جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

افت شنوایی حسی- عصبی در سندرم سودواکسفولیشن


افت شنوایی حسی- عصبی در سندرم سودواکسفولیشن
● هدف:
تعیین آستانه شنوایی در بسامدهای مهم از نظر درک گفتار در مبتلایان به سودواکسفولیشن چشمی (PXF) و مقایسه آن با گروه شاهد همسان شده از نظر سن و جنس.
● روس پژوهش:
در این مطالعه مورد- شاهدی، ۸۳ فرد مبتلا به PXF و ۸۳ فرد همسان شده از نظر سن و جنس بدون (PXF) مورد سنجش آستانه شنوایی (pure tone audiometry) در هدایت استخوانی در بسامدهای ۱، ۲ و ۳ کیلو هرتز قرار گرفتند. آستانه بین دو گروه و همچنین با استاندارد موجود (ISO-۷۰۲۹) مقایسه شدند. از نظر تعریف، افت شنوایی به مواردی اطلاق شد که مجموع آستانه های شنوایی در ۳ فرکانس مذکور نسبت به استاندارد فوق کمترباشد. نسبت شانس (OR) و حدود اطمینان ۹۵ درصد (CI%۹۵) افت شنوایی در گروه مورد نسبت به شاهد محاسبه شد.
● یافته ها:
هر گروه شامل ۶۰ مرد و ۲۳ زن بودند. گوش های گروه مورد در ۸۸.۴ درصد موارد و گوش های گروه شاهد در ۵۳.۶ درصد موارد دارای افت شنوایی بودند P<۰.۰۰۱) و CI%۹۵:۳.۴۹-۱۱.۷۹ و OR=۶.۶۹ (. افراد گروه مورد در ۹۴.۰ درصد موارد و افراد گروه شاهد در ۶۹.۹ درصد موارد دارای افت شنوایی در یک یا دو گوش بودند P<۰.۰۰۱) و CI%۹۵: ۲.۴۲-۱۸.۶۲ و .(OR=۶.۷۲ آستانه شموایی در هر یک از بسامدها و مجموع آنها نیز در گروه مورد به طور معنی داری بالاتر از گروه شاهد بود. گلوکوم در گروه مورد به طور معنی داری فراوان تر بود ولی در هیچ یک از گروه ها رابطه ای با افت شنوایی نداشت.
● نتیجه گیری:
آستانه شنوایی در بسامدهای مهم کلامی در مبتلایان به سودواکسفولیشن به طور معنی داری بالاتر از افراد هنجار است و این یافته به نفع در نظر گرفتن PXF به عنوان نمادی از یک بیماری سیستمیک می باشد.
شاهین یزدانی
محمد پاک روان
ادیب طوسی
علیرضا فقیهی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید