چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا


هارپوت


هارپوت
ناحیه مسکونی هارپوت باستانی ، مانند یک موزه روباز است . این مرکز گردشگری با موزه ، قلعه ، مساجد و غار یخی آن ارزش دیدن دارد.
● تاریخ :
بر اساس منابع تاریخی موجود ، قدیمی ترین ساکنان هارپوت قوم حریان بود که در ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد در آناطولی شرقی سکونت داشتند . این منطقه سپس تحت حاکمیت هیتیت ها در آمده است ولی مدت این حاکمیت زیاد به طول نیانجامید. زیرا اورارتوها که در قرن نهم پیش از میلاد در شرق آناطولی حکومت می کردند به مدت طولانی هارپوت را تحت حاکمیت خود قرار داده بودند . هارپوت و اطراف آن در سال ۱۰۸۵ بدست ترکان افتاده است . پس از آن نیز به ترتیب تحت حاکمیت ایلخانیان ، خاندان ذوالقدیر ، آق قویونلو ها و صفویان در آمده و نهایتا" در سال ۱۵۱۶ و پس از جنگ چالدران از سوی ارتش عثمانی فتح گردیده است.
● راه ارتباطی :
▪ جاده زمینی :
از هر نقطه ای از کشور به سهولت می توان به هارپوت رفت و آمد نمود.
▪ راه آهن :
برای مسافرت به هارپوت ، می توان از قطار نیز استفاده نمود.
▪ مسیر هوایی :
نزدیکترین فرودگاه به منطقه ، فرودگاه الازیغ می باشد که در ۸ کیلومتری جاده الازیغ - بینگول قرار دارد. این فاصله را می توان با سرویسهای هواپیمایی ترکیه و تاکسی طی نمود.
ـ تلفن فرودگاه : ۲۵۵۵۲۸۷ (۰۰۹۰۴۲۴)
● اماکن دیدنی :
▪ قلعه ها :
ـ قلعه هارپوت :
در جنوب شرقی شهر تاریخی هارپوت که در دشت الازیغ قرار دارد در ۴دوره اوراتوها ساخته شده است . اسناد تاریخی از استیلای بیزانس و عربها بر این قلعه حکایت دارد . این قلعه در دوره های مختلف بازسازی شده است . این قلعه چهار ضلعی ، از دو بخش داخلی و خارجی ساخته شده و برجهای شکوهمند آن هنوز هم پابرجاست. در مورد این قلعه افسانه های زیادی روایت شده است . بر اساس یک روایت در هنگام ساخت این قلعه و در زمان آماده نمودن ملات ، به جای آب از شیر استفاده شده است و به همین جهت نام دیگر قلعه هارپوت ، قلعه شیر است.
● مساجد :
▪ مسجد جامع :
این مسجد که در سالهای ۱۱۵۷-۱۱۵۶ از سوی حاکم آرتو فخرالدین کار اصلان ساخته شده یکی از قدیمی ترین و مهمترین بنایهای آناطولی است .
▪ مسجد کورشونلو :
در هارپوت قرار داشته و یکی از زیباترین نمونه مساجد دوره عثمانی است .
▪ مسجد آلاجالی :
در این مسجد که ورودی پارک کتابچی گیل هارپوت قرار دارد اثر دورانهای مختلف معماری دیده میشود . این مسجد که در دوره آرتوک ساخته شده مسجدی کوچک و به شکل چهار گوش است .
▪ مسجد آقا :
گنبد این مسجد که در سمت چپ جاده ورودی به هارپوت قرار دارد فرو ریخته و فقط مناره آن پابرجاست . بر طبق کتیبه موجود در موزه هارپوت ، در سال ۱۵۵۹ از سوی پروانه آقا ساخته شده است.
● کلیساها :
▪ کلیسای مریم مقدس :
در سمت چپ قلعه هارپوت قرار دارد . با توجه به اینکه دیوارهای پشت آن را توده های سنگی قلعه تشکیل داده مانند این است که این کلیسا در میان تخته سنگهای قلعه فرو رفته است . این کلیسا در سال ۱۷۹ میلادی ساخته شده است . این کلیسا به نامهای کیزیل (سرخ) کلیسای سریانی و کلیسای یعقوبی نیز نامیده میشود.
● غارها :
مهمترین غار شهر ، غار یخی است که برای بازدید کنندگان و گردشگران افتتاح شده است.
▪ غارهای الازیغ
▪ غار نوردی
● غار یخی :
▪ مکان :
غار یخی هارپوت - الازیغ در شمال شرقی هارپوت باستانی و در ۱۲ کیلومتری الازیغ قرار داشته و در واقع تپه عبوری دریاچه سد کبان می باشد.
▪ ویژگیها :
غار یخی بواسطه بافت ژئومورفولوژیکی ، شرایط کلیماتولوژیکی و ویژگی سیرکیلاسیون اقلیمی خود در طول ماههای تابستان بطور طبیعی استلاکتیت و استلاگمیت یخی بوجود می آورده و بر عکس در فصل زمستان هیچگونه یخی تشکیل نشده و هوای گرمی بوجود می آورد . طبق گفته اهالی محلی این یخ ها در درمان بعضی بیماریها مورد استفاده قرار میگیرد. اطراف غار که از روی هم انباشتن تخته سنگهایی که بواسطه یک ریزش در منطقه بوجود آمده برای درختکاری مناسب بوده و می توان از آن بعنوان یک مرکز تفریحی و گردشگاه استفاده نمود. چنین به نظر می رسد که این غار در دوران پیش از تاریخ تاسیس هارپوت در زمان اورارتورها تشکیل یافته است.
● موزه ها :
▪ موزه هارپوت
در این موزه آثار به دست آمده از نواحی اطراف الازیغ و هارپوت به نمایش گذاشته شده است . در بین این آثار کتیبه ها ، آثار تپه های آب آشامیدنی و آثار مختلف Etnografy وجود دارد. روزهای بازدید : بغیر از روزهای دوشنبه و سه شنبه ( بطور دوره ای ) در سایر روزهای هفته برای بازدید عموم باز است .
● خوردنی ها :
سفره هارپوت و الازیغ ، با توجه به ویژگیهای محلی ، بسیار متنوع و غنی است. این استان غذاهای محلی ویژه خود را دارد و با نامهای محلی خوانده میشود.این غذاها در بیشتر نقاط ترکیه بعنوان غذای الازیغ تهیه میشود. بعضی از این خوراکی و غذاها عبارتند از :کله جوش ، اشکنه ، کوفته هارپوت ، نان سنگی، نان پنیری ، فودولا ، اوفالاما ، سوغورتمه ، ایشکین ، پیرپیریم، حسوده ، قایقانا، تخم مرغ ورقه ای، دولان گل، خرمای کالبور، دیلبرووراغی.
● خریدنی ها :
اورجیک و پستیل تهیه شده از انگور و گردوی محلی ، آرد توت ، قهوه کنجد ، شراب بوزباغ ، محصولات صنایع دستی ، سوزن دوزی ها ، فرش و گلیم های محلی ، اشیاء مسی و یا روسری های دستباف این منطقه را باید دید و حتی بدون خریدن باز نگشت .
▪ بدون دیدن برنگرد
ـ بدون دیدن مساجد هارپوت که به مانند یک موزه روباز است
ـ بدون دیدن غار یخی
ـ بدون خوردن شراب بوزباغ که از انگورهای محلی تولید میشود
ـ بدون خرید قهوه کنجد
ـ بدون دیدن رقص محلی هارپوت برنگردید.
▪ تلفن های ضروری :
اداره اطلاعات گردشگری
ـ استان : ۲۳۶۵۸۵۴ - ۲۱۲۲۱۵۹ (۰۰۹۰۴۲۴)
ـ پلیس : ( ۷ خط ) ۲۳۸۵۷۰۱ (۰۰۹۰۴۲۴)
ـ شهرداری : ۲۳۸۲۴۹۰ - ۲۱۸۱۱۰۶ (۰۰۹۰۴۲۴)
ـ بیمارستان : ( ۱۵ خط) ۲۳۸۱۰۰۰ (۴۲۴-۰۰۹۰)
منبع : سایت سفارت ترکیه


همچنین مشاهده کنید