جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

فوتبال ایتالیا در سراشیبی سقوط


فوتبال ایتالیا در سراشیبی سقوط
حضور یک ایتالیایی جوان روی نیمکت رهبری وستهام اتفاق خیلی کوچکی نیست. جان فرانکو زولا که فقط ۴۲ سال دارد اولین تجربه مربیگری اش را با یک تیم پرطرفدار انگلستانی آغاز می کند. بازیکن پیشین تیم های ناپولی، پارما، چلسی و کالیاری که مدتی با پیرلوئیجی کاسیراگی در تیم ملی جوانان زیر۲۱ سال ایتالیا هم در کادر مربیگری بوده اکنون در لندن بسر می برد تا به بحران های وستهامی ها پایان دهد. او می خواهد فرشته نجات باشد اما کار خیلی سختی خواهد داشت، چرا که اولین کار در زمینه مربیگری باشگاهی را در سخت ترین شرایط پذیرفته است. زولا در طول ۲۱ سال بازی های زیادی انجام داده و گل های بسیاری هم به ثمر رسانده است و بیشترین حضور در یک تیم باشگاهی را با پیراهن چلسی دارد. او از سال ۱۹۸۴ که فوتبال خود را با نورزه آغاز کرد تا ۲۰۰۵ که با کالیاری به پایان رساند ۶۱۹ بازی انجام داد و ۲۲۲ گل به ثمر رساند. زولا طی سال های ۱۹۹۶ تا۲۰۰۳ در فوتبال انگلستان و چلسی حضور داشت که حاصل آن ۲۴۹ بازی و ۸۹ گل زده بود. مربی ایتالیایی وستهام در بدو ورود به لندن شاهد شکست تیم جدیدش مقابل وست برومویچ بود. او حالا با حقیقت تلخ لیگ برتر انگلستان آشنا شده است هر چند که خیلی هم با آن آشنا نیست. زولا در مصاحبه ایی اختصاصی با روزنامه گاردین از وستهام و فوتبال پر هیاهوی ایتالیا حرف می زند....
● ریسک بزرگ...
او در حالی که لبخندی به لب دارد با صداقت می گوید: «من می دانم که قبول این کار ریسک بزرگی است. من با پذیرش مربیگری وستهام خود را در تیررس قرار داده ام. تمام عملکرد خوب من حالا بر روی لبه یک تیغ قرار دارد.» زولا با فوتبال انگستان خیلی خوب آشناست. او که متولد سال ۱۹۶۶ است همزمان با دیه گو مارادونا و کارکا در ناپولی نام خود را بر سر زبان ها انداخت و پس از سپری کردن یک دهه در فوتبال ایتالیا به چلسی پیوست تا در جزیره به یک ستاره تبدیل شود و بهترین بازیکن تاریخ چلسی لقب بگیرد. زولا را همه با کاشته هایش و دریبل های هنرمندانه اش به یاد دارند. حالا او در سن ۴۲ سالگی به عنوان اولین سرمربی خارجی باشگاه وستهام معرفی شده است.
هم اکنون خیلی ها می گویند منش دوستانه او و تجربه اندکش مانع پیشرفت وی در این باشگاه خواهد شد. این عده در تعجبند که چرا زولا در شروع مسئولیت سبکتری را نپذیرفت، به ویژه آنکه حالا وستهام با از دست دادن اسپانسر پیراهن خود به یک بحران دیگر هم دچار شده است. زولا پیش از این به عنوان دستیار پیرلوئیجی کاسیراگی دوران نه چندان موفقی را در تیم زیر ۲۱ سال ایتالیا سپری کرده است.اما انگار او موضع بسیار جسورانه ای اتخاذ کرده است: «هر چه شغل مهمتر باشد، توجه بیشتری به فرد می شود و اشتباهاتش بیشتر به چشم می آید، اما من از اشتباه کردن نمی ترسم.
من با از دست دادن پنالتی های متعدد و گریه های بعد از آن بود که به بازیکن بهتری تبدیل شدم. این جزو لاینفک ارتقا است.» اما انگار این موقعیت به یک باره برای زولا مهیا شد. اوایل سال شایعاتی مبنی بر مربیگری او در نیوکاسل در کنار همتیمی سابقش دنیس وایز به گوش می رسید اما زولا با قاطعیت احتمال مربیگری در انگلستان را رد می کرد و می گفت: «من هنوز در حال تعلیم دیدن هستم اما یک روز حتماً به مربیگری در انگلستان خواهم پرداخت چون مربیگری در انگلستان را بیشتر از خود ایتالیا دوست دارم.» اما حالا او آماده است و نه تنها این، بلکه زولا یک فلسفه جذاب هم با خود آورده است: «هدف ما از فوتبال جنگ نیست، بلکه مسئولیت ما سرگرم کردن مردم است. ما باید باعث لذت بردن آنها از تماشای یک بازی شویم. در عین حال من به چیزی جز پیروزی فکر نمی کنم.»
● فوتبال انگلستان بهتر از فوتبال ایتالیا
به عقیده زولا فوتبال چیزی جز ارزش های انسانی و احترام و مهربانی نباید باشد و منتقدان این عقیده او را کاملاً در تضاد با سبک فوتبال در لیگ برتر می دانند اما در دفاع از این عقیده می گوید: «هر چقدر بد، فوتبال انگلستان به مراتب بهتر از فوتبال ایتالیا است. در ۱۹۹۰ ما واقعاً الگوی فوتبال بودیم اما حالا فوتبال ایتالیا در حال سقوطی سریع است. این فوتبال دارد بهای حضور آدم هایی ناسالم در پیکره خود را می پردازد. آنها فوتبال ایتالیا را ویران کرده اند، چون اصلاً دلی برای این ورزش نمی سوزانند؛ فقط به فکر منافع خودشان هستند. می خواهند ببرند به هر قیمتی که شده. همیشه همینطور بوده، وقتی پای پول زیادی در میان است اصول اخلاقی کنار گذاشته می شوند.
اگر پول برای ارتقای ورزش خرج شود من هم از آن استقبال می کنم.»تئوری زولا مبتنی بر مدیریت نیروی انسانی با تکیه بر سوق دادن بازیکنان به زیبا بازی کردن به جای ترساندن آنها از واژه انضباط از سوی برخی کارشناسان کاملاً نشأت گرفته از بی تجربگی او قلمداد شده است اما این تئوری خیلی از نظریات آرسن ونگر که زولا بشدت تحسینش می کند دور نیست: «باور کنید، برای اینکه بازیکنان به شما احترام بگذارند و از شما حرف شنوی داشته باشند، لازم نیست پیوسته بر سر آنها داد بکشید. کافی است آنها بدانند که هر آنچه شما انجام می دهید به نفع تیم است. البته اگر لازم باشد که من کمی بد اخلاق هم شوم حتماً این کار را خواهم کرد.»
● جوانان میلیونر...
رویکرد زولا مقابل جوانان میلیونر چیست؟ «این شاید بهترین بخش کار من باشد. من همیشه دوست داشته ام پس از بازنشستگی با جوانان کار کنم و راه پیشرفت آنها برای تبدیل شدن به بازیکنانی بزرگ را باز کنم.»در این زمینه زولا تجربیاتی در نوع خود استثنایی هم دارد: «در ۱۸ سالگی مارادونا آنقدر حاشیه داشت که نمی توانست آنها را مدیریت کند.
افراد پیرامون او هم کمکی به او نمی کردند و فقط در پی تأمین منافع خود از طرف دیه گو بودند. شاید گاهی لازم بود این افراد به جای اینکه همیشه در پی خوشحال کردن مارادونا بودند کمی او را تنبیه کنند.» از این رو است که مربی جدید وستهام بشدت احساس مسئولیت می کند: «اصلاً آسان نیست. وقتی کسی در ۱۸ سالگی همه چیز دارد و هیچ گونه نیاز مادی ندارد شرایط برایش بشدت خطرناک می شود. در این مواقع است که می گویم اطرافیان باید از آن فرد حمایت کنند و پیش از آنکه به او به دید یک بازیکن بنگرند او را یک پسر بچه بدانند. باید به تحصیلات یک بازیکن جوان اهمیت داد و رویکردی حرفه ای و سالم در او به وجود آورد.»
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید