پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


پول در چاه تورم


پول در چاه تورم
زیمباوه پس از مدت‌ها، خاطره آلمان پس از جنگ را در ذهن‌ها زنده کرده است.موگابه هیتلر نیست تا آتش جنگ افروزیش در عالم شعله‌ور شود که از ایجاد آرامش و ثبات و در داخل کشور خود نیز عاجز است.سیاست‌های نادرست موگابه زیمباوه را که زمانی به سفره پر نعمت آفریقا مشهور بود از عرش به فرش رسانده و با برنامه‌های ناهماهنگ و بی‌هدف اقتصاد این کشور را به بن بست کشانده است. تنها رتبه‌ای که موگابه توانسته در طول دوران حکومتش بر زیمباوه برای این کشور کسب کند رتبه اول در بالاترین نرخ تورم دنیاست.تورم در زیمباوه با سرعتی عجیب در حال رشد است و هم اکنون طبق اعلام سازمان مرکزی آمار زیمباوه به بیش از ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار درصد رسیده است.
با این همه تحلیلگران نرخ واقعی تورم در زیمباوه را بیش از این عدد برآورد می‌کنند.بانک Kingdom زیمباوه تورم این کشور رابیش از ۲۰ میلیون درصد می‌داند. نرخ بیکاری هم اکنون در زیمباوه بالای ۸۰ درصد است.اکثر تولیدات این کشور متوقف شده و کمبود مواد خوراکی نیز مشهود است. هم اکنون نرخ تورم ماهانه ۸۳۹درصد افزایش می‌یابد. چند روز پیش قیمت یک قرص نان در زیمباوه ۶/۱ میلیارد دلار بود. در رتبه بندی کشورهایی که بالاترین تورم را دارند زیمباوه با ابرتورم خود رتبه اول را دارد و پس از آن برمه،فقیرترین کشور آسیا با ۴۰ درصد تورم ایستاده است. ایران هم با تورمی‌که در حال حاضر نزدیک به ۲۶ درصد است در رتبه سوم قرار دارد. در بین کشورهایی که در رده ۱۰ کشور دنیا با بالاترین تورم قرار می‌گیرند ۶کشور آسیایی، ۲اروپایی و ۲ آفریقایی دیده می‌شوند. نکته مشترک این ۱۰کشور، ضعف برنامه‌های اقتصادی و حاکمیت دولت‌های رانتیر بر آنهاست. سه کشور ایران،عراق و قطر کشورهای نفتی و تک محصولی هستند.کشورهای ویتنام، زیمباوه و برمه اسیر تفکرات کمونیستی حاکمانشان هستند و پاکستان سال‌هاست که از بی‌ثباتی سیاسی رنج می‌برد.
۱) زیمباوه
مردم این کشور تحت سیاست های اقتصادی دیکتاتور حاکم، رابرت موگابه، در حال حاضر با مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و حتی از قدرت خرید نیازهای اساسی روزمره را نیز ندارند. هم اکنون قیمت یک قرص نان در زیمباوه برابر قیمتی است که یک دهه پیش با آن می توانستند ۱۲ خودرو بخرند.
۲) برمه(میانمار)
کشور برمه با نرخ تورم ۴۰ درصدی در رتبه دوم قرار دارد. این کشور هم چنین لقب توسعه‌نیافته‌ترین کشور را یدک می کشد و یکی از فقیرترین کشورهای آسیا است.در ۲۰۰۷ بیش از ۷/۳۲ درصد از مردم این کشور در فقر به سر می بردند که انتظار افزایش ماهانه این رقم با توجه به نرخ تورم وجود دارد.
۳) ایران
تورم در ماه می ۲۰۰۸ در ایران به رقم ۳/۲۵ درصد رسید. این ارقام که توسط بانک مرکزی منتشر شده مشکلات اقتصادی پیش روی دولت احمدی نژاد را برجسته می‌کند که اخیرا بارها متهم به سوءمدیریت اقتصادی شده‌است. در۲۰۰۵ که دولت اصولگرای نهم با شعار تقسیم عادلانه درامد نفتی به قدرت رسید، نرخ تورم ۱۲ درصد بود.
۴) ویتنام
ویتنام که تحت حاکمیت حزب کمونیست اداره می‌شود با بزرگترین چالش اقتصادی خود روبروست.نرخ تورم دو رقمی این کشور طی هفت ماه گذشته روندی صعودی داشته و به ۲/۲۵ درصد رسیده است.برخلاف تلاش های دولت در کنترل نرخ تورم با کنترل نرخ بهره، قیمت ها طی یک ماه اخیر ۴ درصد افزایش یافته است.
۵) مصر
در ماه می ۲۰۰۸ دولت مصر نرخ تورم در این کشور را بیش از ۲۱ درصد اعلام کرد و این نرخ بالا را ناشی از افزایش قیمت ها در شمال افریقا و بحران غذایی در منطقه دانست. خبرگزاری رسمی مصر به نقل از یک مقام دولتی نرخ تورم در مناطق روستایی را بالاتر و در حدود ۹/۲۲ درصد اعلام کرد که باعث گسترش نگرانی ها شده است.
۶) پاکستان
افزایش قیمت جهانی غذا در افزایش نرخ تورم پاکستان تا ۲۷/۱۹ درصد نقش موثری داشته است. دفتر فدرال آمار با اعلام افزایش ۲۸ درصدی شاخص قیمت مصرف، این میزان را بالاترین نرخ طی سه دهه گذشته برشمرد.هم اکنون نیز با مبهم بودن وضعیت سیاسی پاکستان احتمال صعود نرخ تورم و قیمت کالاهای اساسی دو چندان شده است.
۷) لاتویا(لتونی)
روند افزایش نرخ تورم در لتونی دوباره سرعت گرفته و با رسیدن رقم ان به ۹/۱۷ درصد، این کشور را در صدر ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از نظر نرخ تورم قرار داده است. رشد اقتصادی لتونی در ماه گذشته ۳/۳ درصد بود در حالی که در ماه قبل از ان این نرخ ۸ درصد محاسبه شده بود.
۸) عراق
قیمت بالای نفت و غذا نرخ تورم در عراق را تا حد ۱۶ درصد افزایش داده است. در حالی که قیمت جهانی نفت تا بیش از ۱۴۰ دلار افزایش یافت این کشور نفت خیز، از این فرصت استفاده چندانی نبرد و با توجه به بی ثباتی سیاسی و امنیتی، فساد و نامشخص بودن برنامه و الگوی اقتصادی نتوانست در کنترل قیمت ها و نرخ تورم موفق عمل کند.
۹) بلغارستان
طبق امار موسسه ملی بلغارستان، نرخ تورم این کشور اروپایی در ۲۰۰۸ به ۱۵ درصد رسید که بیشترین رقم در ده سال اخیر است. بالاترین نرخ تورم قبل از ان نرخ ۸/۱۸ درصدی در می ۱۹۹۸ ثبت شده است. در یک ماه گذشته رشد قیمت‌ها ۵/۰ درصد بوده است.
۱۰) قطر
به گزارش شورای برنامه ریزی دولت قطر نرخ تورم در سومین دوره سه ماهه سال جاری میلادی نیز در حال افزایش است و تاکنون به مرز ۷۵/۱۴ رسیده است. برهمین اساس رشد قیمت در مواد غذایی، کالا و اجاره بها بیشترین افزایش را یافته است. قطر با سرانه تولید ناخالص داخلی ۸۰ هزار و ۹۰۰ دلار رتبه اول این آمار را در جهان دارد.
رضا طهماسبی
منبع : شهروند امروز


همچنین مشاهده کنید