چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تازه‌های پزشکی امروز


تازه‌های پزشکی امروز
● روغن زیتون بیشتر
رژیم مدیترانه‌ای که شامل مصرف زیاد فیبر و اسیدهای چرب تک اشباع حاصل از چربی گیاهی (به ویژه روغن زیتون)، مصرف اندک اسیدهای چرب اشباع شده و دریافت متوسط الکل است، احتمال انفارکتوس غیرمهلک میوکارد و مرگ به علت بیماری کرونر قلب را کاهش می‌دهد. در تحقیق بیشتر این مساله، پژوهشگران اسپانیایی یک بررسی آینده‌نگر همنوا انجام داده‌اند که شامل بیش از ۱۳.۰۰۰ فارغ‌التحصیل دانشگاه بود که در ابتدا به دیابت دچار نبودند. عادات رژیمی با استفاده از پرسشنامه در مورد کثرت اغذیه‌ی معتبر شده مشخص شد. شرکت‌کنندگان برحسب تضمین استفاده از رژیم مدیترانه‌ای به سه دسته پائین، متوسط یا بالا دسته‌بندی شدند.
۳۳ نفر از شرکت‌کنندگان در طول متوسط پیگیری ۴/۴ ساله دچار دیابت نوع ۲ شدند. در مقایسه با تعهد پائین استفاده از جیره، در گروهی که در دسته‌ی بالا بودند احتمال ایجاد دیابت ۸۳% کمتر و پیوستگی متوسط به ژریم با احتمال بروز دیابت تا ۶۰% همراه بود، هر دو نتیجه از نظر آماری قابل توجه بود.
● تطبیق دوز کلوپیدوگرل
طی یک کارآزمایی کوچک ولی امیدوارکننده، تطبیق مقدار خوراک لودینگ loading dose کلوپیدوگرل برحسب واکنش‌پذیری پلاکت سبب کاهش رویدادهای ایسکمیک پس از کاشت استنت شده است.
● استنت و کلوپیدوگرل
طی یک بررسی آینده‌نگر مشاهده‌ای، نتایج سنجش فونکسیون پلاکت به خوبی با احتمال ترومبوتیک پس از کاشت DES مرتبط بوده است.
● آمفوتریسین B و پیشگیری از IPA
در بیماران دچار نوتروپنی طولانی، استفاده از استنشاق آمفوتریسین B لیپوزومی در پیشگیری از آسپرژیلوز تهاجمی ریه (IPA) بسیار بهتر از دارونما بوده است.
●صدمه حاد ریه
بازتوانی تاخیری هدف‌نگر، شیمی درمانی اخیر و تاخیر در تجویز آنتی‌بیوتیک از عوامل خطرساز صدمه‌ی حاد ریه در یک بررسی همنوای مشاهده‌ای بودند.
● آغاز درمان رتروویرال
با وجودی که می‌دانیم بیماران HIV مثبت با تعداد CD۴ کمتر از ۲۰۰ در میلی‌مترمکعب از درمان رتروویرال سود می‌برند، وقتی در بیمار این تعداد بالاتر است و باید این داروها تجویز شود،رهنمودهای عملی تفاوت دارد. مشخص‌کردن زمان دقیق آغاز تجویز دشوار بوده است زیرا منافع و مضار حاصل از درمان آنتی رتروویرال ART ممکن است مدتها پس از دوره‌های معمولی پیگیری افزایش یابد که در کارآزمایی‌های بالینی مشخص شده است. با استفاده از اطلاعاتی که اصولا از همنوای کهنه سربازان به دست آمده است، پژوهشگران برای مشخص کردن آثار درازمدت شروع ART در سنین مختلف، تعداد CD۴ و بارویروسی یک مدل شبیه‌سازی شده‌ی کامپیوتری به وجود آورده‌اند.
در بیماران ۵۰ ساله، بدون توجه به بار ویروسی (۱۰ تا ۳۰۰ هزار کپی در میلی لیتر). شروع ART با تعداد ۲۰۰ سلول در میلی‌متر سبب حداکثر شدن اشتیاق به زندگی و کیفیت تطبیق داده شده سال زندگی ‌(QALY) شده است. اما در ۳۰ ساله‌ها، بدون توجه به بار ویروسی، شروع ART با تعداد CD۴ برابر ۵۰۰ سبب حداکثر شدن اشتیاق به زندگی و QALY شده است. در ۴۰ ساله‌ها، شروع ART فقط وقتی که بار ویروسی بیش از ۱۰۰.۰۰۰ کپی در میلی لیتر بود، مناسب می‌نمود. مصنفان نتیجه گرفته‌اند که اگر بتوان این رهنمودها را بازبینی کرد تا منعکس‌کننده‌ی این یافته باشد، فقط در بیماران سالمندتر با تعداد سلول CD۴ برابر ۲۰۱ تا ۵۰۰، باید درمان به وقت دیگر موکول شود. مصنفان اظهار داشته‌اند که کاربرد این یافته‌ها در اعمال بالینی سبب گسترش اشتیاق به زندگی تا بیش از ۸/۲ سال می‌شود.
● غربالگری MRSA
در رویارویی با میزان سر به فلک کشیده‌ی عفونت‌های نوزوکومیال استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین (MRSA)، بعضی خبرگان غربالگری جهانی تمامی بیماران جدید پذیرفته شده در بیمارستان را از نظر ناقل بودن MRSA توصیه کرده‌اند. طی یک بررسی همنوای متقاطع آینده‌نگر که شامل ۸ بخش جراحی در یک بیمارستان بزرگ آموزشی می‌شد، پژوهشگران تاثیر این تکنیک را مورد ارزیابی قرار داده‌اند. در طول دوره‌ی ۹ ماهه، هر سرویس تمامی بیماران جدید پذیرفته شده را از نظر ناقل بودن MRSA غربالگری می‌نمود. یک دوره‌ی ۹ ماهه‌ی دوم به عنوان اطلاعات شاهد در نظر گرفته شد. در تمام طول بررسی، ناقلان MRSA به صورت ایزوله و از بین بردن توپیکال کلنی و اصلاح یا تغییر پروتکل‌های معمولی آنتی بیوتیک با توجه به MRSA تحت درمان قرار گرفتند.
بیش از ۱۰.۰۰۰ بیمار با آنالیز سواب منخرین، میاندوراه و سایر محل‌ها براساس وضع بالینی،PCR سریع شدند. در غربالگری، ۵۱۵ ناقل MRSA شناسایی شد، در بسیاری از این افراد قبلا ایجاد کلنی دیده نشده بود. اما، در غربالگری، از نظر میزان کلی عفونت MRSA نوزوکومیال و میزان آن در هر یک از بخش‌های جراحی یا محل‌های عفونت، اختلافی موجود نبود. بیش از نیمی از ۹۳ بیماری که ضمن دوره‌های غربالگری دچار عفونت MRSA نوزوکومیال شده بودند، از نظر MRSA در زمان پذیرش، نتایج غربالگری منفی داشتند.
● پیشگیری از خطاهای دارویی
کمیسیون پیشگیری از خطاهای دارویی در کودکان برای پیشگیری از تجویز اشتباه داروها در کودکان به توصیه‌هایی اشاره کرده است:
▪ تمامی کودکان را در زمان پذیرش باید وزن کرد و یادداشت نمود. به غیر از موارد اورژانس، از هیچ داروی پرخطری نباید برای کودکانی که وزن نشده‌اند استفاده شود.
▪ برای تجویز داروهای خوراکی جهت پیشگیری از تجویز ناخواسته‌ی درون رگی از سرنگ‌های دهانی استفاده شود.
▪ داروهایی را که برای کودکان دوباره بسته‌بندی شده‌اند مشخص کنید تا با داروی بزرگسالان اشتباه نشوند.
▪ در صورت امکان از داروهای تجارتی که برای کودکان بیمار فرموله شده‌اند استفاده کنید.
سخنگوی کمیسیون اظهار داشته است متوسط میزان بروز حوادث ناخواسته‌ی ناشی از اشتباه در تجویز در ۱۲ بیمارستان اطفال برابر ۱۱ مورد حادثه در ۱۰۰ بیمار بوده است. قریب یک چهارم این موارد قابل پیشگیری و تقریباً تمام موارد سبب آسیب موقتی شده بودند که بیشتر به صورت خارش و تهوع بوده است.
● عوامل خطرساز قلب و عروق
بیماری قلب و عروق علت اصلی مرگ در انگلیس است ولی میزان شیوع انفارکتوس میوکارد درسالهای اخیر رو به کاهش نهاده است. محققان به بررسی این مساله پرداخته‌اند که آیا این کاهش منعکس‌کننده‌ی تغییر در عوامل خطرساز قلب و عروق است.
از میان ۷۷۳۵ مردی که به مدت ۲۵ سال پیگیری شدند، خطر تطبیق داده شده با سن MI سالانه ۸/۳% کاهش می‌یافت که منطبق با ۶۲% کاهش در طول یک دوره‌ی ۲۵ ساله بود. این روند به علت کاهش در استعمال دخانیات، فشار خون سیستولی و تراز کلسترل غیر HDL و افزایش کلسترل HDL و فعالیت جسمی بود. روند بالقوه مضر در این مورد افزایش شاخص جرم بدن بود. تغییرات قابل توجهی در مصرف الکل دیده نشد و دیابت نیز مورد سنجش قرار نگرفت. کاهش استعمال دخانیات مسوول ۲۳% کاهش شیوع MI بود. بهبود فشارخون مسوول ۱۳% تغییرات تراز کلسترل HDL برابر ۱۲% و کاهش تراز کلسترل غیر HDL تا ۱۰%بود. فعالیت جسمی و مصرف الکل تاثیر قابل توجهی نداشت.
● درمان نوروپاتی دیابتی
استفاده از انرژی منوکروماتیک مادون قرمز برای درمان بیماران مبتلا به نوروپاتی دیابتی (که توسط یکی از شرکت‌ها با نام Anodyne therapy وارد بازار شده است)، موثر تلقی شده بود. در این روش پدهای ارسال انرژی نوری که به دستگاهی متصل است روی اندام‌های تحتانی بیمار مبتلا به نوروپاتی قرار داده می‌شود. در وب سایت خود، سازنده‌ی دستگاه اظهار داشته است که سیستم درمان آنودین با «پژوهش به تائید» رسیده است. اما، نتایج حاصل از کارآزمایی‌های کوچک، کوتاه مدت که به چاپ رسیده است مغشوش می‌باشد.
طی یک بررسی دوسوناآگاه، پژوهشگران به صورت تصادفی شده ۶۹ بیمار مبتلا به نوروپاتی دیابتی را تحت درمان آنودین یا درمان بی‌اثر (استفاده از پدهایی که گرما ساطع می‌کرد ولی انرژی فرو سرخ نداشت) قرار دادند. به مدت ۹۰ روز، بیماران روزانه به مدت ۴۰ دقیقه در منزل از این دستگاه‌ها استفاده کردند. با استفاده از اندازه‌گیری‌های استاندارد شده‌ی حس، درد و کیفیت زندگی هر دو گروه نسبت به ابتدا بهبود داشتند و اختلاف قابل توجهی از نظر هیچ یک از عواقب موجود نبود. در واقع، درمان بی‌اثر در تمام ۶ مورد ابزار کیفیت زندگی اختصاصی نوروپاتی بهتر از درمان فعال بود ولی این اختلافات به ارزش آماری نرسید.
● آموزش آموزگاران و مدارس
با وجودی که نوجوانان در آمریکا و سایر کشورهای توسعه یافته‌ی غربی از نظر میزان فعالیت جنسی مشابه هستند ولی میزان بارداری و سقط نوجوانان در آمریکا در بالاترین حد آن است. بیش از ۲۰ ایالت، برنامه‌های آموزش جنسی را در مدارس عامه اجباری کرده‌اند ولی باید دید در این برنامه‌ها آموزش جنسی تا چه حد جامع است؟ برای حل این مساله، محققان بیش از ۲۰۰ آموزگار آموزش‌های جنسی را به عنوان نماینده‌ی جغرافیایی از مدارس راهنمایی و دبیرستان انتخاب کردند.
۴۷% آموزگاران فقط از برنامه‌ی پرهیز استفاده می‌کردند، یک سوم آنان مطالب خود را با «برنامه‌های دیگر» تکمیل کرده بودند. رایج‌ترین موضوع بررسی HIV/AIDS (۹۷%)، بیماری‌های منتقله از راه نزدیکی (۹۶%) و پرهیز (۸۹%) بود. کمترین موضوعاتی که مورد بررسی قرار گرفته بود عبارت بودند از روش جلوگیری اورژانس از بارداری (۳۱%)، جهت‌گیری جنسی (۳۴%)، کاندوم (۳۴%) و سایر روشهای جلوگیری (۳۷%) و سقط (۳۹%). قریب ثلث آموزگاران آموزش رسمی در زمینه‌ی آموزش جنسی ندیده بودند. آموزگاران دوره دیده، قریب به ۵/۲ برابر بیشتر برنامه‌ی جامع را تدریس می‌کردند. دسترسی به مواد رسمی برنامه بالاترین تاثیر را بر موضوع تدریس داشت.
منبع : هفته نامه پزشکی امروز


همچنین مشاهده کنید