جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آشنایی با مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی


آشنایی با مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
رایانه یکی از سودمند ترین ابزارهای اطلاع‌ رسانی است که با قابلیت های ویژه، خاصه سرعت و دقت شگفت‌ انگیزش می‌تواند نقش بسیار مهمی را در خدمت به فرهنگ اسلامی ایفا کند. ضرورت ساماندهی اطلاعات و پژوهش های انجام شده در گستره معارف اسلامی و پاسخگویی به نیازهای تحقیقاتی موجود، توجه پژوهشگران مسلمان را به بهره‌ گیری از امکانات فنی و علمی جدید معطوف کرده است. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی همگام با پیشرفت فناوری و همساز با نیازهای جدید، گام در این راه ناهموار گذاشته و با تلاش شبانه ‌روزی محققان و متخصصان خود سعی می‌کند با وارد کردن متون قدیم در لوح های نوری و فراهم آوردن قابلیت های متفاوت در بازیابی اطلاعات، بستر مناسبی را برای انجام تحقیقات و پژوهش های نوین در حوزه دین‌ پژوهی آماده سازند. این مرکز، نهادی پژوهشی است که برای سهل نمودن دسترسی به منابع و متون علوم اسلامی و فرهنگ دینی و مقدمات مربوط به آن با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه و تعمیم آن در حوزه های علمیه و مجامع فرهنگی داخلی و بین المللی تشکیل گردیده است.
عمده وظایف این مرکز عبارتند از:
۱) تولید برنامه های نرم افزاری در زمینه های مختلف علوم اسلامی و فرهنگ دینی و مقدمات مربوط به آن به منظور تحقیق، تبلیغ و اطلاع رسانی آموزه های دینی در سطوح مختلف تخصصی و عمومی.
۲) تحقیق و به کارگیری بهترین شیوه های استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت اهداف مرکز.
۳) به کارگیری ارتباطات شبکه های اینترنتی و اینترانتی برای دریافت و ارسال اطلاعات مورد نیاز و ارائه خدمات اینترنتی به محققان و مراکز علوم دینی.
۴) انجام تحقیقات لازم برای استفاده در نرم افزارهای تولیدی و شبکه های اینترنتی.
۵) انتشار کتب - بویژه نسخه های قدیمی و خطی - ، مجلات و جزوات مربوط به برنامه ها و اطلاعات تولید شده به صورت الکترونیکی و مکتوب.
۶) آموزش کامپیوتر و نرم افزارهای پژوهشی و روش های اطلاع رسانی به پژوهشگران علوم اسلامی به میزان مورد نیاز.
۷) ارائه خدمات کامپیوتری نرم افزاری و سخت افزاری به محققان علوم اسلامی.
۸) شناسایی، تقویت و ترویج عوامل رشد و توسعه فرهنگ استفاده بهینه از فناوری کامپیوتری و توسعه و تعمیم آن در حوزه های علمی و فرهنگ دینی عمومی.
۹)همکاری با دستگاه ها و نهادهای پژوهشی، کامپیوتری و فرهنگی به منظور تبادل تجارب موجود در مدیریت محتوا، تولید نرم افزارهای مورد نیاز و تاسیس پایگاه ها و مراکز اطلاع رسانی و عرضه خدمات نرم افزاری به موسسات و نهادهای مذکور.
فعالیت‌ها و خدمات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی را می توان به اختصار این گونه معرفی کرد؛
۱) طراحی و تولید نرم افزار:
انجام تمامی امور فنی در راستای تحقق بخشیدن به اهداف مرکز، در حیطه وظایف معاونت فنی است. این معاونت عهده‌ دار پردازش متون و ارائه تمامی طرح‌های تحقیقاتی ارائه شده از طرف معاونت پژوهشی مرکز به شکل نرم‌ افزار می‌باشد. همچنین انجام امور فنی مربوط به شبکه‌های ارتباطی رایانه ‌ای و تولید و نگهداری پایگاه های شبکه جهانی نور و عرضه خدمات فنی مورد نیاز را در دستور کار خود دارد که عمده وظایف این معاونت را می‌ توان بدین گونه برشمرد؛
- تحقیق در زمینه آخرین دستاوردهای فناوری روز در عرصه نرم‌ افزار و به خدمت گرفتن آنها برای ارتقای سطح کیفی تولیدات مرکز و تعیین برنامه‌های کلان آینده.‌
- تحلیل نیازمندی‌های یک برنامه برای ارائه بهترین خدمات به کاربران و طراحی برنامه بر اساس تحلیل اولیه.
- تطبیق اطلاعات رسیده از معاونت پژوهشی با استانداردهای موجود و برنامه نویسی برای تصحیح و پردازش آنها.
- فایل سازی اطلاعات و تهیه توضیحاتی نظیر کتابشناسی برنامه، معرفی مولفان متون، راهنمای برنامه‌ ها و دیگر مطالب مورد نیاز.
- مطالعه بر روی بانک‌های اطلاعاتی استاندارد جهت آشنایی با قابلیت‌های آنها و طراحی و پیاده سازی یک سیستم بانک اطلاعاتی مطلوب.‌
- کد نویسی برای پیاده سازی طرح اولیه با توجه به طراحی‌های انجام شده. ‌
- طراحی صفحات رابط کاربر بر اساس قابلیت‌های برنامه با استفاده از جاذبه های هنری و گرافیکی و پیاده سازی آنها.
- تهیه اطلاعات صوتی و تصویری مورد نیاز برای برنامه‌های چند رسانه‌ای (مالتی مدیا)
- تهیه راهنمای تصویری یا دموی برنامه‌ها که در آنها قابلیت ‌های هر برنامه توضیح داده می‌شود.
۲) پژوهش در علوم اسلامی:
مهم ترین رسالت این مرکز، خدمت به فرهنگ اسلامی در عرصه پژوهش و اجتهاد است که این رسالت سترگ با ساماندهی پژوهش های دینی در حوزه‌ های مختلف علوم اسلامی به انجام می‌ رسد. فعالیت های پژوهشی مرکز در شش گروه طراحی شده است که با استفاده از ده ‌ها نفر از محققان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی، فراهم ‌سازی پشتوانه ‌های تحقیقاتی نرم‌ افزارهای تولیدی مرکز را بر عهده دارند. این بخش ها عبارتند از: بخش قرآن کریم ، بخش حدیث، بخش رجال، بخش تاریخ اسلام، بخش علوم عقلی، بخش فقه و اصول.
۳) اطلاع رسانی و بین الملل:
حضور فعال در نمایشگاه های داخلی و خارجی، انتشار مجله ره آورد نور، تاسیس بانک های اطلاعات، برگزاری نمایشگاه سراسری نرم افزار علوم اسلامی، برگزاری سمینار سراسری کامپیوتر و علوم اسلامی، ‌ارائه خدمات مشاوره ای به کاربران
۴) ارائه خدمات اینترنتی:
از جمله کارهای این بخش، راه اندازی پایگاه های اسلامی،‌ امکان پژوهش های اینترنتی، فراهم کردن خدمات اینترنت است.
۵) ارائه آموزشهای رایانه ای در قالب سازمان آموزش کامپیوتر نور
۶) عرضه خدمات رایانه ای
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید