جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

شیمون پرز؛ سیاستمدار ناکام


شیمون پرز؛ سیاستمدار ناکام
اگر در حیات کنونی رژیم صهیونیستی یک تن باقی مانده باشد که با موسسان این رژیم همکاری یا به قول قدیمی‌ها شاگردی آنها را کرده باشد، باید از شیمون پرز نام برد. شیمون پرز یا آنچه نام اصلی وی است، شمعون پیرسکی اکنون ۸۵ سال دارد و در سال ۱۹۲۳ در لهستان آن روز - روسیه سفید امروز- به دنیا آمد و مانند بسیاری از دیگر صهیونیست‌ها در دهه ۱۹۳۰ هنگامی که فلسطین تحت قیمومیت انگلیسی‌ها بود به همراه خانواده‌اش به این سرزمین مهاجرت کرد. پدرش که یک تاجر چوب بود وی را به مدرسه کشاورزی فرستاد اما او از همان زمان دارای افکار شدید صهیونیستی بود و با پیوستن به سازمان تروریستی و مخوف ‌هاگاناه، مسوول قسمت تامین نیرو و پشتیبانی آن شد. ‌
در این سازمان تروریستی وی دوره‌های ترور و سیاست را نزد بن گوریون از موسسان و رهبران صهیونیسم جهانی آموخت و در همین سازمان بود که با افرادی نظیر لیوی اشکول هم‌مکتب شد تا جایی که بعد از گذشت ۶۰ سال هنوز هم زیر پرچم این دو قرار داشته و آن را از افتخارات خود می‌داند. پرز بر این باور است که ارتش این رژیم و سلا‌ح‌های مورد نیاز آن را تهیه کرده و در این راستا فعالیت‌های گسترده‌ای هم داشته است. او هیچگاه به عنوان یک نظامی کار نکرده و همیشه در قامت یک دیپلمات ظاهر شده؛ دیپلماتی که ردای وابسته نظامی را بر تن می‌کرد و به هر کشوری که می‌رفت دنبال سلا‌ح بود. در راستای همین کار هم با سازمان جاسوسی موساد همکاری نزدیکی داشت به گونه‌ای که بسیاری از سلا‌ح‌هایی را که این رژیم در دهه ۶۰ و ۷۰ قرن گذشته ساخت توسط جاسوسی از کشورهای اروپایی به خصوص فرانسه بود. هواپیمای جنگی کفیر را صهیونیست‌ها با دزدیدن طرح هواپیمای شکاری میراژ فرانسه که در سوئیس مونتاژ می‌شد، ساختند.
یکی از مهم‌ترین اقدامات پرز، مسلح کردن رژیم صهیونیستی به سلا‌ح هسته‌ای است. وی با همکاری سازمان جاسوسی موساد توانست پایه‌های ساخت نیروگاه هسته‌ای دیمونا را بنا کرده و در اواخر دهه هفتاد این رژیم را مجهز به بمب اتم کند که اکنون تمام خاورمیانه را در ‌هاله‌ای از ناامنی فرو برده است. وی با همکاری نزدیک با فرانسوی‌ها توانست این اقدام را انجام دهد تا جایی که امروزه این رژیم دارای بیش از ۲۰۰ کلا‌هک اتمی است و در این مورد هم به هیچیک از مجامع بین‌المللی پاسخگو نیست. اما در روند حیات سیاسی، از وی به عنوان سیاستمدار ناکام نام می‌برند. وی سالیان دراز رهبری حزب کارگر را بر عهده داشت اما در این سمت تنها دوبار توانست پست نخست‌وزیری را به دست آورد. یک بار در سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۶ و بار دیگر پس از هلا‌کت اسحاق رابین در سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۶ که عنوان کفالت نخست‌وزیری را برعهده داشت. در همین دوره بود که وی برای پیروز شدن در انتخابات داخلی این رژیم، جنگ ۱۹۹۶ را بر لبنانی تحمیل کرد که در جریان آن ماجرای قتل‌عام ساکنان روستای قانا پیش آمد و نزدیک به ۱۰۰ لبنانی بی‌گناه به دستور وی کشته شدند. پرز پس از تشکیل حزب کادیما توسط آریل شارون در ژوئیه ۲۰۰۶ به این حزب رفت و از طرف همین حزب هم‌اکنون به عنوان نهمین رئیس رژیم اسرائیل کار می‌کند.
صادق راستگو
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید