جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


با من غریبگی نکن


با من غریبگی نکن
عروس برای مادرشوهرهای فهمیم همچون دختری عزیز و دوست‌داشتنی است .
داستان عروس و مادر شوهر، داستانی قدیمی‌است و البته امروزه عوارض رابطه این دو شخصیت نمایشنامه زندگی مشترک کاهش چشمگیری داشته است اما در بعضی فرهنگ‌ها دخالت‌های خانوادگی وجود دارد که شاید در برخی موارد هم از روی دلسوزی برای جوانانی است که تجربه کافی در زندگی ندارند. اما به یاد داشته باشیم که همه ما در زندگی تجربه کردیم و اشتباه کردیم و درس گرفتیم. متاسفانه گاهی برخی از همسرها در شرایط ناخوشایندی که در آن واقع می‌شوند، می‌گویند زن یا شوهر پیدا می‌شود اما مادر که پیدا نمی‌شود. مادر و پدرهای خوب افرادی هستند که ضمن مراقبت و نظارت دورادور بر فرزندان‌شان، فرصت تجربه کردن و اعمال سلیقه شخصی همسران جوان را به آنان می‌دهند.
با نگرشی‌خردمندانه، انتظار معقول آن است که همه مادران و پدران مهربان، مادرشوهرهای با محبت و مادرزن‌های دلسوز، فکر و نیت خالصانه، رفتار صادقانه و تلاش ایثارگرانه‌شان تنها در جهت تحکیم روابط میان عروس و داماد و تقویت روحیه آرامش‌گر ایشان باشد. در یک کلام باید گفت که معیار و میزان و دامنه و گستره روابط خانوادگی باید افزایش نشاط روانی، آسایش خیال و رشد و اعتلای وجود عروس و داماد باشد. در واقع، عروس خانم برای مادرشوهر فهمیم همچون دختری عزیز و دوست‌داشتنی است.
مادرشوهرهای وارسته و دوراندیش همسر پسرشان را فرزند خود می‌پندارند و او را به عنوان رقیب کشش‌های عاطفی و خواست‌های روانی خود نمی‌بینند.
● دخالت، ممنوع!
مادرشوهرهای با فضیلت آگاه‌اند که اعتماد به نفس زوج‌های جوان، گرمی‌ زندگی مشترک آنان، سلامت فکر و روان، تحرک و پویایی و حسن تدبیر آقا دامادها و عروس خانم‌ها در دور بودن از دخالت‌ها و اظهارنظرهای غیرلازم، تشویق‌ها و نگرانی‌های بی‌مورد، مبرا بودن از شک‌ها و بدبینی‌ها، حفظ زبان از آسیب‌ها و مجهز بودن به زبان تشویق، ترغیب و تأیید خوبی‌ها و درستی‌هاست.
● احترام به عروس در حضور دیگران
مادرشوهرهای مطلوب و نمونه باور دارند که گفتار و رفتارشان در مقابل عروس خانم‌ باید به‌گونه‌ای باشد که فرزندان ایشان (خواهرشوهرها و برادرشوهرهای عروس خانم) نیز زبان تشویق و تأیید، محبت و تکریم و رفتار منطقی و عطوفانه را بیاموزند.
آنها به‌خوبی می‌‌دانند که بخشی از شخصیت عروس خانم جوان‌شان در زندگی مشترک با پسرشان تکوین می‌یابد. بنابراین سعی می‌کنند که مستعدترین بستر را برای تکوین مطلوب شخصیت فردی و اجتماعی عروس و داماد فراهم آورند. آنها همواره فرزندشان را به حمایت همه‌جانبه از همسر تشویق کرده و از ایشان می‌خواهند که همسرشان را همراز خود بدانند و شریک زندگی پسرشان باشند.
اگر احساس فرزندتان را بخواهید، او دوست دارد از همسرش تعریف کنید چرا که به دنبال تایید شماست. همین تایید شما برای آنها بیش از هر هدیه‌ای ارزش دارد. آنان مجموعه وسایل زندگی را در خانه‌ای کوچک یا بزرگ جای داده‌اند تا به شما نشان دهند که از پس مقدمات یک زندگی موفق برآمده‌اند.
●۱۰ فرمان به مادرشوهر
۱) از احساس فرزندان‌تان کسب اطلاع کنید. یادتان باشد که خانه آنها حریم خصوصی‌شان است بنابراین حق دارند برای آن قوانین خاصی تعیین کنند و از شما بخواهند رعایت کنید بنابراین حتی از سر دلسوزی سعی نکنید قوانین آنها را تغییر دهید بلکه به آن احترام بگذارید.
۲) اگر نظر شما این است که آینه آنها در ستون روبه‌رویی نصب شود، سعی کنید آن را در اولین روزهای زندگی طرح نکنید.
۳) اگر عروس شما حساسیت خاصی به خرج می‌دهد تا خود چای بریزد، شما هم منتظر بمانید تا خود او اقدام کند.
۴) اگر دلش نمی‌خواهد ظرف‌های شام او را بشویید و فقط مایل است آن را خشک کنید، سعی کنید آن را رعایت کنید.
۵) بی‌دلیل به قفسه‌های آنها سرک نکشید و از طرز چیدن ظروف ایراد نگیرید. تصور نکنید چون فرزندتان خیلی راحت با شما صحبت می‌کند یا به کمد شما سرک می‌کشد شما هم می‌توانید، چرا که رابطه شما دوطرفه است؛ رابطه مادر و فرزندی، اما در زندگی جدید فرزندتان شخص سومی‌ هم مطرح است بنابراین معادله به هم می‌خورد. برای تساوی معادله نیاز به حسابگری دارید.
۶) به جز خود به اطرافیان منتسب به خود هم تذکر دهید. ممکن است دخترتان یا پسرتان هم به عنوان اعضای خانواده به خانه عروس جدید دعوت شده باشند. همین‌طور ممکن است آنها تجربه شما را نداشته باشند.
۷) سعی کنید بعضی نکات و حساسیت‌های شروع زندگی را به آنها هم یادآور شوید تا سوء‌تفاهمی‌رخ ندهد. به همسرتان تذکر دهید که هنگام ورود به منزل عروس خود، در اولین دقایق در بالاترین نقطه اتاق ولو نشود و یا به سرعت پاهایش را دراز نکند. سعی نکند نسبت به طریقه نصب لوستر یا جای چراغ خواب تذکر دهد و یا برای جیرجیر در پیچ‌گوشتی به دست گیرد.
۸) سعی کنید نسبت به عروس خانم محتاط برخورد کنید و از رنگ پرده یا طریقه چیدن سفره ایراد نگیرید. گرانبهاترین و بزرگ‌ترین هدیه‌ای که به تازه عروس‌تان می‌دهید، همان آخرین جملات پایان یک مهمانی است. باور داشته باشید که تقدیم یک قطعه طلا یا فرش و ظرف‌های بلورین موثرتر از بخشیدن کلمات ارزشمند در قالب تقدیر و تشکر و جمله‌های محبت‌آمیز نیست.
۹) اگر وضع منزل و سلیقه و رفتار فرزندان‌تان شما را غافلگیر کرده و احساس می‌کنید آنها در شروع کار موفق هستند، فقط از فرزندتان تقدیر نکنید بلکه همسرش را مثال بزنید.
۱۰) جملاتی که دوپهلو است یا تعبیر و تفسیر به دنبال دارد به زبان نیاورید، به جای اینکه به عروس‌تان بگویید دخترم هم مانند شما دست‌پخت خوبی دارد یا غذای او هم دست کمی‌از غذای شما ندارد، بگویید غذای عروس مانند غذای دختر دلچسب است شاید هم بهتر.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید