پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

راه‌های مقابله با کمردرد


راه‌های مقابله با کمردرد
مطمئناً همه شما با واژه درد آشنایی دارید. حس آزاردهنده‌ای كه وجود پاره‌ای مشكلات را در اعضای بدن گوشزد می‌كند و در واقع علامت نوعی بیماری به‌شمار می‌رود. كمردرد نیز یكی از همین علائم است كه امروزه به‌عنوان یك بیماری شایع مهمترین علت مراجعه افراد به كلینیك‌های ارتوپدی و توانبخشی برشمرده می‌شود.
• كمردرد چیست و چه علائمی دارد
پشت شما از به هم پیوستن تعدادی استخوان به‌نام مهره به وجود آمده كه سنگینی بدن را تحمل می‌كنند و مفاصل آنها، سطوحی هستند كه حركت ستون مهره ها در آنها انجام می‌گیرد. دیسك‌ها نیز مهره‌ها را از هم جدا كرده و در هنگام حركت، ضربه‌ها و تكان‌ها را در خود نگاه می‌دارند. رباط‌ها و ماهیچه‌ها هم تمامی این اجزا را در كنار هم قرار می‌دهند. رباط‌ها و ماهیچه‌ها در صورت وارد شدن ضربات ناگهانی و حركات نادرست دچار آسیب شده و رگ به رگ می‌شوند. دیسك‌ها نیز در صورت كشیدگی یا پاره شدن دچار آسیب دیدگی شده و با فشار آوردن بر روی عصب، منجر به تورم یا التهاب عصب می‌گردند.
هر كدام از این آسیب‌ها در نوع خود منجر به درد در ناحیه كمر، باسن و پا می‌شود كه اغلب به‌صورت خفیف بوده و با علائمی نظیر احساس درد در ناحیه كمر و باسن، افزایش درد در زمان عطسه، سرفه، راه رفتن، خم شدن، نشستن و ایستادن طولانی در حین كار بروز می كند. شروع درد معمولاً خفیف است كه پس از مدت چند روز به طور تدریجی بر میزان آن افزوده می‌شود.
كمردرد علت‌های متعددی دارد كه در میان آنها می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:
- بیماری‌های مادرزادی، فعالیت‌های بدنی شدید، وارد شدن ضربات شدید، قرار گرفتن در وضعیت‌های نامناسب (نشستن و ایستادن نادرست)، پارگی دیسك كمر، ایجاد آسیب و ساییدگی در ستون مهره‌ها و زایمان.
علاوه بر موارد فوق عوامل دیگری نیز هستند كه احتمال بروز كمردرد خصوصاً در دوران جوانی را افزایش می‌دهد. این عوامل عبارتند از:
- انجام فعالیت‌های ورزشی بدون گرم كردن
- نشستن طولانی بر صندلی‌های نامناسب
- خوابیدن بر روی تشك‌های نامناسب
- پوشیدن كفش‌های پاشنه بلند
- خم شدن طولانی در حین انجام كار
با توجه به اینكه تنها درصد كمی از كمردردها به دلیل شكستگی، عفونت و تومورهای استخوانی است و بیشترین دلایل به شیوه نادرست زندگی مربوط می‌شود، رعایت موارد زیر برای جلوگیری از بروز كمردرد ضروری است:
- كاهش وزن در صورت ابتلا به چاقی
- خریداری و انتخاب كفش مناسب
- یادگیری صحیح طرز نشستن پشت میز كار
- یادگیری صحیح بلند كردن اجسام سنگین
- انجام ورزش های سبك برای تقویت ماهیچه‌های كمر و باسن
- داشتن تكیه گاه مناسب در حین رانندگی و كار با رایانه
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید