پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سایه سرخ بر زیر دریایی زرد


سایه سرخ بر زیر دریایی زرد
در ادامه بازی های نخستین دور از مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا امشب ۸ بازی دیگر برگزار می شود تا پرونده اولین دیدارهای دور رفت بسته شود. تلاش منچستر یونایتد برای دفاع از عنوان قهرمانی فصل گذشته اش که سومین قهرمانی این تیم در لیگ قهرمانان اروپا را رقم زد، بازگشت یوونتوس، تیمی که ۲ فصل به دلیل حوادث کالچوپولی فوتبال ایتالیا از این تورنمنت به دور بوده، حضور مجدد بایرن مونیخ که فصل گذشته از غایبان بزرگ رقابت ها بود، نخستین تجربه زنیت، قهرمان جام یوفا و سوپر جام اروپا در معتبرترین رقابت باشگاهی اروپا، همه و همه از مواردی هستند که باعث حساس تر و مهیج تر شدن مسابقات دومین روز از دور نخست مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد.
● طعم قهرمانی زیر زبان شیاطین
منچستریونایتد مدافع عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا امشب در حالی در خانه خود به مصاف ویارئال، نایب قهرمان فصل گذشته اسپانیا می رود که سرآلکس فرگوسن به شدت مصر است تا به نخستین تیمی تبدیل شود که ۲ بار پیاپی معتبرترین تورنمنت باشگاهی اروپا را فتح می کند. آخرین بار میلان بود که ۲ بار متوالی موفق شد در جام باشگاه های اروپا در سال ۱۹۹۰ به قهرمانی دست یابد اما اکنون تیمی نتوانسته در لیگ قهرمانان اروپا به این افتخار بزرگ نایل شود. سرآلکس فرگوسن در ارتباط با این موضوع گفت: «این واقعیت که هیچ باشگاهی تا به حال نتوانسته ۲ سال پیاپی فاتح لیگ قهرمانان شود نشان می دهد قهرمانی در این تورنمنت چقدر دشوار است اما من فکر می کنم که منچستر یونایتد شانس زیادی برای رسیدن به دومین قهرمانی متوالی اش دارد.» حضور دیمیتار برباتوف که سابقه حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپا به همراه بایرلورکوزن را دارد اعتباری دیگر به خط حمله شیاطین سرخ در این رقابت ها داده است. منچستر یونایتد در حالی ویارئال را روبه روی خود می بیند که از ابتدای فصل جدید در لیگ برتر تنها به یک پیروزی رسیده و در آخرین بازی خود مقابل لیورپول با نتیجه ۲ - یک تن به شکست داده است. فرگوسن در خصوص شرایط تیمش افزود: «در بازی مقابل لیورپول به جز فردیناند بازیکن فعال دیگری نداشتیم که این واقعا تاسف آور بود.
اما فوتبال همین است. در گروهی خوب قرار داریم که شانس صعود از آن برایمان بسیار زیاد است.» از غایبان شیاطین سرخ به مایکل کریک که در دیدار با لیورپول مصدوم شد و پل اسکولز که به دلیل دریافت کارت قرمز بازی سوپر جام اروپا محروم است می توان اشاره داشت. حضور رونالدو هم که هنوز از بند مصدومیت به طور کامل رهایی نیافته در هاله ای از ابهام قرار دارد. در سمت مقابل نیز نیهات قهوه چی و جوزپه روسی بزرگترین غایبان ویارئال محسوب می شوند که هر دو در مصدومیت به سر می برند. مانوئل پلگرینی که چند روز پیش در لالیگا شاهد پیروزی یک - صفر شاگردان مقابل دپورتیوو بود گفت: بدون شک پیروزی در برابر دپورتیوو باعث خواهد شد ما با اعتماد به نفس بیشتری روانه منچستر شویم. این بازی شروع سختی خواهد بود زیرا باید مقابل قهرمان فصل گذشته آن هم در اولدترافورد بازی کنیم. البته ویارئال هم تیمی بزرگ است و هدف ما کسب پیروزی خواهد بود.
● سلام مجدد به اروپا
در یکی دیگر از بازی های دور نخست امشب در گروه H یوونتوس در حالی از زنیت سن پترزبورگ میزبانی می کند که پس از ۳ سال دوباره به لیگ قهرمانان اروپا وارد می شود. یوونتوس در شرایطی پس از شکست آرتمدیا در دور سوم مرحله مقدماتی به مرحله گروهی راه یافت که زنیت قهرمان سوپر جام اروپا به طور مستقیم وارد این مرحله شده بود.
انتظار می رود در این دیدار آلساندرو دل پیرو مهاجم باتجربه یوونتوس که یکی از اعضای این تیم در دومین قهرمانی آن در جام باشگاه های اروپا در سال ۱۹۹۶ بود، از ابتدا در ترکیب اصلی حضور داشته باشد و این در حالی است که در بازی اخیر بیانکونری ها در سری A دل پیرو و ترزگه به صورت بازیکنان تعویضی آمائوری و یاکویینتا وارد میدان شده بوند. اما کلودیو رانیری در خصوص بازی گرفتن از کاپیتان تورینی ها در ترکیب تیم خود گفت: عقیده ام در مورد دل پیرو تغییر نکرده است و می دانم که او قهرمانی بزرگ است.
با آمائوری قرارداد بستم زیرا او توانایی بازی در کنار هر ۳ مهاجم دیگر تیم را دارد. در سوی دیگر میدان زنیت با روحیه ای مناسب از پیروزی ۴ - یک در برابر ترک گروزنی راهی ایتالیا شده است. رومن شیرکوف به دلیل مصدومیت نخواهد توانست قهرمان فصل گذشته روسیه را در این بازی همراهی کند. نیکلاس لومبارتس، فاتیح تکه، اولکساندر گروشکوف، لی هو و آلکسی اپونوف نیز از دیگر غایبان زنیت هستند. دیک ادووکات سرمربی زنیت که تیمش برای نخستین بار بازی در لیگ قهرمان اروپا را تجربه می کند درخصوص بازی امشب شاگردانش مقابل یوونتوس گفت: «پس از قهرمانی در جام یوفا و سوپر جام اروپا اکنون قصد داریم خودمان را در مقابل یکی از بهترین تیم های اروپا محک بزنیم. بازی در لیگ قهرمانان تجربه ای جدید برای ما است و بی صبرانه منتظر این بازی هستیم.» در دیگر بازی گروه H رئال مادرید در سانتیاگو برنابئو از باته بلاروس میزبانی می کند.
برند شوستر که فصل پیش تیمش پس از شکست مقابل رم از لیگ قهرمانان کنار رفت و چند روز پیش نمایش ضعیفی در مقابل نومانسیا ارائه داد با اعتراف به برخی از نقاط ضعف تیمش گفت: «شکی در ضعف عملکرد تیم در بازی قبل مقابل نومانسیا نیست. از دریافت گل از روی توپ های مرده بسیار نگرانم. این بازی حکم راه رفتن روی پوست موز را دارد بنابر این باید بسیار محتاطانه عمل کنیم.» شوستر درخصوص باته، تیمی که پس از گذراندن هر ۳ مرحله مقدماتی وارد مرحله گروهی شده است افزود: «روی کاغذ باته ضعیف ترین و آسان ترین حریف است اما نباید این تیم را دست کم گرفت.»
● حفظ رکورد
لیون قهرمان هفت باره لوشامپیونا امشب در شرایطی از فیورنتینا تیم چهارم فصل گذشته سری A در استادیوم ژرلان پذیرایی می کند که طی ۹ فصل قبل حضورش در لیگ قهرمانان اروپا همواره جواز صعود به مرحله حذفی را کسب کرده است.
در سوی مقابل فیورنتینا دومین حضورش در مرحله گروهی لیگ قهرمانان را تجربه می کند. آخرین حضور بنفش پوشان فلورانس در فصل ۲۰۰۰ - ۱۹۹۹ با صعود آنها به مرحله دوم گروهی به عنوان تیم دوم گروه همراه بود اما در این مرحله تیم های منچستر یونایتد و والنسیا به ایتالیایی ها اجازه صعود ندادند. لیون فصل گذشته پشت سر بارسلونا به عنوان تیم دوم به مرحله حذفی راه پیدا کرد تا حریف منچستر یونایتد شود. قهرمان بلامنازع فرانسه در جریان ۲ دیدار رفت و برگشت با نتیجه ۲- یک مغلوب شیاطین سرخ شد. لیون از مجموع ۶ پیکارش با تیم های ایتالیایی در خاک فرانسه، ۲ پیروزی، ۲ تساوی و ۲ شکست به دست آورده است. اما این نخستین تقابل لیون با فیورنتینا در یک تورنمنت اروپایی است. در سوی دیگر فیورنتینا در ۴ بازی اخیرش با تیم های فرانسوی تنها یک پیروزی به دست آورده است.
لازم به ذکر است فیورنتینا برای صعود به مرحله گروهی لیگ قهرمانان در مرحله سوم مقدماتی اسلاویا پراگ جمهوری چک را حذف کرده بود. در بازی دیگر گروه F رقابت های لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ قهرمان فصل گذشته بوندس لیگا که فصل گذشته از غایبان بزرگ این تورنمنت محسوب می شد، میهمان استوابخارست است. پرافتخارترین تیم آلمان که ۴ فصل پیاپی (از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷) همواره موفق شده به مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا راه پیدا کند این بار در صدد است غیبت فصل گذشته اش که باعث شد رکورد ۱۰ فصل متوالی در لیگ قهرمانان باواریایی ها شکسته شود، را با شروعی توفانی و صعود به مراحل پایانی جبران کند. مصاف بایرن مونیخ و استوابخارست در حالی است که این نماینده آلمان از سال ۱۹۸۱ تا به حال در یک رقابت رسمی مقابل تیمی از رومانی بازی نکرده است.
● جبران ناکامی بزرگ
در گروه G دیناموکیف در خانه خود توپچی های لندن را مقابل خود خواهد دید تا شاید بتواند با کسب پیروزی ناکامی بزرگ فصل گذشته اش در لیگ قهرمانان اروپا را جبران کند. این تیم اوکراینی فصل گذشته در حالی به کار خود در مرحله گروهی رقابت ها پایان داد که از مجموع ۶ بازی اش حتی یک امتیاز به دست نیاورد و به عنوان ضعیف ترین تیم شناخته شد. بازیکنان دیناموکیف امیدوارند با هدایت سرمربی جدید خود یوری سمین، بتواند آرسنالی که هر ۳ بازی گذشته در اوکراین را واگذار کرده شکست دهند و ناکامی های این تیم انگلیسی مقابل تیم های اوکراینی را تداوم دهند. دیناموکیف، نایب قهرمان فصل گذشته اوکراین با شکست اسپارتاک مسکو و آرسنال با حذف توئنته هلند در مرحله سوم مقدماتی وارد مرحله گروهی شده اند.
در دیگر بازی گروه G لیگ قهرمانان اروپا فنرباغچه تنها نماینده ترکیه با هدایت لوییس آراگونس سرمربی اسپانیا قهرمان یورو ،۲۰۰۸ با پورتو فاتح لیگ پرتغال روبه رو می شود.
جدال پورتو، قهرمان ۲ باره لیگ قهرمانان اروپا با فنرباغچه در حالی صورت خواهد پذیرفت که این سرمربی اسپانیایی طی ۴ دهه تجربه حضورش در میادین فوتبال چه به عنوان بازیکن و چه به عنوان مربی سابقه بازی مقابل تیم های پرتغالی را ندارد. در آخرین و هشتمین بازی مرحله گروهی نیز تیم آلبورگ دانمارک که پس از ۱۳ سال دوباره به جمع ۳۲ تیم مرحله گروهی لیگ قهرمانان پیوسته در اسکاتلند به مصاف سلتیکی می رود که قصد دارد رکورد درخشان بازی های خانگی اخیرش در این رقابت ها را حفظ کند.
یاسر احمدی
منبع: tenreccoS
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید