جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

انتقال عمودی هپاتیت C از مادران حامله به نوزادانشان


انتقال عمودی هپاتیت C از مادران حامله به نوزادانشان
● مقدمه:
اخیرا یک راه ورود ویروس غیر از انتقال از طریق پوست بدن، خون نیز بعنوان یک راه انتقال عفونت مورد توجه قرار گرفته است و ریسک این انتقال در مطالعات مورد بررسی قرار می گیرد. این مطالعه به منظور بررسی نقش ها در انتقال بیماری هپاتیت C به نوزاد انجام گرفته است.
● روش کار:
در طی زمان بیشتر از دو سال بین شهریور ۷۷ تا تیرماه ۷۹، ۲۰۰۰ خانم حامله در کلینیک های نازایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مورد بررسی و آزمایش تست سرولوژی هپاتیت C و سرولوژی هپاتیت B و عفونت HIV قرار گرفتند. آزمایش های سرولوژیک برای نوزادان مادران مبتلا به هپاتیت C در هنگام تولد ۶ ماه بعد و ۱۲ ماه بعد مجددا ارزیابی می گردد.
● نتایج:
دوازده خانم معادل %۰.۶ از ۲۰۰۰ خانم حامله تست سرولوژی مثبت برای هپاتیت C داشتند. دو نفر معادل ۱۶% از دوازده خانم مبتلا سابقه یرقان داشتند و سه نفر از آنها معادل ۲۵% سابقه هپاتیت در فامیل خود داشتند. دونفر معادل ۱۶% از آنها سابقه تزریق خون داشتند. ۴ نفر معادل ۳۳% اعمال دندانپزشکی داشتند. دو نفر معادل ۱۶% سابقه عمل جراحی عمده در سال گذشته داشتند. البته همگی تست هپاتیت B و نیز HIV منفی داشتند. تست عملکر کبدی همگی در حاملگی و پس از آن طبیعی بود. نوزادان در هنگام تولد ۶ ماه بعد و ۱۲ ماه بعد از تولد نیز بررسی گردید. تست عملکرد کبدی همگی طبیعی بود.
● نتیجه گیری:
با این همه انتقال عمودی یک راه شایع نیست و سرولوژی مثبت نوزادان مادران مبتلا در هنگام تولد عمدتا به علت ایمنی غیرفعال می باشد که معمولا پس از ۶ ماه نیز منفی می شود. در این مطالعه پس از دوازده ماه آنتی بادی توسط نوزادان برعلیه عفونت نیز بوجود نیامد.
مریم یزدانی
سعید شاکری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید