایانه‌ای به آن وارد می‌شوند. بازاری که هر روز علاقه‌مندانش بیشتر می‌شود و از همه جالب‌تر اینکه هر روز آمارهای جالبی از آن ارائه می‌شود.
برای مثال چندی پیش بسیاری از سازمان‌های آماری اعلام کردند که علاقه‌مندی خانم‌ها به بازی‌های رایانه‌ای رو به افزایش است و تا چند سال آینده سهم بزرگی از بازیکنان بازی‌های رایانه‌ای را در دست خواهند گرفت.
از آن جالب‌تر هم افزایش علاقه افراد بالای ۳۵ سال به بازی‌های رایانه‌ای بود. مسلما گوگلی‌ها چنین بازار مطبوعی را از دست نخواهند داد و می‌دانند که با ابزاری که در دست دارند می‌توانند به سرعت یکی از بزرگان صنعت بازی‌سازی‌ شوند. البته ورودشان هنوز از طرف مسئولان گوگل اعلام نشده است.
با این اوصاف، سؤالی که در ذهن ایجاد می‌شود این نیست که آیا گوگل می‌خواهد وارد بازار ۱۸ میلیارد دلاری بازی شود یا نه، زیرا جوابش مشخص است. سؤال اساسی این است که راهبرد گوگل برای ورود به این بازار چیست؟
عمید نمازیخواه
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید